1) solves systems of linear equations with two unknowns, gives geometric interpretation of consistent dependent and independent systems as well as inconsistent systems.
A students chosen by the teacher revises information about systems of equations. This student lists types of systems of solutions with regard to the number of solutions and gives appropriate examples.
The teacher introduces the subject of the lesson – solving systems of equations using the elimination methodelimination methodelimination method.
A few days before the lesson, the teacher asks two students to prepare a for and against debate and to moderate the discussion. Those students prepare a few examples describing the solution of systems of equations using the elimination methodelimination methodelimination method.
Students work individually, using computers. Their task is to observe the solution of a task using the elimination methodelimination methodelimination method.
For and against debate
The teacher introduces the subject of the debate and sets the rules. The debate is supposed to analyse exemplary solutions of system of equations. Moderators (experts) present examples they prepared. They start a discussion 0 is such method of solving the system of equations effective, easy for students, increases the risk of making mistakes or maybe decreases it, etc.
Moderators give or take a chance to speak, cut statements that are too long or off topic. The discussion about one example should last about 4 minutes, then they move on to the next example. The observants decide whose arguments are more convincing.
Task 1 Solve the system of equations using the substitution method and the elimination methodelimination methodelimination method.
a.
b.
c.
Task 2 Janek and Maciek collect bookmarks. Together they have 57 of them. If Janek gives Maciek 7 bookmarks then both of them will have the same amount of bookmarks. Calculate how many bookmarks each boy has. Write a proper system of equations and solve it using the elimination methodelimination methodelimination method.
Task 3 What kind of system of equations will we obtain, if while solving the system using the elimination methodelimination methodelimination method we obtain an equation in the form of: -4x - 4x – 2 = -2?
Task 4 Solve systems of equations using the elimination methodelimination methodelimination method.
a.
b.
c.
An extra task:
Stanisław bought two shirts and shorts. Shorts cost 150 zł. Ignacy bought the same clothes on sale He paid 20% less for the shirt and 10% less for shorts and together he spent 127 zł. How much did the shirt and shorts cost before the sale? Write a proper system of equations and solve it using the elimination method.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
The elimination methodelimination methodelimination method of solving systems of equations is adding or subtracting sides of the equation to eliminate one of the unknowns and to obtain a first degree equation with one unknown.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Metoda przeciwnych współczynników rozwiązywania układów równań
m3013559132634c82_1528449084556_0
trzeci
m3013559132634c82_1528449076687_0
IV Układy równań. Uczeń: 1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
m3013559132634c82_1528449068082_0
45 minut
m3013559132634c82_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m3013559132634c82_1528449552113_0
1. Rozwiązywanie układów równań metodą przeciwnych współczynników.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3013559132634c82_1528450430307_0
uczeń:
- rozwiązuje układy równań metodą przeciwnych współczynników.
m3013559132634c82_1528449534267_0
1. dyskusja
2. debata za i przeciw
m3013559132634c82_1528449514617_0
1. praca indywidualna
2. zbiorowa
m3013559132634c82_1528450135461_0
m3013559132634c82_1528450127855_0
Wskazany przez nauczyciela uczeń przypomina dotychczas poznane wiadomości na temat układów równań. Wymienia rodzaje układów równań ze względu na liczbę rozwiązań i podaje odpowiednie przykłady.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą rozwiązywać układy równań metodą przeciwnych współczynników.
Nauczyciel na kilka dni przed lekcją, prosi dwóch uczniów o przygotowanie się do debaty za i przeciw, oraz pełnienie roli moderatorów – ekspertów w trakcie jej trwania. Uczniowie ci przygotowują w domu kilka przykładów opisujących rozwiązywanie układów równań metodą przeciwnych współczynników.
m3013559132634c82_1528446435040_0
[Slideshow]
Debata za i przeciw
Nauczyciel przedstawia temat debaty i określa jej zasady. Debata ma na celu analizę przykładowych rozwiązań układów równań. Moderatorzy – eksperci przedstawiają kolejno przygotowane przez siebie przykłady. Inicjują dyskusję - czy podany sposób rozwiązania układu równań jest efektywny, przyjazny dla uczniów, czy sprzyja popełnianiu błędów, a może odwrotnie, itp.
Moderatorzy kierują dyskusją - przydzielają lub odbierają głos w przypadku zbyt długich wypowiedzi, lub wypowiedzi nie na temat. Dyskusja nad przykładem trwa ok. 4 minut, następnie analizowany jest kolejny przykład.
W debacie bierze udział ok. 10 uczniów, pozostali pełnią rolę obserwatorów.
O tym, czyje argumenty okazały się bardziej przekonujące decydują obserwatorzy.
Wnioski uczniów
Metoda przeciwnych współczynników rozwiązywania układu równań polega na tym, aby po dodaniu lub odjęciu równań stronami wyeliminować jedną z niewiadomych i otrzymać równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Polecenie 1 Rozwiąż układ równań metodą podstawiania i metodą przeciwnych współczynników.
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów Ich zadaniem jest obserwacja rozwiązania zadania metodą przeciwnych współczynników.
a.
b.
c.
Polecenie 2 Janek i Maciek zbierają zakładki do książek. Razem mają ich 57. Jeżeli Janek odda Maćkowi 7 zakładek, to obaj chłopcy będą mieli po tyle samo zakładek. Oblicz, po ile zakładek ma każdy z chłopców. Zapisz odpowiedni układ równań i rozwiąż go metodą przeciwnych współczynników.
Polecenie 3 Jaki rodzaj układu równań otrzymamy, jeżeli rozwiązując układ równań metodą przeciwnych współczynników otrzymamy równanie postaci -4x - 4x – 2 = -2?
Polecenie 4 Rozwiąż układ równań metodą przeciwnych współczynników.
a.
b.
c.
Polecenie dla chętnych Stanisław kupił dwie koszule i spodenki, za które zapłacił 150 zł. Ignacy kupił takie same ubrania na wyprzedaży. Za koszulę zapłacił o 20% mniej, a za spodenki o 10% mniej i wydał razem 127 zł. Ile kosztowała przed wyprzedażą koszula, a ile spodenki? Zapisz odpowiedni układ równań i rozwiąż go metodą przeciwnych współczynników.
m3013559132634c82_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Metoda przeciwnych współczynników rozwiązywania układu równań polega na tym, aby po dodaniu lub odjęciu równań stronami wyeliminować jedną z niewiadomych i otrzymać równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
elimination method1
elimination method
metoda przeciwnych współczynników - polega na tym, aby po dodaniu lub odjęciu równań stronami wyeliminować jedną z niewiadomych i otrzymać równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą