Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu
DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA
Arkusz kalkulacji kosztów budowy zespołu obiektów małej architektury krajobrazu. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Arkusz kalkulacji kosztów budowy zespołu obiektów małej architektury krajobrazu jest podstawowym narzędziem ustalania ceny produktu lub usługi. Wykazuje, czy cena pokryje koszty wytworzenia produktu lub wykonania usługi i zapewnieni zysk. Kalkulację wstępną (planową, ofertową) sporządza się przed przyjęciem zamówienia. Natomiast kalkulację wynikową (końcową, sprawozdawczą) sporządzamy po realizacji zamówienia.
Poniżej zamieszczono przykładowy arkusz kalkulacji kosztów budowy zespołu obiektów małej architektury krajobrazu.
Umowa o świadczeniu usług. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Umowa o świadczeniach usług nie została wymieniona w Kodeksie cywilnym wśród umów nazwanych. Jednak zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego w Polsce obowiązuje swoboda umów. Oznacza to możliwość zawierania umów o dowolnej treści, w tym też zawieranie umowy o świadczenie usług. W praktyce często zachodzi konieczność sporządzenia umowy tego typu. Jest ona wzorowana na umowie‑zleceniu i zakłada wykonanie określonych prac przez jedną stronę umowy na rzecz drugiej strony umowy. Zazwyczaj umowa o świadczenie usług zawierana jest pomiędzy dwoma niezależnymi i równorzędnymi podmiotami gospodarczymi. Zawiązują one współpracę, która nie podlega przepisom Kodeksu pracy, a przepisom Kodeksu cywilnego. W związku z tym umowa o świadczenie usług nie powinna przewidywać kierownictwa zleceniodawcy nad zleceniobiorcą. Zlecający nie powinien odgórnie wyznaczać miejsca i czasu pracy zleceniobiorcy. Natomiast może on udzielać fachowych rad czy wskazówek związanych ze sposobem wykonania zleconego zadania.
Oto instrukcja wypełnienia dokumentu.
Na umowie widnieją dane umożliwiające identyfikację osób uprawnionych do zawarcia umowy. Powinny obejmować nazwisko osoby i nazwę firmy, którą reprezentuje. Adres firmy, jej numer KRS lub NIP i REGON.
Przedmiot umowy należy opisać w sposób niebudzący wątpliwości i niepozostawiający możliwości interpretacji co do zakresu i miejsca wykonania usługi.
Istnieje możliwość zawarcia zapisu, że koszty wykonania umowy w całości lub w konkretnej części pokryje zleceniodawca po wcześniejszym zapoznaniu się z kosztorysem i akceptacji wysokości kosztów, zanim dojdzie do ich powstania.
Warto uszczegółowić, czy zleceniodawca ma prawo wnoszenia uwag po zakończeniu etapu zlecenia, czy po zakończeniu całego zlecenia oraz ile razy zleceniobiorca może dokonywać poprawy wykonania usługi. Można też przewidzieć kary umowne za wykonanie usługi wadliwie bez możliwości jej poprawy.
Poniżej zamieszczono wzór umowy o świadczenie usług.
Umowa najmu sprzętu. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Podpisanie umowy wynajmu maszyn i narzędzi jest warunkiem koniecznym wypożyczenia sprzętu do prac budowlanych, ogrodniczych itp. Zawsze zawiera pozycje takie jak: dane najemcy, dane wynajmującego, przedmiot i datę początku wynajmu, okres wynajmu, ceny i warunki płatności oraz informacje dodatkowe. Umowę najmu musi podpisać osoba do tego uprawniona, tzn. w przypadku indywidualnych działalności właściciel firmy lub wspólnicy widniejący w CIDG.
Oto instrukcja wypełnienia dokumentu.
Osoba wyznaczona przez najemcę powinna przed pobraniem sprzętu z wypożyczalni osobiście sprawdzić, czy maszyna jest w pełni sprawna i gotowa do pracy oraz czy nie brakuje jakichś jej elementów.
Warto zapisać w umowie, czy kaucja zostanie automatycznie zaliczona na poczet zapłaty za wynajem. A także wyszczególnić, w jakich okolicznościach wynajmujący ma prawo zatrzymać kaucję niezależnie od zapłaty przez najemcę ustalonej ceny za wynajem.
W przypadku wynajmu na okres do 12 miesięcy mówi się o wynajmie krótkoterminowym. Wynajem na okres powyżej 12 miesięcy to tzw. wynajem długoterminowy. Jeżeli najemca nie jest pewny dokładnej daty zakończenia wynajmu, umowa najmu sprzętu może zawierać planowaną datę zwrotu maszyny i dopisek, na jakich zasadach wynajmujący może przedłużyć wynajem.
Zwłaszcza w przypadku dłuższego okresu wynajmu w umowie należy dokładnie określić, w jakich częściach i terminach będą się odbywały płatności za wynajem.
Jeśli decydujemy się na rozliczenie gotówkowe, najemca musi otrzymać od wynajmującego pisemne potwierdzenie, że przyjął płatność za wynajem.
Poniżej zamieszczono wzór umowy wynajmu sprzętu.
Arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału jest jednym z podstawowych dokumentów w pracy architekta krajobrazu. By je wyliczyć, musimy znać cennik materiałów, robocizny, wynajmu sprzętu niezbędnych do wykonania zlecenia oraz obmiar powierzchni roboczych. Wyróżniamy kilka typów i metod kosztorysowania, innych używa się w czasie składania oferty czy startu w przetargu, innych w trakcie wykonywania zlecenia, np. dla urealnienia kosztów, a innych w chwili zamykania i rozliczania zlecenia.
Poniżej zamieszczono przykładowy arkusz zestawienia kosztów bezpośrednich robocizny i materiału.
Faktura VAT. Dokument zawiera nagrania (pliki dźwiękowe), których treść jest tożsama z treścią zamieszczoną poniżej.
Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży i zakupu. Obowiązek jej wystawienia ma firma, która jest podatnikiem VAT, w sytuacji gdy drugą stroną transakcji jest inna firma. Istotne, by faktura VAT była wystawiona w dwóch egzemplarzach. Może być sporządzona w formie papierowej lub elektronicznej.
Oto instrukcja wypełnienia dokumentu.
Należy wskazać dokładną datę ostatecznej płatności faktury.
Należy wpisać numer umowy, której dotyczy płatność z tej faktury.
Poniżej zamieszczono wzór faktury VAT.
Dokumenty do wypełnienia
Arkusz kalkulacji kosztów
Zapoznaj się z opisem sytuacji i przygotuj kalkulację kosztów.
Opis sytuacji:
Do twojej firmy XYZ PROJEKTOWANIE Sp. z o.o. zgłosił się Jan Kowalski, który postanowił urządzić swój przydomowy ogród. Jest to działka o powierzchni około 300 mIndeks górny 22. Klient chciałby umieścić w nim oczko wodne z fontanną, a wokół ustawić trzy drewniane ławki z oparciami. W innym miejscu ogrodu miałaby stanąć pergola, a pod nią drewniana ławka z oparciem. Pan Kowalski chciałby też odgrodzić się od ulicy żywopłotem utworzonym z żywotników, zamontować przy bramie wejściowej dwie latarnie oraz oświetlenie ścieżki.
Wykonaj kalkulację kosztów dla tego zamówienia na podstawie podanych cen.
Oto koszt netto poszczególnych elementów wraz z montażem:
oczko wodne – 2500 zł
fontanna w oczku wodnym – 3500 zł
ławka drewniana z oparciem – 800 zł
budowa pergoli – 2300 zł
latarnia przy bramie – 400 zł
założenie żywopłotu jednorazowego z żywotnika, odm. szmaragd – 1500 zł
oświetlenie ścieżek – 950 zł
Faktura VAT
Zapoznaj się z opisem sytuacji i wystaw fakturę VAT kontrahentowi.
Opis sytuacji:
Janowi Kowalskiemu bardzo spodobał się projekt ogrodu przygotowany przez twoją firmę projektową XYZ PROJEKTOWANIE. Jednak po zapoznaniu się kalkulacją kosztów klient stwierdził, że przekraczają one jego możliwości finansowe, i zrezygnował z dwóch elementów małej architektury: fontanny w oczku wodnym i latarni przy bramie. Kosztorys został poprawiony zgodnie z sugestiami klienta i prace zostały wykonane. Zakończono je 21.10.2022 r. Teraz należy wystawić fakturę.
Pamiętaj, żeby wypełnić wszystkie wymagane pola i dokładnie sprawdzić obliczenia. Ważne jest też nadanie właściwego numeru faktury – w twojej firmie został przyjęty następujący system: kolejny numer w danym miesiącu/bieżący miesiąc/bieżący rok. Ta faktura jest pierwsza w tym miesiącu. Nie zapomnij o uzupełnieniu pola z terminem płatności (14 dni) i podpisaniu faktury.
Dane do faktury:
Sprzedawca: XYZ PROJEKTOWANIE Sp. z o.o., ul. Zielona 23, 50‑000 Wrocław, NIP: 1234567890, REGON: 223355669
NR KONTA: 20 4040 0000 5522 9966 7733
Nabywca: Jan Kowalski, ul. Niebieska 45, 51‑000 Wrocław, NIP: 9987654321
Umowa o świadczenie usług
Zapoznaj się z opisem sytuacji i przygotuj umowę dla klienta.
Opis sytuacji:
Pan Kowalski chciałby się cieszyć swoim pięknym ogrodem jak najdłużej, ale jak sam mówi – nie zna się na ogrodnictwie. Dlatego zdecydował się na zlecenie pielęgnacji ogrodu wraz z małą architekturą specjalistom, czyli twojej firmie. Na spotkaniu z klientem został ustalony następujący zakres prac:
koszenie trawnika raz na 2 tygodnie;
wykonanie aeracji i wertykulacji trawnika po okresie zimowym;
nawożenie trawnika;
przycięcie żywopłotu po okresie zimowym;
nawożenie żywopłotu;
czyszczenie oczka wodnego raz w miesiącu.
Prace będą wykonywane od 1 kwietnia do 30 września danego roku, a pan Kowalski będzie co miesiąc płacił zryczałtowaną opłatę w wysokości 500 zł brutto w terminie 7 dni od wystawienia przez twoją firmę faktury VAT. Ustaliliście też, że klient może zgłaszać usterki lub niedociągnięcia w wykonywanych pracach, a twoja firma zobowiązuje się je usunąć w terminie 14 dni.
Obie strony zgodziły się na ustalone warunki i teraz trzeba przygotować odpowiednią umowę o świadczenie usług.