E-materiały do kształcenia zawodowego

Modernizacja instalacji elektrycznych

ELE.05 Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych – Technik elektryk 311303

bg‑yellow

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektrykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektryk

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik elektryk 311303. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: eksploatowanie instalacji elektrycznych; eksploatowanie maszyn i urządzeń elektrycznych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.05.3 Modernizacja instalacji elektrycznych

Uczeń:

  1. rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych,

  2. dobiera elementy składowe instalacji elektrycznych,

  3. charakteryzuje wymagania eksploatacyjne instalacji elektrycznych,

  4. dobiera metody pomiaru parametrów instalacji elektrycznych,

  5. wykonuje pomiary instalacji elektrycznych,

  6. dokonuje oceny wyników pomiarów instalacji elektrycznych,

  7. dobiera zabezpieczenia instalacji elektrycznych,

  8. charakteryzuje środki ochrony przeciwporażeniowej,

  9. modernizuje istniejące instalacje elektryczne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Modernizacja instalacji elektrycznych”DjAeWy7Mf„Modernizacja instalacji elektrycznych” to film edukacyjny, który przedstawia obsługę i zastosowanie sprzętu, wykorzystywanego do realizacji zadań związanych z eksploatacją i modernizacją instalacji elektrycznych, oraz związaną z tym dokumentację. Uczeń zyskuje wiedzę m.in. na temat niezbędnych kompetencji w zawodzie technika elektryka, z jakich elementów składa się instalacja elektryczna, a także kiedy wykonuje się modernizację instalacji elektrycznej. Zasób „Modernizacja instalacji elektrycznych – instalacja nowego punktu świetlnego”DYfxISDkn„Modernizacja instalacji elektrycznych – instalacja nowego punktu świetlnego” jest filmem instruktażowym, ukazującym dokładne wykonanie instalacji elektycznych i związanymi z tym pracami uruchomieniowymi, sprawdzającymi i pomiarowymi. Uczeń dowiaduje się także o zagrożeniach wykonywania tych czynności, w związku z czym zostaje poinformowany o koniecznym zachowaniu ostrożności. Zasób „Misja elektryk – modernizacja instalacji”DPBeD5CfI„Misja elektryk – modernizacja instalacji” to gra edukacyjna, dzięki której uczeń wciela się w rolę początkującego elektryka lub fachowca, premiująca uczestnika za poszczególne elementy modernizacyjne instalacji elektrycznych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD42fLAKoWInteraktywne materiały sprawdzające, w których uczeń wybiera elementy modernizacji instalacji elektrycznych.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1AOQjHtbSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo występujące w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDV0QIyacIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDr4IZTziBPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaDIfDXZhgVBibliografia i netografia to wykaz źródeł, z których można korzystać przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDIfDXZhgVInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektryk

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z podstawami instalacji elektrycznych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny „Modernizacja instalacji elektrycznych”
  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią, zawartą w wybranym przez nauczyciela fragmencie filmu, dotyczącym informacji o charakterystyce pracy technika elektryka. Uczniowie na lekcji porozmawiają o tym, co zobaczyli i wypowiadają się na temat tego, jak bardzo ten zawód jest odpowiedzialny i zarazem niebezpieczny, a także wyjaśniają na forum podane w filmie cechy, którymi musi odznaczać się elektryk.

  • Uczniowie samodzielnie analizują wymienione w filmie elementy instalacji elektrycznych. Na tej postawie przygotowują notatki z kluczowymi czynnościami (krótka charakterystyka danego elementu).

  • Nauczyciel wyjaśnia problemy budzące wątpliwości oraz zwraca uwagę na istotne informacje (kwestia porażenia prądem – trzeba odłączyć główne zasilanie).

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują przygotowane przez nauczyciela zadanie w formie notatki szkieletowej, polegające na łączeniu typu zagrożenia z nieodpowiednim zachowaniem bezpieczeństwa podczas wykonywanych czynności.

  • W ramach podsumowania multimedium, nauczyciel wraz z uczniami tworzą burzę mózgów wokół pytania o powód modernizowania instalacji elektrycznych – na co wówczas zwrócić szczególną uwagę?

Film instruktażowy „Modernizacja instalacji elektrycznych – instalacja nowego punktu świetlnego”
  • Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film instruktażowy, dotyczący założenia nowego punktu świetlnego w istniejącej już instalacji elektrycznej. Prosi, aby podczas projekcji zwrócili szczególną uwagę na napięcie do nowego punktu i zanotowali, z jakiego miejsca można doprowadzić napięcie, ponieważ po prezentacji będą dyskutować na ten temat.

  • Uczniowie dyskutują na forum klasy na temat kolejnych kroków, a także na temat tego, na co zwrócić uwagę przed przystąpieniem do pracy przy urządzeniach i instalacjach elektrycznych. Jakie przewody podłączamy na początku?

  • Nauczyciel weryfikuje poszczególne odpowiedzi uczniów, nagradzając pozytywne plusami.

Gra edukacyjna „Misja elektryk – modernizacja instalacji”
  • Uczniowie dzieleni są na pary. Gra posiada dwie postacie do wyboru. Każda osoba najpierw gra jako początkujący elektryk. Jeśli przejdzie ten etap, wcieli się w rolę fachowca. Uczniowie notują swoje wyniki po ukończeniu gry. W trakcie gry wymieniają się informacjami na temat tego, co ich zaskoczyło podczas rozgrywki.

  • Gdy wszyscy uczniowie przejdą grę na danym etapie, porównują między sobą wyniki. Osoby z najlepszymi wynikami warto nagrodzić plusami. Osoby, które grały jako fachowiec, otrzymują dodatkowe plusy.

  • Nauczyciel wyjaśnia, w razie potrzeby, błędne rozwiązania uczniów i naprowadza pytaniami na odpowiedź właściwą. Błędne rozwiązania można także wypisać na tablicy (bez podawania informacji, kto popełnił błąd) i wspólnie rozwiązać je jako studia przypadków. Uczniowie będą mieli dzięki temu trening myślowy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodami aktywizującymi. Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją, Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach tak, aby uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas oglądania filmu instruktażowego.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów np.:

  • podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli). Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom;

  • uczniowie głusi lub niedosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

  • podczas pracy z filmem uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z materiałem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie zdolni mogą na podstawie multimediów i innych dostępnych materiałów źródłowych przygotować prezentację multimedialną, np. na temat wybranego przez siebie zagadnienia dotyczącego korzystania z urządzeń dźwigowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).