Temat: II Rzeczpospolita - problemy integracji i odbudowy

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII szkoły podstawowej

XXIX. II Rzeczpospolita w latach 1921–1939. Uczeń:

1) charakteryzuje skalę i skutki wojennych zniszczeń oraz dziedzictwa zaborowego.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają czynniki utrudniające proces integracji odrodzonego państwa polskiego, w tym skalę i skutki wojennych zniszczeń oraz dziedzictwa zaborowego

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • charakteryzować skutki wojennych zniszczeń oraz dziedzictwa zaborowego;

  • wymieniać czynniki utrudniające proces integracji odrodzonego państwa polskiego;

  • opisywać zjawiska gospodarcze, polityczne i społeczne, które stanowiły wyzwanie dla kolejnych rządów II RP.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o powtórzenie lekcji: *Skutki I wojny światowej*.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie **Ćwiczenie 1.** Uczniowie wskazują na problemy sygnalizowane w tekście przez prof. A. Garlickiego. Pyta także, w nawiązaniu do zadania domowego, na jakie problemy związane z kształtowaniem granic zwracał uwagę R. Dmowski? Zadając pytania, prowadzący pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie **Ćwiczenie 2**, uzupełniając tabelę na podstawie informacji z załączonej mapy. Materiał ikonograficzny prezentuje na tablicy multimedialnej. Przypomina, że głównym zadaniem uczniów w czasie lekcji będzie analiza czynników utrudniających proces integracji odrodzonego państwa polskiego. Nauczyciel zachęca uczniów do notowania swoich spostrzeżeń na małych karteczkach samoprzylepnych.

  2. Uczniowie wykonują **Polecenie 1, Polecenie 2 i Polecenie 3**. Sprawdzają, które klasy społeczne były najliczniejsze w państwie i zastanawiają się, jaki mogło to mieć wpływ na życie polityczne.

  3. Następnie nauczyciel przybliża uczniom skład narodowościowy II RP i kluczowe postanowienia traktatu mniejszościowego (oraz możliwości, jakie dawał jej przedstawicielom – występowania przeciwko Polsce na forum Ligi Narodów), a następnie prosi uczniów o wykonanie **Polecenia 4 i Polecenia 5.** Nauczyciel ponownie zachęca uczniów do notowania swoich spostrzeżeń na małych karteczkach samoprzylepnych. Upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie **Polecenia 6.** Po wysłuchaniu audycji uczniowie podsumowują warunki, w jakich budowano oświatę Polski niepodległej. Uczniowie zastanawiają się, dlaczego likwidacja analfabetyzmu na ziemiach polskich wymagała czasu. Nauczyciel dba o udzielanie informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie odczytują zapisane na kartkach przykłady politycznych, społecznych i ekonomicznych trudności, przyklejają je do tablicy. Następnie wspólnie z nauczycielem zastanawiają się, według jakiego kryterium można je uszeregować. Kartki samoprzylepne na tablicy są porządkowane według wspólnych ustaleń, z zachowaniem przyjętej hierarchii ważności.

  2. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  3. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Wczniowie, w oparciu o przerobioną lekcję i własne poszukiwania w książkach oraz Internecie, wykonują Polecenie 11 lub Polecenie 12 z e‑podręcznika. Przygotowują krótką pracę pisemną lub prezentację.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

illiteracy
illiteracy
R1HazEpJwWoPD
Nagranie słówka: illiteracy

analfabetyzm – brak umiejętności czytania, pisania i wykonywania 4 podstawowych działań arytmetycznych u osób, które przekroczyły już okres (wczesno)szkolny życia (np. mają 10‑15 lat); istnieje także wtórny analfabetyzm u osób, które wcześnie zakończyły edukację.

budget deficit
budget deficit
R1JaEqH1pLpAL
Nagranie słówka: budget deficit

deficyt budżetowy – sytuacja, w której spadające dochody skarbu państwa mogą pokryć zaledwie część poczynionych przez państwo wydatków.

polish mark
polish mark
R1685PGKaiPCp
Nagranie słówka: polish mark

marka polska – waluta obowiązująca na terenie całej Rzeczpospolitej od 1919 roku, w miejsce rubla, marki, korony.

Uniate Churches
Uniate Churches
RpFAIYbfHdLBi
Nagranie słówka: Uniate Churches

kościoły unickie – wspólnota chrześcijan obrządku bizantyńskiego uznająca papieża i dogmatykę katolicką, lecz zachowująca prawosławne odrębności liturgiczne i prawne.

legal unification
legal unification
RqczeolmzMkuN
Nagranie słówka: legal unification

unifikacja prawna – ujednolicenie obowiązujących przepisów prawnych

Teksty i nagrania

RQDAcGFHYCpDL
Nagranie abstraktu

Second Polish Republic – integration and reconstruction‑related problems

Polish lands were not equally developed, as they were functioning differently under three countries that partitioned Poland. They represented different levels of civilisational development being parts of three different partitions. It was essential to create a unified financial system, as each of the partitions had its own currency (Polish mark was introduced in 1919). The Republic of Poland had no uniform administrative or legal system. There were no trained public officials that could create bases of the Polish administration. In the first months of independence, the political fragmentation was significant. Moreover, there was no agreement regarding the final political form of the Polish country. Several public authorities were created. The Republic of Poland was a multinational country with a multi‑faith society which might have caused national and religious conflicts. Illiteracy was another major problem. A common obligatory education for children from 7 to 14 years of age was established by the Decree of 9 February 1919.