Temat

Obliczenia związane z czasem – zegar

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:

3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Odczytywanie i zapisywanie godzin różnymi sposobami, korzystanie z różnych rodzajów zegarów.

2. Wykonywanie obliczeń zegarowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

1. Odczytuje i zapisuje godziny różnymi sposobami, korzysta z różnych rodzajów zegarów.

2. Wykonuje proste obliczenia zegarowe.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Stacje informacyjno–zadaniowe.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zegarów i czasu.

- Jakie urządzenia służą do pomiaru czasu?
- W jakich sytuacjach ważna jest znajomość dokładnej godziny i minuty?
- Ile godzin dziennie spędza średnio uczeń w szkole?
- Ile minut trwa lekcja matematyki?
- Która godzina jest teraz na klasowym zegarze?

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują indywidualnie korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy odmierzać czas.

[Slideshow]

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy.

Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela. Na stolikach wyznaczających stacje leżą modele wskazówkowych zegarów, tak, aby uczniowie mogli przesuwać wskazówki zegara i sprawdzać poprawność swoich odpowiedzi.

Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.

Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.

Polecenie 1

- Odczytajcie godzinę przedstawioną na zegarze przedstawionym na Rys.1 i zapiszcie ją co najmniej trzema sposobami.
- Narysujcie zegar elektroniczny, pokazujący taką samą godzinę jak na zegarze przedstawionym na Rys.1.

[Ilustracja 1]

Polecenie 2

Ile czasu upłynęło od godziny 8:00 do godziny 14.20? Przeanalizujcie przykład.

[Ilustracja 2]

Obliczcie, ile czasu upłynęło:

a) od godziny 16:15 do godziny 16:28
b) od godziny 14:05 do godziny 14:54
c) od godziny 15:55 do godziny 16:20
d) od godziny 8:05 do godziny 17:35
e) od godziny 23:10 do godziny 06:15

Wskazówka – zilustrujcie graficznie sytuację przedstawioną w zadaniu.

Polecenie 3

- Zapiszcie, ile to minut:

a) 1 h 25 min
b) 3 h 5 min
c) 2 h 48 min

- Zapiszcie, ile to godzin i minut:

a) 85 min
b) 126 min
c) 360 min

- Obliczcie, ile to godzin i minut:

a) 50 min + 36 min
b) 124 min + 15 min
c) 290 min + 30 min

- Obliczcie, ile to godzin i minut:

a) 2 h 30 min + 1 h 16 min
b) 3 h 24 min + 5 h 15 min

Polecenie 4

Na rysunku przedstawiono graf ilustrujący rozwiązanie poniższego zadania:

Obliczcie, która jest teraz godzina, jeśli od godziny 7:45 upłynęło 5 godzin 20 minut.

[Ilustracja 3]

Obliczcie w podobny sposób, która godzina będzie po upływie:

a) 1 godz. 35 min od godziny 6:40
b) 2 godz. 45 min od godziny 14:40

Polecenie dla chętnych:

Tomek spał od godziny 21.05 do godziny 7.15. Ile czasu spał? O której godzinie wyszedł do szkoły, jeśli poranna toaleta i śniadanie zajęły mu 25 minut?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:

- Godziny możemy zapisywać różnymi sposobami, np.:

- 7:40 albo 7.40 lub 7Indeks górny 40
- 1 doba = 24 godziny
- 1 godzina = 60 minut
- 1 minuta = 60 sekund
- 1 kwadrans = 15 minut

- Często używamy skrótów:

- godzina - godz.
- godzina – h
- minuta – min