Scenariusz
Temat
Obliczenia związane z czasem – zegar
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie i zapisywanie godzin różnymi sposobami, korzystanie z różnych rodzajów zegarów.
2. Wykonywanie obliczeń zegarowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
1. Odczytuje i zapisuje godziny różnymi sposobami, korzysta z różnych rodzajów zegarów.
2. Wykonuje proste obliczenia zegarowe.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stacje informacyjno–zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zegarów i czasu.
- Jakie urządzenia służą do pomiaru czasu?
- W jakich sytuacjach ważna jest znajomość dokładnej godziny i minuty?
- Ile godzin dziennie spędza średnio uczeń w szkole?
- Ile minut trwa lekcja matematyki?
- Która godzina jest teraz na klasowym zegarze?
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy odmierzać czas.
[Slideshow]
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy.
Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela. Na stolikach wyznaczających stacje leżą modele wskazówkowych zegarów, tak, aby uczniowie mogli przesuwać wskazówki zegara i sprawdzać poprawność swoich odpowiedzi.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.
Polecenie 1
- Odczytajcie godzinę przedstawioną na zegarze przedstawionym na Rys.1 i zapiszcie ją co najmniej trzema sposobami.
- Narysujcie zegar elektroniczny, pokazujący taką samą godzinę jak na zegarze przedstawionym na Rys.1.
[Ilustracja 1]
Polecenie 2
Ile czasu upłynęło od godziny 8:00 do godziny 14.20? Przeanalizujcie przykład.
[Ilustracja 2]
Obliczcie, ile czasu upłynęło:
a) od godziny 16:15 do godziny 16:28
b) od godziny 14:05 do godziny 14:54
c) od godziny 15:55 do godziny 16:20
d) od godziny 8:05 do godziny 17:35
e) od godziny 23:10 do godziny 06:15
Wskazówka – zilustrujcie graficznie sytuację przedstawioną w zadaniu.
Polecenie 3
- Zapiszcie, ile to minut:
a) 1 h 25 min
b) 3 h 5 min
c) 2 h 48 min
- Zapiszcie, ile to godzin i minut:
a) 85 min
b) 126 min
c) 360 min
- Obliczcie, ile to godzin i minut:
a) 50 min + 36 min
b) 124 min + 15 min
c) 290 min + 30 min
- Obliczcie, ile to godzin i minut:
a) 2 h 30 min + 1 h 16 min
b) 3 h 24 min + 5 h 15 min
Polecenie 4
Na rysunku przedstawiono graf ilustrujący rozwiązanie poniższego zadania:
Obliczcie, która jest teraz godzina, jeśli od godziny 7:45 upłynęło 5 godzin 20 minut.
[Ilustracja 3]
Obliczcie w podobny sposób, która godzina będzie po upływie:
a) 1 godz. 35 min od godziny 6:40
b) 2 godz. 45 min od godziny 14:40
Polecenie dla chętnych:
Tomek spał od godziny 21.05 do godziny 7.15. Ile czasu spał? O której godzinie wyszedł do szkoły, jeśli poranna toaleta i śniadanie zajęły mu 25 minut?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- Godziny możemy zapisywać różnymi sposobami, np.:
- 7:40 albo 7.40 lub 7Indeks górny 4040
- 1 doba = 24 godziny
- 1 godzina = 60 minut
- 1 minuta = 60 sekund
- 1 kwadrans = 15 minut
- Często używamy skrótów:
- godzina - godz.
- godzina – h
- minuta – min