E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka dla potrzeb masażu w medycynie

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak‑Graczyk, Anna Madziewicz, Ewa Bręborowicz, Marta Jokiel

Konsultant przewodnika: Aleksander Krawczyński

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Diagnostyka dla potrzeb masażu w medycynie

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik masażysta, 325402

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.10.2.9) lokalizuje struktury anatomiczne człowieka:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe.

MED.10.4.1) dokonuje oceny pacjenta na potrzeby wykonania określonego rodzaju masażu w medycynie:
MED.10.4.1)1) przeprowadza wywiad na potrzeby masażu,
MED.10.4.1)2) ocenia postawę i budowę ciała pacjenta w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)4) wykonuje chwyty i techniki diagnostyczne masażu do oceny struktur organizmu człowieka w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)5) wykonuje ocenę obrzęku w celu zaplanowania zabiegu drenażu limfatycznego,
MED.10.4.1)7) lokalizuje aktywne punkty spustowe w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)8) planuje zabieg masażu na podstawie dokonanej oceny.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu: diagnostyka dla potrzeb masażu w medycynie.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przeprowadzanie badania podmiotowego – wywiadu,

  • lokalizowanie i ocenianie struktur anatomicznych układu ruchu,

  • stosowanie metod diagnostycznych do oceny stanu tkanek miękkich układu ruchu,

  • dopasowanie odpowiedniego rodzaju masażu na podstawie przeprowadzonej diagnostyki,

  • konstrukcja podstawowej dokumentacji i historii choroby pacjenta.

Osoba niewidoma docelowo musi mieć zapewnione specjalistyczne oprogramowanie OCR/ICR, które pozwoli jej na odczytanie dokumentacji pacjenta. Możliwe jest też skorzystanie ze wsparcia asystenta. To rozwiązanie nie pozwala jednak na pełną samodzielność masażysty. Warto pamiętać, że niektóre dokumenty pacjenta, np. przygotowane odręcznie przez lekarza kierującego, mogą nie być możliwe do przetworzenia przez oprogramowanie. Wtedy wsparcie asystenta (np. odczytanie przesłanej przez masażystę fotografii lub dokumentacji) może okazać się niezbędne.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne wzajemnie się uzupełniają, co pozwala uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą diagnostyki dla potrzeb masażu w medycynie.

Sekwencje filmowe przedstawiają: przygotowanie pozycji ułożeniowych wykorzystywanych w masażu, ocenę palpacyjną czterech układów masażu tensegracyjnego, a także wykonywanie pomiaru obwodów kończyny dolnej i górnej oraz pomiaru zakresu ruchu w stawach.

Galeria zdjęć stanowi uzupełnienie sekwencji filmowych oraz interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning i szczegółowo przedstawia lokalizację elementów kostnych, mięśni i więzadeł istotnych w ocenie palpacyjnej tkanek, a także lokalizację obrzęku limfatycznego różnego rodzaju.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning oraz interaktywne materiały sprawdzające służą zweryfikowaniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.

Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów i pozwala uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące diagnostyki dla potrzeb masażu w medycynie.

W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie zgodnie z kolejnością: sekwencje filmowe – galeria zdjęć – interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning - interaktywne materiały sprawdzające.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Metody diagnostyczne w masażu

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe przedstawiają następujące zagadnienia:

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej do wykonania oceny palpacyjnej – leżenie bokiem,

  • ocena palpacyjna I układu masażu w medycynie (masażu tensegracyjnego) na szkielecie i żywym modelu,

  • ocena palpacyjna II układu masażu w medycynie (masażu tensegracyjnego) na szkielecie i żywym modelu,

  • ocena palpacyjna III układu masażu w medycynie (masażu tensegracyjnego) na szkielecie i żywym modelu,

  • ocena palpacyjna IV układu masażu w medycynie (masażu tensegracyjnego) na szkielecie i żywym modelu,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej/wyjściowej do wykonania pomiaru obwodu obrzęku limfatycznego,

  • pomiar obwodu obrzęku limfatycznego w obrębie kończyny dolnej,

  • pomiar obwodu obrzęku limfatycznego w obrębie kończyny górnej,

  • przygotowanie pozycji wyjściowej do pomiaru zakresu ruchomości w wybranym stawie,

  • pomiar zakresu ruchu w wybranym stawie za pomocą goniometru.

Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w pomieszczeniach autentycznego gabinetu masażu z pełnym wyposażeniem wykorzystywanym przez zawodowych masażystów.

Osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinny mieć możliwość wcześniejszego zapoznania się z wyposażeniem gabinetu masażu. Osoba słabowidząca lub niewidoma powinna móc prawidłowo wizualizować, np. podczas słuchania materiałów filmowych.

