Lesson plan (Polish)
Tytuł: Pod wpływem emocji
Opracowanie scenariusza: Katarzyna Maciejak
Temat zajęć
Nazywanie emocji i uczuć.
Grupa docelowa
Uczniowie klasy V ośmioletniej szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
7) opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;
9) charakteryzuje podmiot liryczny, narratora i bohaterów w czytanych utworach;
11) wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;
12) określa tematykę oraz problematykę utworu;
14) nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst;
16) określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
3) określa temat i główną myśl tekstu.
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
5) rozpoznaje słownictwo neutralne i wartościujące, rozumie ich funkcje w tekście.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) uczestniczy rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens;
3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;
4) dokonuje selekcji informacji.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
5) opowiada o przeczytanym tekście.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
1) doskonali ciche i głośne czytanie;
2) doskonali różne formy zapisywania pozyskanych informacji;
8) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii;
9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń uczy się rozpoznawać i nazywać emocje bohaterów oraz zastanawia się nad swoimi emocjami i konsekwencjami ich wyrażania.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia podstawowe emocje;
nazywa emocje bohaterów;
identyfikuje emocje na podstawie mimiki twarzy.
Metody nauczania
podająca: pogadanka;
praktyczne: przewodniego tekstu, ćwiczenia przedmiotowe;
programowane: z użyciem komputera, z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy
aktywność indywidualna jednolita;
aktywność zbiorowa.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel określa cel zajęć i podaje kryteria sukcesu.
2. Rozmowa kierowana o emocjach. Pytania sterujące:
Czy zdarzyło wam się zrobić coś pod wpływem emocji?
Jaka to była sytuacja?
Jakie emocje wtedy odczuwaliście?
Czy teraz, z perspektywy czasu, postąpilibyście tak samo?
Faza realizacyjna
1. Praca indywidualna: wypisanie jak największej liczby nazw emocji (ćw. 1) w ciągu dwóch minut. Osoba, której udało się zanotować najwięcej rzeczowników, wygrywa i powinna zostać nagrodzona.
2. Gra w kalambury. Każdy uczeń wybiera jedną emocję, najlepiej jedną z rzadziej spotykanych (nie: smutek, radość, gniew, tylko np. wzruszenie, zaniepokojenie, podekscytowanie). Chętni uczniowie prezentują scenki, a pozostali odgadują zilustrowane przez nich emocje.
3. Lektura i analiza tekstu Małgorzaty Musierowicz pt. „Jak Kuba Bogu…” w e‑podręczniku ze zwróceniem szczególnej uwagi na emocje bohaterów. Krótkie omówienie: ustalenie, kiedy i gdzie rozgrywa się akcja, kto bierze udział w wydarzeniach, co popycha bohaterów do działania. Wyjaśnienie tytułu fragmentu (ćw. 4). Nazwanie emocji bohaterów (plansza interaktywna).
4. Jako podsumowanie lekcji uczniowie rozpoznają emocje osób na zdjęciach (ćw. 5).
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
Dlaczego tak ważna jest umiejętność rozpoznawania emocji?
Co nam mówi o emocjach drugiej osoby?
Czy możliwe jest rozpoznanie emocji drugiej osoby bez słów? W jaki sposób?
Nauczyciel wspólnie z uczniami przygotowuje notatkę podsumowującą zajęcia.
Praca domowa
Wybierz dowolny fragment swojej ulubionej powieści, w którym będą wyrażone emocje bohaterów. Zapisz w zeszycie ich imiona oraz ich emocje.W jaki sposób bohaterowie wyrażają swoje emocje?
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
uczucia
emocje
mikroekspresje
emocje podstawowe
emocje złożone
strach
złość
zaskoczenie
radość
wstręt
smutek
wstyd
nienawiść
ciekawość
satysfakcja
przerażenie
duma
obrzydzenie
szczęście
rozczarowanie
Teksty i nagrania
Guided by emotions
Have you ever done anything guided emotions? What was the situation? What emotions did you feel then? Would you do the same now, in retrospect?
Dealing with your emotions is not always easy, but it is worth looking at them, because they can tell you a lot about yourself.