Temat: Pustynie

Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.

Adresat

Uczniowie klasy V szkoły podstawowej (geografia).

Podstawa programowa

Klasa V Geografia

IV. Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno‑roślinna na świecie. Uczeń:

3) przedstawia główne cechy i porównuje poznawane krajobrazy świata oraz rozpoznaje je w opisach, na filmach i ilustracjach;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie charakteryzują warunki panujące na pustyni gorącej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • omawiać warunki klimatyczne panujące na pustyni gorącej;

  • wykazywać istnienie związku między skrajnie niskimi opadami a niewielką ilością roślin i zwierząt na pustyniach;

  • wymieniać zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka na pustyni.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • duże arkusze papieru z zarysem kontynentów, klej, nożyczki, kredki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby poszukali w kolorowych czasopismach oraz Internecie niewielkich zdjęć krajobrazów charakterystycznych dla pustyni. .

Faza wstępna

  • Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby na mapie świata wskazał i nazwał kontynenty oraz opisał wybraną strefę klimatyczną .

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na informacje dotyczące krajobrazu pustyń .

  • Uczniowie dobierają się w grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru z zarysem kontynentów. Korzystając z Galeria 1. „Klimat i występowanie pustyń gorących: Rozmieszczenie pustyń gorących” uczniowie zaznaczają na plakatach miejsca występowania pustyń. Plakaty oddają nauczycielowi. .

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

  • Nauczyciel prezentuje i omawia ilustrację interaktywną. Następnie dzieli uczniów na grupy i każdej z nich poleca przeprowadzenie pogłębionej analizy jednego z punktów przedstawionych na schemacie w oparciu o dostępne źródła informacji (np. internet, atlas lub encyklopedię).
    Uczniowie prezentują wyniki pracy w grupach. Każdy zespół kończy swoją prezentację sformułowaniem wniosków.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

  • Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

oasis
oasis
RBqS62bbFXvlF
Nagranie dźwiękowe słówka

oaza – teren o bujnej roślinności, czerpiącej wodę z płytko zalegających wód podziemnych, otoczony przez pustynię lub półpustynię

semi‑desert
semi‑desert
R15VRwHcJ26UF
Nagranie dźwiękowe słówka

półpustynia – teren o ubogiej roślinności i warunkach klimatycznych zbliżonych do pustyni. Nieco większe opady umożliwiają tam jednak życie trochę większej ilości roślin

desert
desert
R1Fg9jEaOmINi
Nagranie dźwiękowe słówka

pustynia – teren gdzie na skutek okresowo wysokiej temperatury powietrza i skrajnie niskich opadów nie ma zwartej pokrywy roślinnej

climate
climate
RlIkpzN7wMqbk
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka climate

klimat – ogół zjawisk pogodowych na danym obszarze, ustalanym na podstawie obserwacji prowadzonych w okresie nie krótszym niż 30 lat.

Teksty i nagrania

R1avXEKmIhZRN
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Deserts

In both hemispheres, there are special climatic conditions around the tropics. Apart from a short period of time, when the sun approaches the zenith at noon and rain can occur, there is almost constant drought here. During the day the sky is cloudless and the air temperature is as much as 50°C. No clouds and very dry air do not allow rainfall. During the night, heat is quickly released into the atmosphere, which is why just before sunrise the air temperature is often negative. A small amount of rainfall and very high air temperature cause rapid evaporation and desiccation of the ground to significant depths. The wind that is constantly blowing can create large sand dunes. From time to time, strongly heated air masses rise quickly, causing a pressure difference and a violent wind. This is how a sandstorm is created. In such conditions large areas are created almost devoid of vegetation called deserts. Slightly more plants are found in semi‑deserts.

In hot deserts from time to time (usually once a year, but sometimes once in a few years), heavy rain falls. Desert valleys are quickly filled with rapid water. The wide and winding rivers are created for a short time, and the water flowing in them changes the terrain. In places where water accumulates for longer, oases are formed. There are characterized by springs, wells and lush vegetation.

Conditions prevailing in a desert are extremely unfavorable, and even dangerous for human life and most organisms. However, you can survive in the desert. Some plants and animals have adapted to the conditions of hot deserts.To survive in the desert, people who often go through it have also adapted. First of all, you have to try to provide the body with enough water. You have to drink 6, and with a lot of physical effort, up to 10 liters of water a day.You should also take care to limit the loss of water through the skin. For this purpose, it is necessary to cover the head and loose, light, preferably cotton clothing covering the whole body (cotton permeates the air, and thus allows heat to pass away from the skin). Desert people like the Berbers are transporting goods across the desert. They use pack animals for this purpose: horses or drought‑resistant camels. They wander the desert in caravans created for safety. A lone journey through the desert is in fact very dangerous.

  • Hot deserts are located near tropics.

  • The desert are without vegetation with a stony, gravel or sandy foundation.

  • In the hot deserts there are large daily temperature fluctuations and very low humidity.