E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego

GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

1
1
Instrukcja obsługi gry wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę “Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Start, gracz przechodzi do zasad, celów gry i samouczka. Między tymi ekranami porusza się poprzez przyciski Wstecz i Dalej.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę opiekuna osoby starszej. Zadaniem gracza jest organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej, z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów.

Po wyborze postaci przechodzi się do informacji o niej. Klikając przycisk Dalej pojawiają się pytania i dwie odpowiedzi do wyboru (interaktywne okna, które po kliknięciu prezentują animowany dialog). Po każdej podjętej decyzji, poprzez zaznaczenie jednego z punktów oraz kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności wykonania zadania. Po ukończeniu etapu, gracz przechodzi do planszy z wyborem postaci.

W grze nie ma możliwości pominięcia żadnego pytania.

Aby ukończyć grę, gracz musi prawidłowo przejść wszystkie sytuacje.

RzCfziQI69oIn
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EY64c1Y676m
Ulubione sposoby spędzania czasu wolnego
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wcielasz się w rolę opiekuna osoby starszej. Twoim zadaniem jest organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej, z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów.

Samouczek

Do zadań osób wykonujących zawód opiekuna osoby starszej oraz opiekunki środowiskowej należy m.in. organizowanie czasu wolnego osobie starszej/podopiecznej. W tym m.in.:

  • rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby starszej/podopiecznej,

  • dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby starszej/podopiecznej,

  • organizuje różne formy aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań osoby starszej/podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego,

  • różnicuje sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę starszą/podopieczną.

Do wykonywania tych zadań potrzebna jest wiedza nt. instytucji wsparcia społecznego działającej na rzecz osoby starszej/podopiecznej oraz organizacji pozarządowych udzielających pomocy osobie starszej/podopiecznej, form i metod organizowania czasu wolnego. Konieczne są także odpowiednie kompetencje społeczne, w tym:

  • wrażliwość społeczna (umiejętność słuchania, empatia, identyfikacja potrzeb, celów i oczekiwań innych, tolerancja),

  • antycypowanie zmian,

  • znajomość reguł społecznych i umiejętność odpowiedniego zachowania się w sytuacjach społecznych,

  • umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów interpersonalnych, umiejętność motywowania, angażowania i inspirowania innych,

  • umiejętność współpracy (dzielenie się wiedzą, wspieranie innych),

  • umiejętności organizacyjne.

Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie wykonaj zadanie.

Pani Joanna - choruje na reumatoidalne zapalenie stawów

Jesteś opiekunką w Domu Pomocy Społecznej i jednym z wielu twoich zadań jest organizowanie czasu wolnego oraz rozwijanie zainteresowań osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego.

Opis przypadku podopiecznej

Pani Joanna jest mieszkanką domu pomocy społecznej, zamieszkuje jednoosobowy pokój. Przebywa tam od trzech lat z powodu braku możliwości samoopieki. Pacjentka ma 68 lat, choruje na reumatoidalne zapalenie stawów (RZS). Choroba zwyrodnieniowa powoduje przy każdym ruchu silne dolegliwości bólowe, wobec tego pacjentka większość czasu spędza w łóżku. Pokój jest urządzony funkcjonalnie, jest tam łóżko, stół, krzesła, a na ścianie zawieszony jest telewizor. Obok łóżka znajduje się regał z półkami, w zasięgu ręki są liczne zdjęcia i pamiątki z czasów pracy zawodowej. Pani Joanna w przeszłości pracowała w szkole, uczyła dzieci śpiewu i gry na instrumentach muzycznych. Udzielała lekcji gry na fortepianie, organizowała wycieczki plenerowe ze śpiewem na ustach. Często wspomina czasy, kiedy przychodziły dzieci na lekcje, było wesoło, a pani Joanna czuła się spełniona. Bardzo tęskni i często wspomina. W domu pomocy są instrumenty muzyczne. Jest fortepian, flet, tamburyno, kastaniety na rączce, drewniane grzechotki. Terapeuta prowadzi zajęcia z muzykoterapii, ale Pani Joanna nie uczestniczy w nich z powodu choroby, która powoduje silny ból, sztywność, obrzęk stawów rąk i nóg. Ból znacznie ogranicza zdolności ruchowe pacjentki.

