Students work in groups. They get big pieces of paper, with the words ‘number line’ written in the centre. The teacher says that their goal is to make a map of associations about the number line. After finishing the work, they present their ‘maps’. Based on them, they revise information about the number line.
Students work individually, using computers. Their task is to read the coordinates of points which are natural numbersnatural numbersnatural numbers.
[Geogebra Applet]
Task
Students revise the way in which we describe part of the whole using fractions. They mark given fractions on the stripes of paper prepared by the teacher.
[Illustration 2]
Task
Students write down what fraction has been marked on the strip.
[Illustration 3]
Task
Students divide the unit segmentunit segmentunit segment on the number line into five equal partsequal partsequal parts and mark the fraction 3/5 on it.
Students draw the number line on a checked piece of paper, with the unit segmentunit segmentunit segment divided into 10 equal partsequal partsequal parts.
Then they mark points corresponding to the following fractions: 1/2,3/10,2/5 .
Task
Students read fractions corresponding to the points marked on the drawing.
[Illustration 5]
An extra task
Task
Students read what fractions correspond to the points marked on the drawing.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The number line is a line with marked turn, zero pointpointpoint and units.
- The length of one unit segmentunit segmentunit segment is 1.
- To read the coordinate of the pointpointpoint, described with a fraction, we need to check into how many parts the unitunitunit segments were divided and how many marked parts are between the pointpointpoint and 0.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Aby odczytać współrzędną punktu opisanego ułamkiem, należy sprawdzić, na ile części podzielono odcinek jednostkowy oraz o ile takich części zaznaczony punkt jest oddalony od 0.
7) zaznacza ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej.
m6f71b5f98370ddb6_1528449068082_0
45 minut
m6f71b5f98370ddb6_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m6f71b5f98370ddb6_1528449552113_0
1. Zaznaczanie ułamków zwykłych na osi liczbowej.
2. Odczytywanie ułamków zwykłych zaznaczonych na osi liczbowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m6f71b5f98370ddb6_1528450430307_0
1. zaznacza ułamki zwykłe na osi liczbowej.
2. odczytuje ułamki zwykłe zaznaczone na osi liczbowej.
m6f71b5f98370ddb6_1528449534267_0
1. Mapa skojarzeń.
2. Analiza sytuacyjna.
m6f71b5f98370ddb6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m6f71b5f98370ddb6_1528450135461_0
m6f71b5f98370ddb6_1528450127855_0
Uczniowie pracują w grupach. Otrzymują duże arkusze papieru, na środku których zapisane jest hasło „ oś liczbowa”. Nauczyciel informuje, że zadaniem uczniów jest stworzenie mapy skojarzeń dotyczącej osi liczbowej. Po zakończeniu pracy prezentują swoje „mapy”. Na ich podstawie wspólnie utrwalają poznane wcześniej informacje dotyczące osi liczbowej.
Przykład mapy, którą powinni stworzyć uczniowie:
[Ilustracja 1]
m6f71b5f98370ddb6_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest odczytywanie współrzędnych punktów , będących liczbami naturalnymi .
[Geogebra Aplet]
Polecenie
Uczniowie przypominają w jaki sposób opisujemy za pomocą ułamka część całości . Zaznaczają na przygotowanych przez nauczyciela paskach podane ułamki.
[Ilustracja 2]
Polecenie
Uczniowie zapisują jaki ułamek został przedstawiony na pasku.
[Ilustracja 3]
Polecenie
Uczniowie dzielą odcinek jednostkowy na osi liczbowej na pięć równych części, a następnie zaznaczają na niej ułamek .
[Ilustracja 4]
Wniosek
Aby odczytać współrzędną punktu opisanego ułamkiem, należy sprawdzić, na ile części podzielono odcinek jednostkowy oraz o ile takich części zaznaczony punkt jest oddalony od 0.
Polecenie
Uczniowie rysują na kartce w kratkę oś liczbową, na której odcinek jednostkowy jest podzielony na 10 jednakowych części.
Następnie zaznaczają na niej punkty odpowiadające ułamkom: .
Polecenie
Uczniowie odczytują jakie ułamki odpowiadają zaznaczonym punktom na rysunku.
[Ilustracja 5]
Zadanie dla chętnych
Polecenie
Uczniowie odczytują, jakie ułamki odpowiadają punktom zaznaczonym na rysunku.
[Ilustracja 6]
m6f71b5f98370ddb6_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Oś liczbowa to prosta, na której zaznaczono zwrot, punkt zerowy i jednostkę.
- Długość odcinka jednostkowego wynosi 1.
- Aby odczytać współrzędną punktu opisanego ułamkiem, należy sprawdzić, na ile części podzielono odcinek jednostkowy oraz o ile takich części zaznaczony punkt jest oddalony od 0.