On basis the colloquial meaning of the word ‘angleangleangle’ you have to point out the models of angles in the surrounding reality.
R1AM3LTOqY8Pi1
Zdjęcie przedstawia panoramę miasta, na pierwszym planie widać park, dalej zabudowę. Zaznaczone są kąty, które możemy dostrzec w przestrzeni miejskiej. Kąty ostre tworzą alejki w parku. Kąty proste tworzą ściany budynków z ich płaskimi dachami. Kąty rozwarte tworzą spadziste dachy kamienic.
Draw a few angles in your notebook. Point out the similarities and differences. Then on the basis of the drawings, formulate the definition of an angle. Compare your formulation with the definition below:
An angle is a part of the planeplaneplane, marked by two rays which have a common beginning, together with these rays. The rays mark two angles. The rays are called the legs of the angle and their common beginning in the vertex of the anglevertex of the anglevertex of the angle.
RCVpbhGdrn8Y91
Na rysunku znajduje się płaszczyzna - plane oraz kąt i nazwy jego elementów: wierzchołek - verte of the angle - oznaczony punktem A, ramiona oraz dwa ramiona, każde podpisane - leg of the angle.
Fold a piece of paper in any place. Then they fold it again in such a way that the lines of the first folding are covered. They obtain a model of an angle which they compare with the greatest angle of the set square.
What do you notice? The angleangleangle you built is a right angleright angleright angle. The right angle can be marked with an arch and a dot.
RuQMoX6d8ceZM1
Na rysunku pokazane są kolejne etapy składania kąta prostego. Rysunek 1 - najpierw złóż kartkę wzdłuż jakiejkolwiek linii prostej (byle nie tuż przy brzegu). Rysunek 2 - złóż kartkę ponownie, tak aby nałożyć otrzymaną linię zgięcia samą na siebie. Rysunek 3 - karta z otrzymanym kątem prostym.
Idwentify the angleangleangle (acute, right, obtuse, straight or full) that the minute hand of the clock forms between the following times:
a) 5.12, and 5.20 b) 4.30, and 5.00 c) 3.15, and 3.40 d) 1.20, and 1.35.
Exercises
ROWIJyEvlbPTu
Exercise 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The obtuse angle is smaller than the straight angle., 2. The right angle is greater than the acute angle., 3. The acute angle is greater than the obtuse angle., 4. The right angle can be divided into two acute angles.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The obtuse angle is smaller than the straight angle., 2. The right angle is greater than the acute angle., 3. The acute angle is greater than the obtuse angle., 4. The right angle can be divided into two acute angles.
Determine which sentences are true.
The obtuse angle is smaller than the straight angle.
The right angle is greater than the acute angle.
The acute angle is greater than the obtuse angle.
The right angle can be divided into two acute angles.
Exercise 2
Draw a figure that has two acute angles, two obtuse angles and two other types of angles.
Exercise 3
Draw 8 different angles. Identify which ones are acute, right, obtuse, straight and full. Give the names of the angles in English.
Exercise 4
ReAJW8NEImWIV
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. kąt - angle, 2. płaszczyzna - plane, 3. półprosta - ray, 4. wierzchołek kąta - vertex of the angle, 5. ramię kąta - acute angle, 6. kąt prosty - obtuse angle
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. kąt - angle, 2. płaszczyzna - plane, 3. półprosta - ray, 4. wierzchołek kąta - vertex of the angle, 5. ramię kąta - acute angle, 6. kąt prosty - obtuse angle
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
kąt - angle
płaszczyzna - plane
półprosta - ray
wierzchołek kąta - vertex of the angle
ramię kąta - acute angle
kąt prosty - obtuse angle
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R15p2NtSXb5PX1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
leg of the angle
wierzchołek kąta
vertex of an angle
ramię kąta
angle
kąt
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.