R1KnzAbiCuwWa
Wskaż właściwe postępowanie opiekunki.
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie wykonaj zadanie.

Pani Wanda - stan po udarze mózgu

Jesteś pracownikiem MOPS‑u (Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej). Jednym z wielu twoich zadań jest dobór form spędzania czasu wolnego i jego zorganizowanie oraz rozwijanie umiejętności, zainteresowań osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego lub jego ograniczeń.

Opis przypadku podopiecznej

W mieście powiatowym, w nowym bloku z windą, na piątym piętrze mieszka pani Wanda. Ma 67 lat i odczuwa uciążliwe skutki przebytego udaru mózgu. Pani Wanda mieszka z mężem, jest on opiekuńczy i pomocny. Przed wyjściem z domu pomaga przesadzić żonę na wózek. Mężczyzna podjął pracę, gdyż leki pani Wandy mocno uszczuplały ich domowy budżet. Pan Jan codziennie wychodzi do pracy o godzinie 8:00.

Przebyty udar Pani Wandy pozostawił niedowład połowiczy lewostronny. Dzięki rehabilitacji pacjentka potrafi (przy pomocy drugiej osoby) siadać na wózku inwalidzkim i jest w stanie poruszać się po pokoju. Wcześniej pani Wanda była bardzo zadbana, dbała o fryzurę, makijaż i uchodziła za elegancką kobietę; wygląd był dla niej zawsze bardzo ważny. Od roku jest praktycznie tylko w domu, a niepełnosprawność i skromny wygląd sprawiają, że kobieta wstydzi się. Pani Wanda tęskni za towarzystwem swoich koleżanek i przysłowiową herbatką. Czuje się samotna.

R16RPIlc8fExj
Wskaż właściwe postępowanie opiekuna.
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie wykonaj zadanie.

Pani Zofia - chora na depresję

Jesteś zatrudniona prywatnie do opieki nad osobą potrzebującą pomocy w domu podopiecznej. Jednym z wielu twoich zadań jest dobór form spędzania czasu wolnego i jego zorganizowanie oraz rozwijanie umiejętności, zainteresowań osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego lub jego ograniczeń.

Opis przypadku podopiecznej

W mieście powiatowym mieszka Pani Zofia, jest osobą samotną, jej syn zginął w wypadku komunikacyjnym. Pani Zofia ma 61 lat, jest osobą sprawną fizycznie, potrafi zaspokoić swoje podstawowe potrzeby. Mieszka w dwupokojowym mieszkaniu, w bloku na drugim piętrze. Jej największym problemem jest obniżony nastrój, niechęć do działania i kontaktów ze znajomymi. Pani Zofia od roku jest na emeryturze. Ten okres spowodował pogorszenie stanu zdrowia psychicznego, odizolowanie od życia społecznego i towarzyskiego. Depresja, z którą zmaga się pani Zosia, doprowadziła do tego, że kobieta zaniedbała się i swoje otoczenie. Ubiór był ciągle ten sam, najczęściej były to dresy, a w mieszkaniu panował nieład. Koleżanki chciały pomóc. Zapraszały ją na spotkania, do kina i na wspólne zakupy. Z upływem czasu coraz ciężej było uzyskać kontakt z panią Zofią. Koleżanki w obawie o zdrowie i życie Zofii postanowiły zatrudnić prywatnie opiekunkę. Opiekunka przychodziła do mieszkania pani Zosi, z dnia na dzień zdobywała zaufanie swojej podopiecznej. Kobiety dużo rozmawiały, pani Zofia opowiadała dużo o czasie, kiedy to była aktywna zawodowo, spotykała się z ludźmi w pracy. Przejście na emeryturę to według pani Zosi zła decyzja.

R1BEVXVpdH9is
Wskaż właściwe postępowanie opiekunki.

Powiązane ćwiczenia