Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1NJZse8MpQKH
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RH863EzcyVQXj
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R1D5Q2e39D45M
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RL5vcXMUxOUGC
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
We wprowadzeniuDMTNSYt6mwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
Sekwencje filmoweD15rUbTXBSekwencje filmowe składają się z sześciu filmów, w których szczegółowo omówiono określony temat:
zastosowanie obiektów małej architektury na terenach zieleni typu schody, murki, nawierzchnie (tytuł: Obiekty małej architektury krajobrazu na terenach zieleni: schody, murki, nawierzchnie;
przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni typu pergole, płoty, kraty drewniane (tytuł: Przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni (pergole, płoty, kraty drewniane));
przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni typu zbiorniki wodne itp. (tytuł: Przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni (zbiorniki wodne, fontanny, kaskady));
przykłady prac rewaloryzacyjnych zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu (tytuł: Przykłady prac rewaloryzacyjnych zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu));
prezentacja materiałów źródłowych przedstawiających wygląd i opis wersji pierwotnej/źródłowej (tytuł: Prezentacja materiałów źródłowych przedstawiających wygląd i opis wersji pierwotnej/źródłowej));
sposoby naprawy/renowacji obiektów małej architektury (tytuł: Wykonanie naprawy i renowacji obiektu małej architektury krajobrazu)).
RJBY9cnNuArpz
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
R7I1imVTZfdmL
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
Rk4aLH22GxNcE
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
RdC0nJ2ZychNo
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
ReHYc7PMwNioO
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RP2r2Y50VRYVF
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel umożliwiający włączenie lub wyłączenie napisów. Jeśli istnieje taka opcja, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.
R1b0avFfnvQpE
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
RDxJ56mYBzT58
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
R16HipHpK5Aqm
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
WizualizacjaD1H9W6tLTWizualizacja składa się z obiektów 3D prezentujących obiekty małej architektury krajobrazu. W celu powiększenia elementu i przeczytania towarzyszącego mu opisu należy kliknąć na przycisk numeru oznaczającego konkretny element obiektu małej architektury krajobrazu.
RzxWjbYYrpWM2
Po kliknięciu i przytrzymaniu prawego przycisku myszki można przesuwać model w różne strony.
R1PhUyndYdgcP
Istnieje możliwość przesunięcia panelu bocznego. Klikając lewym przyciskiem myszy na siwym pasku, można pomniejszyć lub powiększyć panel.
RnZHE7HU8z9or
Po kliknięciu na przekreśloną kamerę w lewym górnym rogu można zresetować kamerę.
R19uzR5yD3US6
Po kliknięciu znaku pauzy w lewym górnym rogu można zatrzymać kamerę.
Galeria zdjęćDECTm6z1MGaleria zdjęć przedstawia przykłady atrakcyjnych wizualnie elementów małej architektury krajobrazu, zaprojektowanych w różnych stylach, i najważniejsze informacje o nich. Korzystając ze spisu treści, można łatwo znaleźć w galerii zdjęcia, które ukazują konkretne obiekty małej architektury. Żeby powrócić do pierwotnego widoku galerii należy powtórnie kliknąć na zdjęcie. Elementem ułatwiającym korzystanie z multimedium jest ścieżka dźwiękowa.
Program ćwiczeniowy do projektowaniaDgZwxFEfpProgram ćwiczeniowy do projektowania służy do ćwiczeń z rozmieszczania w przestrzeni ogrodowej konkretnych obiektów małej architektury. Wybierz z menu obiekt, np. lampę ogrodową lub huśtawkę, oraz przestrzeń do zapełnienia, np. ogród, plac zabaw. Możesz wielokrotnie próbować zagospodarować daną przestrzeń, ustawiając w niej różne obiekty małej architektury. Wykonuj polecenia, korzystaj z podpowiedzi i rozwiązuj ćwiczenia zawarte w programie. Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z programu ćwiczeniowego znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Dokumentacja interaktywnaDRkyguzsaDokumentacja interaktywna pozwala zapoznać się ze sposobami poprawnego wypełnienia typowych dokumentów i formularzy, z którymi styka się w pracy architekt krajobrazu. Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z dokumentacji interaktywnej znajduje się bezpośrednio przy materiale. Dokumentacja interaktywna zawiera podpowiedzi formalno‑prawne, ćwiczenia oraz informacje zwrotne. Aby odczytać podpowiedź, jak wypełnić dane pole, lub dodatkowe informacje, należy najechać kursorem na strzałkę. Natomiast rozwiązać ćwiczenie można po kliknięciu w obszar oznaczony czerwoną przerywaną linią. Poprawne rozwiązanie ćwiczeń umożliwia przejście do kolejnych sekcji danego dokumentu. Elementem ułatwiającym korzystanie z multimedium jest ścieżka dźwiękowa.
Interaktywne materiały sprawdzająceDtkIFHfsfInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
R1aS6gg6RsFKW
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1KHcbEACrBlp
Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownikowi zostanie wskazany materiał multimedialny, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.
SłownikDHSPlaefISłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczycielaD24Y5OTMQPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego sięD10whcJdlPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografiaDSkpLSuunNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px