Sekwencje filmowe prezentują metody diagnostyczne stosowane w celu dobrania odpowiedniego rodzaju masażu. Dzięki tej prezentacji osoba ucząca się może zapoznać się z dokładnym przebiegiem badania – począwszy od przygotowania pozycji osoby badanej, do wykonania np. badania palpacyjnego jednego z układów masażu tensegracyjnego, pomiaru obwodu kończyny czy pomiaru zakresu ruchu w stawie.

Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po jego rozwiązaniu osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną na temat opanowania zagadnień zawartych w materiale.
W przypadku niektórych zadań sprawdzających należy upewnić się, czy osoby uczące się, a szczególnie osoby niewidome, oprócz podania właściwej odpowiedzi potrafią ułożyć pacjenta w odpowiedniej pozycji i prawidłowo wykonać badanie, np. pomiar zakresu ruchu.

Dzięki zawartym w materiale informacjom osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, które powinien wykonać masażysta przed przystąpieniem do masażu. Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Ważne jest jednak, aby uczący się na początku procesu edukacyjnego zapoznał się z sekwencjami, które przedstawiają przygotowanie pozycji ułożeniowej, a następnie odtworzył materiały zawierające praktyczne informacje dotyczące wykonania badania diagnostycznego.

Z sekwencjami filmowymi powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:

  • zadanie z lukami „Ocena palpacyjna I układu masażu tensegracyjnego”,

  • zadanie dobierania w pary „Dobór metod diagnostycznych w masażu”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka  „Pomiar obrzęku limfatycznego”,

  • zadanie ukierunkowane na porządkowanie”Podział wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego”.

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑wideo „Wykonywanie pomiarów zakresu ruchu w stawie łokciowym”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe,
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)4) wykonuje chwyty i techniki diagnostyczne masażu do oceny struktur organizmu człowieka w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)5) wykonuje ocenę obrzęku w celu zaplanowania zabiegu drenażu limfatycznego,
MED.10.4.1)8) planuje zabieg masażu na podstawie dokonanej oceny.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej do wykonania oceny palpacyjnej – leżenie bokiem,

  • umiejętność prawidłowej oceny palpacyjnej I, II, III i IV układu masażu tensegracyjnego,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej do wykonania pomiaru obwodów kończyny dolnej i/lub kończyny górnej,

  • wykonanie pomiaru obwodów kończyny dolnej i/lub kończyny górnej,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej do wykonania pomiaru zakresu ruchu w stawie za pomocą goniometru,

  • wykonanie pomiaru zakresu ruchu w stawie za pomocą goniometru.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale. Warto również zanotować słownictwo fachowe.
Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć własny słownik.

Obejrzane uważnie sekwencje filmowe pozwolą na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Korzystając z materiałów filmowych, osoba ucząca się może przygotować prezentację, np. na temat bólu z przodu barku.

Na podstawie sekwencji filmowych osoba ucząca się może przygotować ulotkę informacyjną dla pacjentów, np. zawierającą najważniejsze informacje dotyczące metod diagnostycznych dla potrzeb masażu. Pozwoli to lepiej opanować metodykę diagnostyczną i zapamiętać kolejność czynności wykonywanych podczas badania.

Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na metodykę diagnostyki dla potrzeb masażu oraz kolejność wykonywania poszczególnych pomiarów.

Osoba ucząca się może przygotować prezentację powiązaną z treścią wybranej sekwencji filmowej, np. na temat metodyki przygotowania stanowiska do pozycji ułożeniowej dla pomiaru zakresu ruchu w stawie łokciowym, przeprowadzania oceny palpacyjnej czterech układów masażu tensegracyjnego lub przeprowadzania pomiaru obwodów kończyny górnej i kończyny dolnej.

Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu osoba ucząca się może przygotować dokumentację dotyczącą diagnostyki dla potrzeb masażu w medycynie, np. na temat wykorzystywania testów kliniczny oceniających zmianę długości mięśnia.


