Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PBNQxtHOlfC
Zdjęcie przedstawia młodą kobietę oświetlaną przez reflektor strumieniem jasnego światła. Kobieta trzyma przed twarzą swoją lewą dłoń. Przygląda się jej.

Światło w filmie

Źródło: REFLEX_PRODUCTION, domena publiczna.

Światło w filmie pozwala na ukazanie detali, wprowadza odpowiedni nastrój, może podkreślić grę aktorów, uwypuklając jej zarówno dobre, jak i złe strony.

Joseph V. Mascelli 5 tajników warsztatu filmowego

Wzrok widza idzie zwykle ku najjaśniejszym lub najbardziej kolorowym elementom obrazu. Zdając sobie z tego sprawę, możemy tak zorkiestrować oświetlenie, kostiumy i scenografię, by elementy dominujące były jaśniejsze lub bardziej kolorowe od pozostałej części kadru. Sprawdza się to nawet wówczas, gdy elementy te są mniejsze od pozostałych, a tworzą z nimi kontrast. Jasny obiekt na ciemnym tle wydaje się zbliżać do widza. (…) W czasie trwania ujęcia aktor może w najważniejszym momencie sceny wynurzyć się z cienia w światło. Wygląda to szczególnie dobrze, jeżeli kadr będzie skomponowany na kontrastujących płaszczyznach światła i cienia. W plenerze można wykorzystać cienie drzew, liści, budynków. We wnętrzach można symulować blask światła padającego przez okna, pozwalając mu odcinać się wydatnie od pogrążonego w mroku tła.

W Źródło: Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, tłum. Tomasz Szafrański, Warszawa 2010, s. 341.

Jak łatwo więc zauważyć – światło stanowi jeden z kluczowych komponentów decydujących o wizualnym efekcie końcowym każdego filmu.

Dla zainteresowanych

Więcej informacji znajdziesz w e‑materiałach:

Twoje cele
  • Rozpoznasz podstawowe funkcje i rodzaje światła.

  • Wyjaśnisz, czym różni się światło twarde od miękkiego.

  • Wykorzystasz różne rodzaje światła w filmie.