The teacher informs the students that during the class they will use the properties of similar trianglessimilar trianglessimilar triangles to solve geometry tasks, including the tasks involving proofs.
The students recollect the properties of similar trianglessimilar trianglessimilar triangles: AAA, SSS, SAS.
They also revise the concept of similarity ratiosimilarity ratiosimilarity ratio.
Working in pairs, the students decide if triangles with given chacteristics are similar.
Task In which of the following cases triangles and are similar?
The students work in pairs using their computers. They observe three examples of similar trianglessimilar trianglessimilar triangles, which are commonly used in geometry tasks.
Task Open Geogebra applet - „Examples of similar trianglessimilar trianglessimilar triangles”.
A selected pair of students presents the results, which are discussed with the whole class.
Working in groups the students use the observation that they made while working with applet: „Examples of similar triangles” and they prove the theorem about the midsegmentmidsegmentmidsegment in a triangle.
The theorem - about the midsegmentmidsegmentmidsegment in a triangle.
- The segment joining the midpoints of two sides of a triangle is parallel to the third side and it is twice shorter than the third side.
The groups present the proofs for the theorem. The teacher pays attention to the correctness of the proof of the parallelism of the midsegmentmidsegmentmidsegment to the base.
The students solve the tasks individually, present their solutions and explain any doubts.
Task In triangle ABC segment DE parallel to base AB was drawn. Find the length of segment BC if |EF| = 10, |AB| = 15, |EB| = 9.
Task In trapezoid ABCD diagonals AC and BD intersect at point S. Find the length of segment DS, if |AB| = 18, |DC| = 6, |DB| = 16.
Task In right triangle ABC altitude CD was dropped from the vertex of the right angle. Calculate the length of leg AC, if |CD| = 4, |BD| = 3.
An extra task: Trapezoid with bases and is given. The line going through the intersection point of the diagonals of the trapezoid intersects the sides of the trapezoid in points .
Then, theysummarize the class and formulate the conclusions to memorize.
- A line parallel to the baseparallel to the baseparallel to the base of triangle ABC cut off a triangle similar to ABC.
- The midsegmentmidsegmentmidsegment in a triangle is parallel to its base and equals half of its length.
- The triangles formed by the diagonals of a trapezoid and including its base are similar.
- The altitude in a right triangles dropped from the vertex of the right angle divides the triangle into two similar trianglessimilar trianglessimilar triangles.
Selected words and expressions used in the lesson plan
1. Prosta równoległa do podstawy trójkąta ABC odcina trójkąt podobny do trójkąta ABC. Przeanalizuj rysunek w aplecie. Z jakiej cechy podobieństwa wynika podobieństwo trójkątów ABC i DEC? Przesuwaj odcinek DE równolegle do podstawy AB. Jak zmienia się skala podobieństwa trójkątów? Zwróć szczególną uwagę na przypadek k = 2.
2. Trójkąty utworzone przez przekątne trapezu i zawierające jego podstawy są podobne. Przeanalizuj rysunek w aplecie. Z jakiej cechy podobieństwa wynika podobieństwo trójkątów ASB i DSC? Zmieniaj położenie wierzchołków trapezu i sprawdź, kiedy trójkąty zawierające ramiona trapezu będą podobne. Zmieniaj położenie wierzchołków trapezu tak, aby otrzymać równoległobok. Które trójkąty są podobne?
3. Wysokość w trójkącie prostokątnych opuszczona z wierzchołka kąta prostego dzieli trójkąt na dwa trójkąty podobne. Przeanalizuj rysunek w aplecie. Z jakiej cechy podobieństwa wynika podobieństwo trójkątów ADC i CDB? Czy te trójkąty są podobnie również do trójkąta ABC? Dlaczego?
mf91f75410e019c76_1528449000663_0
Trójkąty podobne. Przykłady
mf91f75410e019c76_1528449084556_0
Trzeci
mf91f75410e019c76_1528449076687_0
VIII. Planimetria. Uczeń:
1) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
2) przeprowadza dowody geometryczne.
mf91f75410e019c76_1528449068082_0
45 minut
mf91f75410e019c76_1528449523725_0
Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu.
mf91f75410e019c76_1528449552113_0
1. Stosowanie podobieństwa trójkątów do rozwiązywania zadań.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf91f75410e019c76_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje cechy podobieństw trójkątów do rozwiązywania zadań,
- przeprowadza dowody geometryczne z wykorzystaniem cech podobieństwa trójkątów.
mf91f75410e019c76_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
mf91f75410e019c76_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mf91f75410e019c76_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą stosować cechy podobieństw trójkątów do rozwiązywania zadań geometrycznych, w tym zadań na dowodzenie.
Uczniowie przypominają cechy podobieństwa trójkątów: kkk, bbb, bkb. Przypominają również, co to jest skala podobieństwa.
Uczniowie pracują w parach, ustalając, czy trójkąty o podanych cechach są podobne.
Polecenie W którym z poniższych przypadków trójkąty i są podobne?
A)
B)
C)
D)
mf91f75410e019c76_1528446435040_0
Uczniowie pracują w parach, korzystając z komputerów. Zapoznają się z trzema przykładami trójkątów podobnych, które najczęściej wykorzystywane są w zadaniach geometrycznych.
Wykonaj następujące zadania: 1. Prosta równoległa do podstawy trójkąta ABC odcina trójkąt podobny do trójkąta ABC. Przeanalizuj rysunek w aplecie. Z jakiej cechy podobieństwa wynika podobieństwo trójkątów ABC i DEC? Przesuwaj odcinek DE równolegle do podstawy AB. Jak zmienia się skala podobieństwa trójkątów? Zwróć szczególną uwagę na przypadek k = 2.
2. Trójkąty utworzone przez przekątne trapezu i zawierające jego podstawy są podobne. Przeanalizuj rysunek w aplecie. Z jakiej cechy podobieństwa wynika podobieństwo trójkątów ASB i DSC? Zmieniaj położenie wierzchołków trapezu i sprawdź, kiedy trójkąty zawierające ramiona trapezu będą podobne. Zmieniaj położenie wierzchołków trapezu tak, aby otrzymać równoległobok. Które trójkąty są podobne?
3. Wysokość w trójkącie prostokątnych opuszczona z wierzchołka kąta prostego dzieli trójkąt na dwa trójkąty podobne. Przeanalizuj rysunek w aplecie. Z jakiej cechy podobieństwa wynika podobieństwo trójkątów ADC i CDB? Czy te trójkąty są podobnie również do trójkąta ABC? Dlaczego?
Wybrana para uczniów prezentuje wyniki, które są omawiane na forum klasy.
Uczniowie w grupach, korzystając ze swoich obserwacji poczynionych w pracy z apletem: „Przykłady trójkątów podobnych” przeprowadzają dowód twierdzenia o linii środkowej trójkąta.
Twierdzenie – o linii środkowej trójkąta.
- Odcinek łączący środki dwóch boków trójkąta jest równoległy do trzeciego boku i jest od niego dwa razy krótszy.
Grupy prezentują przygotowane dowody twierdzenia. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność dowodu równoległości linii środkowej do podstawy.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie, następnie prezentują rozwiązania i wyjaśniają wątpliwości.
Polecenie W trójkącie ABC poprowadzono odcinek DE równoległy do podstawy AB. Wyznacz długość odcinka BC, jeśli |EF| = 10, |AB| = 15, |EB| = 9.
Polecenie W trapezie ABCD przekątne AC i BD przecinają się w punkcie S. Wyznacz długość odcinka DS, jeśli |AB| = 18, |DC| = 6, |DB| = 16.
Polecenie W trójkącie prostokątnym ABC z wierzchołka kąta prostego poprowadzono wysokość CD. Oblicz długość przyprostokątnej AC, jeśli |CD| = 4, |BD| = 3.
Polecenie dla chętnych: Dany jest trapez o podstawach oraz . Prosta przechodząca przez punkt przecięcia przekątnych trapezu przecina boki tego trapezu w punktach i . Udowodnij, że .
mf91f75410e019c76_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując najważniejsze ustalenia do zapamiętania.
- Prosta równoległa do podstawy trójkąta ABC odcina trójkąt podobny do trójkąta ABC.
- Linia środkowa w trójkącie jest równoległa do jego podstawy i równa połowie jej długości.
- Trójkąty utworzone przez przekątne trapezu i zawierające jego podstawy są podobne.
- Wysokość w trójkącie prostokątnych opuszczona z wierzchołka kąta prostego dzieli trójkąt na dwa trójkąty podobne.