Tytuł materiału multimedialnego

Lokalizacja struktur anatomicznych człowieka – anatomia topograficzna

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • anatomię topograficzną tkanek okołostawowych – więzadeł i punktów kostnych w obrębie stawu kolanowego,

  • anatomię topograficzną tkanek okołostawowych – więzadeł i punktów kostnych w obrębie obręczy barkowej,

  • anatomię topograficzną tkanek okołostawowych – przyczepów ścięgien mięśniowych obrębie głowy strzałki,

  • anatomię topograficzną tkanek okołostawowych – przyczepów ścięgien mięśniowych w obrębie kłykcia bocznego kości ramiennej,

  • anatomię topograficzną tkanek okołostawowych – przyczepów ścięgien mięśniowych w obrębie wyrostka kruczego łopatki,

  • anatomię topograficzną tkanek okołostawowych – przyczepów ścięgien mięśniowych w obrębie krętarza większego kości udowej,

  • obrzęk w obrębie stopy i stawu skokowego, ręki i stawu promieniowo- nadgarstkowego, przedramienia oraz podudzia, wraz z naniesieniem miejsca przyłożenia taśmy centymetrowej do pomiaru rozmiaru obrzęku,

  • anatomię topograficzną kręgów kręgosłupa,

  • anatomię topograficzną wybranych punktów spustowych dla mięśnia czworobocznego grzbietu i prostownika grzbietu.

Z uwagi na powiązanie poszczególnych materiałów ze sobą wskazane jest, aby uczący się najpierw zapoznali się z sekwencjami filmowymi, a następnie z galerią zdjęć.

Z galerią zdjęć powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • Zadanie typu prawda czy fałsz „Anatomia topograficzna oraz lokalizacja struktur anatomicznych”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Lokalizacja struktur anatomicznych obręczy barkowej”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe,
MED.10.4.1)2) ocenia postawę i budowę ciała pacjenta w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)7) lokalizuje aktywne punkty spustowe w celu zaplanowania zabiegu masażu.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • prawidłowe lokalizowanie tkanek okołostawowych – więzadeł i punktów kostnych w układzie ruchu człowieka,

  • prawidłowe lokalizowanie przyczepów ścięgien w układzie ruchu człowieka,

  • wykonywanie pomiaru rozmiaru obrzęku na kończynie dolnej lub górnej,

  • prawidłowe lokalizowanie punktów spustowych mięśni grzbietu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale.

Zapoznanie się z galerią zdjęć pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Podczas zapoznawania się ze zdjęciami osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na ocenę palpacyjną określonych struktur anatomicznych i powiązanie materiału z treściami sekwencji filmowych.

Korzystając z galerii zdjęć, osoba ucząca się może przygotować schemat badania w wybranym przypadku klinicznym, np. u pacjenta z IV stadium obrzęku limfatycznego kończyny dolnej.

Na podstawie informacji zawartych w galerii zdjęć osoba ucząca się może przedstawić (np. w formie plakatu lub prezentacji ustnej) schemat badania struktur anatomicznych w obrębie stawu kolanowego, obręczy barkowej, nadkłykcia bocznego kości ramiennej, obręczy biodrowej i grzbietu.


Tytuł materiału multimedialnego

Diagnostyka na potrzeby masażu

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W trakcie gry osoba wcielająca się w rolę masażysty jest postawiona przed koniecznością podjęcia szeregu decyzji podczas przeprowadzania wywiadu z pacjentem i wykonywania badania. Decyzje te wpływają na jej dalsze postępowanie.

Na podstawie przeprowadzonej diagnostyki i aktualnego stanu zdrowia pacjenta uczący się będzie stanie dobrać odpowiedni dla niego rodzaj masażu.

Zadania wykonywane podczas gry obejmują nie tylko zagadnienia praktyczne, ale również podstawy teoretyczne, takie jak:

  • elementy wywiadu,

  • zebranie dokumentacji,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • wykonywanie badania zakresu ruchu, oceny obrzęku oraz oceny palpacyjnej poszczególnych mięśni,

  • reakcja na działania niepożądane.

Materiał jest powiązany z treściami zawartymi w sekwencjach filmowych i galerii zdjęć.

Gra podsumowuje proces zdobywania wiedzy i powinna być realizowana jako ostatni element tego procesu, co pozwoli osobom uczącym się na sprawdzenie nabytych umiejętności.

Z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning powiązany jest materiał sprawdzający:

  • Zadanie dobierania w pary „Punkty i struktury podczas oceny palpacyjnej w masażu tensegracyjnym”.

  • Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe,
MED.10.4.1)1) przeprowadza wywiad na potrzeby masażu,
MED.10.4.1)2) ocenia postawę i budowę ciała pacjenta w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)4) wykonuje chwyty i techniki diagnostyczne masażu do oceny struktur organizmu człowieka w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)5) wykonuje ocenę obrzęku w celu zaplanowania zabiegu drenażu limfatycznego,
MED.10.4.1)8) planuje zabieg masażu na podstawie dokonanej oceny.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przeprowadzanie wywiadu z pacjentem z bólem stawu łokciowego,

  • stosowanie odpowiednich narzędzi diagnostycznych w celu dobrania odpowiedniego masażu na podstawie dokonanej oceny.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki z kolejnymi tematami (przedstawionymi w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning w formie krótkich filmów), które pomogą jej opanować zagadnienia zawarte w grze. Warto również zanotować słownictwo fachowe.

Wykorzystanie interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning pozwoli na ugruntowanie wiedzy oraz ułatwi rozwiązywanie zadań sprawdzających.

Wskazane jest, aby przygotować dodatkowe informacje dla masażystów wykonujących diagnostykę dla potrzeb masażu w medycynie u pacjenta niewidomego lub z niepełnosprawnością słuchu. Czytelne sygnały masażysty uprzedzające pacjenta są szczególnie ważne dla osób z niepełnosprawnościami. Należy pamiętać, że niewidomy pacjent nie widzi ręki masażysty wykonującej np. pomiar zakresu ruchu. Pacjenci z niepełnosprawnością słuchową zazwyczaj dostrzegają ruchy i gesty masażysty, mogą natomiast nie zwrócić uwagi na dźwięki generowane np. przez urządzenia elektryczne.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych etapów diagnostyki dla potrzeb masażu w medycynie.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Ocena palpacyjna I układu masażu tensegracyjnego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie luk w opisie struktur anatomicznych ocenianych podczas badania palpacyjnego I układu tensegracyjnego.

Zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Diagnostyka dla potrzeb masażu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Anatomia topograficzna oraz lokalizacja struktur anatomicznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie, które z podanych stwierdzeń dotyczących przyczepu mięśni przedramienia jest prawdziwe, a które fałszywe.

Zadanie o niskim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Lokalizacja struktur anatomicznych człowieka – anatomia topograficzna”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Lokalizacja struktur anatomicznych obręczy barkowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest przypisanie nazw struktur wchodzących w skład obręczy barkowej do ich anatomicznej lokalizacji.

Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Lokalizacja struktur anatomicznych człowieka – anatomia topograficzna”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Dobór metod diagnostycznych w masażu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest połączenie w pary narzędzi pomiarowych i objawów zgłaszanych przez pacjenta.

Zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Diagnostyka dla potrzeb masażu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)4) wykonuje chwyty i techniki diagnostyczne masażu do oceny struktur organizmu człowieka w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)5) wykonuje ocenę obrzęku w celu zaplanowania zabiegu drenażu limfatycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Pomiar obrzęku limfatycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest połączenie opisów pomiarów obwodów kończyny górnej z ich zdjęciem.

Zadanie o niskim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Metody diagnostyczne w masażu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe,
MED.10.4.1)1) przeprowadza wywiad na potrzeby masażu,
MED.10.4.1)2) ocenia postawę i budowę ciała pacjenta w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)4) wykonuje chwyty i techniki diagnostyczne masażu do oceny struktur organizmu człowieka w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)7) lokalizuje aktywne punkty spustowe w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)8) planuje zabieg masażu na podstawie dokonanej oceny.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Punkty i struktury podczas oceny palpacyjnej w masażu tensegracyjnym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest połączenie w pary poszczególnych mięśni pod względem miejsca ich oceny.

Zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Diagnostyka w masażu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.2.9)1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9)2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9)3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9)4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe,
MED.10.4.1)1) przeprowadza wywiad na potrzeby masażu,
MED.10.4.1)2) ocenia postawę i budowę ciała pacjenta w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)4) wykonuje chwyty i techniki diagnostyczne masażu do oceny struktur organizmu człowieka w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)7) lokalizuje aktywne punkty spustowe w celu zaplanowania zabiegu masażu,
MED.10.4.1)8) planuje zabieg masażu na podstawie dokonanej oceny.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Wykonywanie pomiarów zakresu ruchu w stawie łokciowym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest określenie, jakiego ruchu dotyczy badanie przedstawione we fragmencie filmowym.

Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Diagnostyka dla potrzeb masażu”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.10.4.1)3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

zadanie ukierunkowane na porządkowanie”Podział wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu klasycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest ułożenie w poprawnej kolejności struktur ocenianych palpacyjnie w IV układzie masażu tensegracyjnego.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi “Metody diagnostyczne w masażu”. Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.10.2.9.1) lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno‑stawowym,
MED.10.2.9.2) wymienia mięśnie w układzie ruchu,
MED.10.2.9.3) opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych,
MED.10.2.9.4) lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest określenie, który z ruchów powoduje dolegliwości bólowe w przypadku entezopatii nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania w trakcie rozwiązywania zadania wskazówek naprowadzających na prawidłową odpowiedź,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji MED.10.4.1.3) wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału