Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób klarowny i omówienie w sposób zrozumiały dla ucznia najważniejszych zasad doboru obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zielni.
Prezentacja typowych obiektów małej architektury krajobrazu i zasad ich komponowania w zgodzie z wymogami konkretnej otaczającej je przestrzeni.
Przeanalizowanie reguł i wymogów odnawiania obiektów małej architektury.
Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu
OGR.04.3. Dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zieleni
Osoba ucząca się:
OGR.04.3.1. charakteryzuje elementy małej architektury krajobrazu
OGR.04.3.1.2. określa rodzaje nawierzchni ogrodowych w architekturze krajobrazu;
OGR.04.3.1.3. określa rodzaje konstrukcji schodów terenowych, pochylni, murków, ogrodzeń;
OGR.04.3.1.4. określa rodzaje podpór dla pnączy (np. krata, pergola);
OGR.04.3.1.5. wymienia rodzaje małych zbiorników wodnych (np. staw, sadzawka, zbiorniki naturalne, sztuczne);
OGR.04.3.1.6. określa instalacje towarzyszące małym zbiornikom wodnym (np. systemy zasilające, filtrujące, przelewowe);
OGR.04.3.1.7. wymienia rodzaje mostów, kładek i pomostów, tarasów;
OGR.04.3.1.8. określa rodzaje zielonych dachów i ogrodów wertykalnych jako uzupełnienie zieleni miejskiej;
OGR.04.3.1.9. wskazuje inne elementy wyposażenia stanowiące małą architekturę krajobrazu stosowane w obiektach architektury krajobrazu (np. ławki, kosze, stojaki na rowery, karmniki);
OGR.04.3.2. charakteryzuje elementy zabawowe na placach zabaw
OGR.04.3.2.1. określa urządzenia zabawowe stosowane na placach zabaw;
OGR.04.3.2.2. dobiera elementy małej architektury krajobrazu stosowane na placach zabaw do koncepcji placu;
OGR.04.3.3. charakteryzuje rodzaje oświetlenia parków i ogrodów
OGR.04.3.3.1. określa zasady usytuowania oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu;
OGR.04.3.3.2. projektuje rozmieszczenie oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu;
OGR.04.3.3.3. dobiera rodzaje oświetlenia do obiektów architektury krajobrazu;
OGR.04.3.4.1. definiuje pojęcia związane z architekturą i sztuką zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Sekwencje filmowe Zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazuSekwencje filmowe Zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazu
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
zapoznanie się z zasadami prawidłowego doboru obiektów małej architektury do warunków konkretnych terenów zieleni oraz z zasadami renowacji zabytkowych obiektów małej architektury.
Wizualizacja 3D Obiekty małej architektury krajobrazuWizualizacja 3D Obiekty małej architektury krajobrazu
Praca z wizualizacją 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
uzyskanie wiadomości na temat technicznych szczegółów konstrukcji obiektów małej architektury w celu ich racjonalnego dopasowania do wymogów terenu zieleni.
Galeria zdjęć Elementy małej architektury krajobrazu – przykłady i najważniejsze informacjeGaleria zdjęć Elementy małej architektury krajobrazu – przykłady i najważniejsze informacje
Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
zaznajomienie się z nowoczesnymi trendami architektury krajobrazu,
podanie pomysłów na łączenia różnych materiałów, by uzyskać doskonały efekt estetyczny przy zachowaniu walorów użytkowych.
Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazuProgram ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazu
Praca z programem ćwiczeniowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
utrwalenie wiadomości na temat technicznych szczegółów konstrukcji obiektów małej architektury w celu ich racjonalnego dopasowania do wymogów terenu zieleni.
Dokumentacja interaktywna Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazuDokumentacja interaktywna Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu
Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
Dodatkowy materiał ćwiczeniowy pomaga opanować podstawy wiedzy formalno‑prawnej wymaganej w czasie przyjmowania i rozliczania zleceń na projektowanie i wykonywanie różnorodnych prac na terenach zielonych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.
- Wprowadzenie
- Zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazu
Sekwencje filmowe
- Obiekty małej architektury krajobrazu
Wizualizacja 3D
- Elementy małej architektury krajobrazu – przykłady i najważniejsze informacje
Galeria zdjęć
- Projektowanie ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazu
Program ćwiczeniowy do projektowania
- Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu
Dokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
sekwencje filmowe Zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 1, 5, 8, 12, 19;
wizualizacja 3D Obiekty małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3;
galeria zdjęć Elementy małej architektury krajobrazu – przykłady i najważniejsze informacje z ćwiczeniami 2, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 21;
progrma ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 16 i 17;
dokumentacja interaktywna Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 4, 7, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności dotyczące rozpoznawania roślin występujących w lasach, jak również konkretnych elementów tych roślin: nasion, kwiatów, owoców itd. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów przed zajęciami
1. Wizualizacja 3D
2. Galeria zdjęć
3. Sekwencje filmowe nr 1–3
Praca indywidualna uczniów
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć, modelami 3D oraz sekwencjami filmowymi o numerach 1, 2 i 3 zamieszczonymi w e‑materiale. Każdy indywidualnie przygotowuje minileksykon obiektów małej architektury krajobrazu. Leksykon może przyjąć formę elektroniczną, np. zostać przygotowany za pomocą narzędzi udostępnionych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, lub formę pliku/wydruku komputerowego. W leksykonie przy każdym obiekcie powinny znaleźć się następujące informacje: nazwa obiektu, charakter, przeznaczenie, parametry techniczne (z czego jest wykonany, jaką ma wielkość). Uczniowie przynoszą swoje leksykony na zajęcia.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Sekwencje filmowe
Praca w grupach
Uczniowie dzielą się na 3 lub 6 grup. Każda grupa będzie opracowywała informacje na temat historii, stanu przed renowacją i wykonanych prac renowacyjnych następujących obiektów przedstawionych w sekwencjach filmowych 4–6:
– grupa I (lub grupa I i IV) przygotuje opis fontanny Szermierz we Wrocławiu,
– grupa II (lub grupa II i V) przygotuje opis fontanny kaskadowej w Książu,
– grupa III (lub grupa III i VI) przygotuje opis parku im. gen. Władysława Sikorskiego w Świdnicy.
