Światło w filmie pozwala na ukazanie detali, wprowadza odpowiedni nastrój, może podkreślić grę aktorów, uwypuklając jej zarówno dobre, jak i złe strony.
5 tajników warsztatu filmowegoWzrok widza idzie zwykle ku najjaśniejszym lub najbardziej kolorowym elementom obrazu. Zdając sobie z tego sprawę, możemy tak zorkiestrować oświetlenie, kostiumy i scenografię, by elementy dominujące były jaśniejsze lub bardziej kolorowe od pozostałej części kadru. Sprawdza się to nawet wówczas, gdy elementy te są mniejsze od pozostałych, a tworzą z nimi kontrast. Jasny obiekt na ciemnym tle wydaje się zbliżać do widza. (…) W czasie trwania ujęcia aktor może w najważniejszym momencie sceny wynurzyć się z cienia w światło. Wygląda to szczególnie dobrze, jeżeli kadr będzie skomponowany na kontrastujących płaszczyznach światła i cienia. W plenerze można wykorzystać cienie drzew, liści, budynków. We wnętrzach można symulować blask światła padającego przez okna, pozwalając mu odcinać się wydatnie od pogrążonego w mroku tła.
Jak łatwo więc zauważyć – światło stanowi jeden z kluczowych komponentów decydujących o wizualnym efekcie końcowym każdego filmu.
Więcej informacji znajdziesz w e‑materiałach:
Optyka filmowa i głębia ostrościOptyka filmowa i głębia ostrości;
Kolor w filmieKolor w filmie;
Synchronizacja dźwięku z obrazem - w praktyceSynchronizacja dźwięku z obrazem - w praktyce;
Montaż wideo w praktyceMontaż wideo w praktyce;
Wstęp do postprodukcji filmówWstęp do postprodukcji filmów.
Rozpoznasz podstawowe funkcje i rodzaje światła.
Wyjaśnisz, czym różni się światło twarde od miękkiego.
Wykorzystasz różne rodzaje światła w filmie.