The teacher starts a conversation about clocks and time.
- What devices are used to measure time? - When is it important to know the exact hourhourhour? - How many hours a day does an average student spend at school? - How many minutes is the mathematics class? - What time is it now on the class clock?
Students work individually, using computers. They open the slideshow and observe how we can measure time.
[Slideshow]
The teacher divides students into four groups.
Students work with the method of task stations. In groups, they do exercises prepared by the teacher. On the tables that symbolise stations there are models of clocks with hands so that students can move the hands and verify their answers. Each group gets point for correct solutions and for the time of solving the exercise. The best group gets the highest marks.
Task 1
- Read the hourhourhour presented on the clock in the Fig. 1 and write it with at least three ways. - Draw an electronic watch showing the same hour as the clock in the Fig.1.
[Illustration 1]
Task 2
How much time passed from the hourhourhour 8:00 till the hour 14.20? Analyse the example.
a) 50 min + 36 min b) 124 min + 15 min c) 290 min + 30 min
- Calculate how many hours and minutes is:
- 2 h 30 min + 1 h 16 min - 3 h 24 min + 5 h 15 min
Task 4
In the picture there is a graph illustrating the solution of the following exercise:
Calculate what time is now, if 5 hours 15 minutes passed from the hour 7:45.
In the same way, calculate what time will be after:
- 1 hour 35 min passes from the hour 6:40 - hour 45 min passes from the hour 14:40
An extra task:
Tomek was sleeping from 21.05 till 7.15. How much time did he sleep? What time did he leave for school, if taking a shower and eating a breakfast took him 25 min?
a) od godziny 16:15 do godziny 16:28 b) od godziny 14:05 do godziny 14:54 c) od godziny 15:55 do godziny 16:20 d) od godziny 8:05 do godziny 17:35 e) od godziny 23:10 do godziny 06:15
m0e25021791f335d1_1528449000663_0
Obliczenia związane z czasem – zegar
m0e25021791f335d1_1528449084556_0
Drugi
m0e25021791f335d1_1528449076687_0
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach.
m0e25021791f335d1_1528449068082_0
45 minut
m0e25021791f335d1_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m0e25021791f335d1_1528449552113_0
1. Odczytywanie i zapisywanie godzin różnymi sposobami, korzystanie z różnych rodzajów zegarów.
2. Wykonywanie obliczeń zegarowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m0e25021791f335d1_1528450430307_0
1. Odczytuje i zapisuje godziny różnymi sposobami, korzysta z różnych rodzajów zegarów.
2. Wykonuje proste obliczenia zegarowe.
m0e25021791f335d1_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stacje informacyjno – zadaniowe.
m0e25021791f335d1_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m0e25021791f335d1_1528450127855_0
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zegarów i czasu.
- Jakie urządzenia służą do pomiaru czasu? - W jakich sytuacjach ważna jest znajomość dokładnej godziny i minuty? - Ile godzin dziennie spędza średnio uczeń w szkole? - Ile minut trwa lekcja matematyki? - Która godzina jest teraz na klasowym zegarze?
m0e25021791f335d1_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy odmierzać czas.
[Slideshow]
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy.
Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela. Na stolikach wyznaczających stacje leżą modele wskazówkowych zegarów, tak, aby uczniowie mogli przesuwać wskazówki zegara i sprawdzać poprawność swoich odpowiedzi.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.
Polecenie 1
- Odczytajcie godzinę przedstawioną na zegarze przedstawionym na Rys.1 i zapiszcie ją co najmniej trzema sposobami. - Narysujcie zegar elektroniczny, pokazujący taką samą godzinę jak na zegarze przedstawionym na Rys.1.
[Ilustracja 1]
Polecenie 2
Ile czasu upłynęło od godziny 8:00 do godziny 14.20? Przeanalizujcie przykład.
[Ilustracja 2]
Obliczcie, ile czasu upłynęło.
a) od godziny 16:15 do godziny 16:28 b) od godziny 14:05 do godziny 14:54 c) od godziny 15:55do godziny 16:20 d) od godziny 8:05do godziny 17:35 e) od godziny 23:10 do godziny 06:15
Wskazówka – zilustrujcie graficznie sytuację przedstawioną w zadaniu.
Polecenie 3
- Zapiszcie, ile to minut.
a) 1 h 25 min b) 3 h 5 min c) 2 h 48 min
- Zapiszcie, ile to godzin i minut.
a) 85 min b) 126 min c) 360 min
- Obliczcie, ile to godzin i minut.
a) 50 min + 36 min b) 124 min + 15 min c) 290 min + 30 min
- Obliczcie, ile to godzin i minut.
a) 2 h 30 min + 1 h 16 min b) 3 h 24 min + 5 h 15 min
Polecenie 4
Na rysunku przedstawiono graf ilustrujący rozwiązanie poniższego zadania:
Obliczcie, która jest teraz godzina, jeśli od godziny 7:45 upłynęło 5 godzin 20 minut.
[Ilustracja 3]
Obliczcie w podobny sposób, która godzina będzie po upływie:
a) 1 godz. 35 min od godziny 6:40. b) 2 godz. 45 min od godziny 14:40.
Polecenie dla chętnych:
Tomek spał od godziny 21.05 do godziny 7.15. Ile czasu spał ? O której godzinie wyszedł do szkoły, jeśli poranna toaleta i śniadanie zajęły mu 25 minut?
m0e25021791f335d1_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- Godziny możemy zapisywać różnymi sposobami, np.:
- 7:40 albo 7.40 lub 7Indeks górny 4040 - 1 doba = 24 godziny - 1 godzina = 60 minut - 1 minuta = 60 sekund - 1 kwadrans = 15 minut