Uczniowie powinni zwrócić uwagę przede wszystkim na stan obiektów przed renowacją/rewaloryzacją oraz zakres wykonanych prac. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy prezentują historię swoich obiektów i przebieg ich renowacji. Po zakończonych prezentacjach nauczyciel lub chętny uczeń podsumowuje tę część zajęć.
Praca uczniów poza zajęciami
1. Wizualizacja 3D
2. Program ćwiczeniowy
3. Dokumentacja interaktywna
Praca w grupach
Nauczyciel pod koniec zajęć zapowiada uczniom, że będą pracowali metodą projektu. Następnie dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy z uwzględnieniem ich predyspozycji, wiedzy i ewentualnych problemów w uczeniu się. Grupy powinny być różnorodne. Zadaniem każdego zespołu jest przeanalizowanie wizualizacji 3D i dokumentacji interaktywnej zawartej w e‑materiale, a następnie przygotowanie kosztorysu i projektu prac rewaloryzacyjnych/renowacyjnych wybranego przez siebie terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu z miejsca zamieszkania uczniów (dzielnica, gmina, powiat, region). Terenem może być przydomowy ogród, skwer, fontanna miejska, park etc. Uczniowie pracują według zaproponowanego harmonogramu:
- I tydzień – wybór terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu, przygotowanie opisu stanu istniejącego wraz z rysunkiem sytuacyjnym. Na kolejne zajęcia zespoły przynoszą wstępną dokumentację, aby skonsultować wybór z nauczycielem;
- II tydzień – analiza dokumentacji w e‑materiale. Przygotowanie wstępnych propozycji zmian i naniesienie ich na rysunek. Sporządzenie wykazu potrzebnych materiałów i dokumentów. Konsultacja z nauczycielem na kolejnych zajęciach;
- III tydzień – przygotowanie arkusza kalkulacji kosztów renowacji/rewaloryzacji wybranego terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu oraz przygotowanie umowy na świadczenie usług. Próba przygotowania zestawienia kosztów bezpośrednich i faktury Vat za wykonane usługi. Prezentacja efektów pracy zespołów na zajęciach kończących projekt.
Nauczyciel przygotowuje przed zajęciami wprowadzającymi w projekt regulamin projektu oraz kryteria oceny projektu. W kryteriach oceny powinny zostać uwzględnione następujące elementy:
1. Wybór właściwego terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu, który wymaga renowacji/rewaloryzacji.
2. Przygotowanie projektu ilustrującego stan obecny terenu.
3. Przygotowanie projektu uwzględniającego zmiany.
4. Sporządzenie wykazu potrzebnych materiałów.
5. Przygotowanie arkusza kalkulacji kosztów.
6. Przygotowanie zestawienia kosztów.
7. Przygotowanie umowy świadczenia usług i faktury VAT.
8. Prezentacja efektów pracy zespołów na forum klasy.
Nauczyciel może wprowadzić w ewaluacji projektu ocenę koleżeńską.
Praca uczniów na zajęciach
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Uczniowie mogą także wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Sekwencje filmowe:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie wolno opanowujący materiał powinni mieć możliwość pracy z e‑materiałem w tempie dostosowanym do ich możliwości i potrzeb; nauczyciel może wybrać sekwencje filmowe, których obejrzenie jest konieczne i należy do minimum programowego, lub może przygotować dla uczniów czasówki, tak aby nie skupiali się na wszystkich informacjach zawartych w filmach, tylko na najważniejszych z nich;
uczniowie szybko opanowujący nowy materiał również powinni mieć możliwość pracy we własnym tempie – nauczyciel może im przydzielić zadania dodatkowe po obejrzeniu sekwencji i wykonaniu przydzielonych zadań; uczniowie zdolni i szybciej pracujący mogą również pracować w grupach jako liderzy, wspomagając uczniów wolniej pracujących i mających trudności z opanowaniem nowego materiału.
Modele 3D:
uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniowie z dysleksją mogą przygotować leksykon na podstawie zrzutów ekranu z modeli 3D;
uczniowie wolniej opanowujący materiał powinni otrzymać zadania dostosowane do ich możliwości – w miarę możliwości mniej skomplikowane i łatwiejsze do wykonania, tak aby nie zniechęcili się trudnością przydzielonych im zadań;
uczniowie zdolni mogą pełnić rolę koordynatorów prac w grupie, mogą służyć radą i pomocą uczniom słabszym, mogą również czuwać nad prezentacją projektów na forum klasy.
Program ćwiczeniowy i dokumentacja interaktywna:
Przy analizie dokumentacji i pracy z programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania, uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz uczniowie wolniej opanowujący nowy materiał mieli więcej czasu na wykonanie zadań. Uczniowie zdolni mogą weryfikować poprawność wykonanych zadań przez ich koleżanki i kolegów, mogą również służyć im pomocą na zasadzie tutoringu rówieśniczego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści