Temat: Indie – kontrasty społeczne i gospodarcze

Adresat

Uczeń klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji. Azja jako kontynent kontrastów geograficznych;

4) wykazuje związek między cechami klimatu monsunowego a rytmem upraw i „kulturą ryżu” w Azji Południowo‑Wschodniej.

8) określa możliwości rozwoju gospodarczego Indii oraz przedstawia kontrasty społeczne w tym kraju.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń scharakteryzuje Indie jako kraj kontrastów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • Określisz położenie geograficzne Indii;

  • Omówisz najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego Indii;

  • Wyjaśnisz przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Indiach;

  • Scharakteryzujesz rolnictwo w Indiach;

  • Podasz przykłady kontrastów społecznych w Indiach.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • mapa fizyczna Azji;

  • atlasy geograficzne;

  • rzutnik multimedialny;

  • roczniki statystyczne;

  • Google Earth.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel uruchamia aplikację LearningApss- grę dydaktyczną Wisielec. Zadaje pytanie: Wskaż nazwę państwa azjatyckiego, którego cechą społeczeństwa jest kastowość. Uczniowie podają litery i  rozszyfrowują, że to Indie.

  • Nauczyciel podaje temat zajęć oraz informuje uczniów o celach lekcji.

  • Na tablicy interaktywnej uruchomienie aplikacji Google Earth- wyszukanie położenia Indii. Dyskusja.

  • Na mapie ściennej Azji uczeń wskazuje Indie.

Faza realizacyjna

  • Na tablicy interaktywnej nauczyciel wyświetla mapę hipsometryczną Indii. Uczniowie wspólnie określają położenie geograficzne. Podają cechy linii brzegowej. Wskazują na mapie państwa graniczące.

  • Uczniowie opracowują środowisko przyrodnicze Indii. Wybrane pary omawiają na forum klasy i wskazują elementy środowiska na mapie hipsometrycznej.

  • Nauczyciel podaje cechy charakterystyczne dla klimatu Indii. Korzystając z map klimatycznych omawia monsun letni i zimowy.

  • Uczniowie w roczniku statystycznym wyszukują liczbę ludności w Indiach. Wyjaśniają pojęcie eksplozja demograficzna. Podają przyczyny i skutki..

  • Wspólnie z całym zespołem klasowym analiza Struktury wieku ludności- e‑podręcznik.

  • Praca w parach- religia w Indiach i wynikające z niej tradycje. Omówienie na forum.

  • Praca w czterech grupach: Grupa I i II opracowuje gospodarkę Indii: PKB, struktura zatrudnienia, surowce mineralne, przemysł. Grupa III i IV opracowuje rolnictwo (struktura użytkowania, uprawy, hodowla zwierząt, mechanizacja rolnictwa oraz wykorzystanie nawozów sztucznych). Omówienie na forum klasy przedstawicieli zespołów.

Faza podsumowująca

  • Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel dokonuje oceny uczniów, w obrębie jednej wylosowanej grupy. Bierze pod uwagę wkład i ich możliwości. Dokonuje również oceny pracy innych uczniów.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

population explosion
population explosion
RxyOy8EADSo2i
Nagranie słówka: population explosion

eksplozja demograficzna – określenie szybkiego tempa przyrostu rzeczywistego liczby ludności w danym regionie. Przyjmuje się, że eksplozji demograficznej możemy mówić, gdy przyrost rzeczywisty przekracza 3%, oznacza to podwojenie liczby ludności w ciągu 24 lat, czyli w ciągu jednej generacji.

caste
caste
R1T4MSCImVS3B
Nagranie słówka: caste

kasta – zamknięta, endogamiczna grupa społeczna, do której przynależność jest dziedziczna.

Teksty i nagrania

RIYp8gRfweRAt
nagranie abstraktu

India - social and economic contrasts

In India there are three main geographic areas:

  • the Karakoram and the Himalayas at the northern border of the country;

  • the Indo‑Gangetic Plain that includes the Ganga Plain, the Punjab Plain and also the Ganges‑Brahmaputra Delta (the majority of that area belongs of Pakistan);

  • the Deccan Plateau on the Indian peninsula flanked by not too high mountains – the Eastern and the Western Ghats.

Apart from that, India has also two archipelagos: the Lakshadweep (the Laccadive Islands) on the Arabian Sea and Nicobar Islands on the Bay of Bengal.

Almost all of the Indian territory is under the influence of the tropical wet climate – the monsoon climate. There are two climate factors in that area which decide on the temperature and the rainfall variation over the year: the terrain of the region and the monsoon air circulation.

India is the country that currently has the highest absolute population growth. There has been over 100‑million‑people growth every decade since 1960. In the past five years (2010–2015) already 105 million people have been born.

This major population growth is due to the improvement of the quality of life in India since the mid‑20th century. The most important factors were:

  • the increase in the accessibility of the medical services;

  • better potable water supply;

  • the increase in the food production since the Green Revolution.

Those were the reasons for the rise of the life expectancy and the decrease in the infant mortality. A big population growth that happened is called the population explosion.
In India the most numerous is the rural population. In 2005 a 67,3% of the society lived in the rural area. India is populated in a very unbalanced way. The highest average population density is in the agriculture lands. In the northern plain the population density comes to 400 people/kmIndeks górny 2 and in the Ganges Delta it is over 700 people/kmIndeks górny 2. There is also a high population density on the south‑western coast of the Indian peninsula and in the south of the country. On the Deccan Plateau, which is on the inside of the peninsula, the population density is lower and it amounts to 50--200 people/kmIndeks górny 2. The mountain areas and the Thar Desert are sparsely populated.
This big natural population growth makes the population of India young – we can see that from the shape of the population pyramid of the country. The most numerous group is the youth and the older the people, the bigger decease in number there is.

India is the country that is economically diverse and emerging. Half of the workers, a very high number, is still employed in the agricultural sector. In Poland, to compare, farmers make only 12% of the workers and in the highly developed countries they amount to only some percent. However, in India the service sector and the industry are developing quickly. The employment in those sectors gradually increases and their share of GDP is constantly growing. It means that India is developing and modern, because the big part of the GDP is generated by a still relatively small group of the population.

The agriculture is a vital sector of the economy for the Indian population of 1 billion people that simply needs to be fed. The 2/3 of the inhabitants lives in the rural areas of the country and most of them produce food. More than a half of the Indian territory is taken by the agricultural area, the vast majority of which is the arable land. The most space on the sown area take grains, that is: rice, wheat, millet, sorghum and corn. Those crops are the base of the alimentation in India, and they are being cultivated according to the natural environment factors.

The photo gallery below shows different looks of India.