1) identifies the right prisms, the pyramids, the cylinders, the cones, the spheres in practical situations and differentiates them from other solid models.
Discussion about the shape of the objects in our surroundings. The students should notice that apart from the prisms and the pyramids there are other models of the solids. Such models are for example the flower pot, a can, a birthday cap or a ball.
The teacher explains that such shapes are characteristic for the solids if revolution. The sample solids are: cylinders, cones and spheres.
The students work individually using their computers. They are going to watch how cylindercylindercylinder is constructed and what element is it made of.
After completing the task the students form the definition of the cylinder and some of its elements.
The cylindercylindercylinder is a solid, which was made as a result of rotating a rectangle about one of its sides.
The generating linegenerating linegenerating line is every segment whose endings belong to the bases of cylinder included in the lateral surface of the cylinder.
The altitude of the cylinder is the every perpendicular segment between the bases. In particular the generating line of a cylinder is its altitude.
Task 2
The students work individually using their computers. They are going to watch how the right triangle was rotated to make the coneconecone and what elements is a cone made of.
[Illutration 1]
After completing the task they form the definition of the cone. The cone is the solid made by rotating the right triangle about the line including one of its legs.
The cone is a solid, which was made as a result of rotating a right triangle about the line including one of its legs.
- Walec to bryła, która powstała w wyniku obrotu prostokąta, dookoła prostej zawierającej jeden z boków tego prostokąta. - Tworząca walca to każdy odcinek o końcach należących do podstaw walca, zawarty w powierzchni bocznej walca. - Wysokość walca to każdy odcinek o końcach należących do podstaw walca i prostopadły do tych podstaw. W szczególności każda tworząca jest wysokością walca. - Stożek to bryła, która powstała w wyniku obrotu trójkąta prostokątnego dookoła prostej zawierającej jedną z przyprostokątnych.
Uczniowie wycinają koło. Rozcinają je tak, aby uzyskać: połowę koła i dwie ćwiartki koła. Następnie sklejają powierzchnie boczne dwóch stożków: jedną z połowy koła i drugą z ćwiartki koła (jedna ćwiartka koła zostaje). Obrysowują podstawy obu stożków. Zastanawiają się, podstawa którego stożka ma większą średnicę? Porównują wysokości obu stożków.
mad5c50de7f751b8b_1528449000663_0
Walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych
mad5c50de7f751b8b_1528449084556_0
Drugi
mad5c50de7f751b8b_1528449076687_0
X. Bryły. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył.
mad5c50de7f751b8b_1528449068082_0
45 minut
mad5c50de7f751b8b_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
mad5c50de7f751b8b_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie walca, stożka i kuli.
2. Opisywanie elementów walca i stożka.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mad5c50de7f751b8b_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje walec, stożek i kulę,
- określa podstawowe elementy walca i stożka również w języku angielskim.
mad5c50de7f751b8b_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
mad5c50de7f751b8b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mad5c50de7f751b8b_1528450127855_0
Dyskusja – w kształcie jakich figur przestrzennych są przedmioty i obiekty w naszym otoczeniu. Uczniowie powinni zauważyć, że oprócz znanych im graniastosłupów i ostrosłupów, występują też modele innych brył. Takimi modelami mogą być doniczka, puszka czy czapeczka urodzinowa, piłka do gry.
Nauczyciel objaśnia, że taki kształt mają bryły obrotowe. Przykładami brył obrotowych są walce, stożki kule, które uczniowie poznają na lekcji.
mad5c50de7f751b8b_1528446435040_0
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Celem analizy apletu jest zaobserwowanie, jak powstaje walec i jakie są jego elementy.
Po zakończonym ćwiczeniu, wspólnie formułują definicję walca i jego niektórych elementów.
Walec to bryła, która powstała w wyniku obrotu prostokąta, dookoła prostej zawierającej jeden z boków tego prostokąta.
Tworząca walca to każdy odcinek o końcach należących do podstaw walca, zawarty w powierzchni bocznej walca.
Wysokość walca to każdy odcinek o końcach należących do podstaw walca i prostopadły do tych podstaw. W szczególności każda tworząca jest wysokością walca.
Polecenie 2
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, w jaki sposób w wyniku obrotu trójkąta prostokątnego powstaje stożek i jakie ma elementy.
[Ilustracja 1]
Po zakończonym ćwiczeniu, formułują definicje stożka. Stożek to bryła, która powstała w wyniku obrotu trójkąta prostokątnego dookoła prostej zawierającej jedną z przyprostokątnych.
Polecenie 3
Uczniowie wycinają koło. Rozcinają je tak, aby uzyskać: połowę koła i dwie ćwiartki koła. Następnie sklejają powierzchnie boczne dwóch stożków: jedną z połowy koła i drugą z ćwiartki koła (jedna ćwiartka koła zostaje). Obrysowują podstawy obu stożków. Zastanawiają się, podstawa którego stożka ma większą średnicę? Porównują wysokości obu stożków.
Wniosek:
Większą średnicę ma podstawa stożka, którego powierzchnią boczną była połowa koła.
Większą wysokość ma stożek, którego powierzchnią boczną była ćwierć koła.
Nauczyciel pokazuje, wcześniej przygotowaną pomarańczę, objaśnia, że jest ona w kształcie kuli.
Uczniowie w domu szukają informacji jak powstaje kula i z czego się składa.
Polecenie dla chętnych:
Zaprojektuj przedmiot codziennego użytku, który zbudowany jest z elementów w kształcie walców, stożków i kul.
mad5c50de7f751b8b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:
- Walec to bryła, która powstała w wyniku obrotu prostokąta, dookoła prostej zawierającej jeden z boków tego prostokąta.
- Tworząca walca to każdy odcinek o końcach należących do podstaw walca, zawarty w powierzchni bocznej walca.
- Wysokość walca to każdy odcinek o końcach należących do podstaw walca i prostopadły do tych podstaw. W szczególności każda tworząca jest wysokością walca.
- Stożek to bryła, która powstała w wyniku obrotu trójkąta prostokątnego dookoła prostej zawierającej jedną z przyprostokątnych.