E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy krawiectwa pomocnika krawca

MOD.07. Wykonywanie prostych wyrobów odzieżowych – pracownik pomocniczy krawca 932915

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1 Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

1.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD92N5QO4KInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z wykonaniem i zastosowaniem szwów maszynowych.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDopxHPx80Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDCggUFhlkPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDXQqru7WFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaDXj5zJO5nBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDL4cWUohUInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia pomogą Ci w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie pracownika pomocniczego krawca (932915). E‑materiał składa się z następujących elementów:

Film edukacyjny „Zadania krawca i pomocnika krawca”

Prezentuje on:

- określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru lub osobowości lub kompetencji  pracownika pomocniczego krawca, wykonywanie prac pomocniczych związanych z organizacją stanowiska pracy i obsługą klienta

- zadania zawodowe krawca i pomocnika krawca,

- czynności zawodowe: obsługa klienta, zdejmowanie pomiarów z sylwetki klienta, przygotowanie miary, przeróbki, naprawy wyrobów odzieżowych ,rozkrój materiałów, szycie, prasowanie

- prezentację obsługi i zastosowania maszyn szwalniczych i urządzeń stosowanych w odzieżownictwie prezentację zastosowania narzędzi i przyborów krawieckich: do mierzenia i rysowania, do szycia ręcznego, do krojenia materiału.

 - przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych

Na podstawie filmu edukacyjnego „Zadania krawca i pomocnika krawca” spróbuj zebrać najważniejsze informacje dotyczące określenia nazwy zawodu oraz cech charakteru lub osobowości lub kompetencji  pracownika pomocniczego krawca, wykonywania prac pomocniczych związanych z organizacją stanowiska pracy i obsługą klienta, zadań zawodowych krawca i pomocnika krawca. Zaznacz je kolorami, co ułatwi Ci ich późniejsze zapamiętanie.

Pomyśl, jak pokazać prezentację obsługi i zastosowania maszyn szwalniczych i urządzeń stosowanych w odzieżownictwie – przygotuj fiszki do samodzielnych powtórek. Na jednej stronie zapisz nazwę maszyny, na drugiej 2 informacje o jej obsłudze i jej zastosowanie. Fiszki wykorzystasz do samodzielnych powtórek.

Na podstawie galerii zdjęć  „Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wytwarzania odzieży” wykonaj notatkę wizualną, w której przedstawisz pojedyncze narzędzia, elementy: oprzyrządowanie maszyn m.in. stopki, lamowniki, podział maszyn w zależności od zastosowania, maszyny stosowane w zawodzie: maszyny szwalnicze podstawowe i specjalistyczne, maszyny krojcze, maszyny i urządzenia do obróbki parowo‑cieplnej (m.in. stębnówkami, owerlok, pikówka, krajarki, prasy, żelazka itd.), maszyny i urządzenia transportowe: transport międzyoperacyjny i międzywydziałowy. Urządzenia do transportu ręcznego (pochylnie, zrzutniki, ześlizgi). Urządzenia do transportu mechanicznego (np.: przenośniki taśmowe, podwieszane). Urządzenia do transportu pneumatycznego i automatycznego. Twoja notatka wizualna może mieć kształt tabelarczny, co ułatwi Ci powtórki,

Obejrzyj atlas interaktywny „Przybory i narzędzia krawieckie”, wskaż rodzaje przyborów i narzędzi krawieckich, przyrządy do mierzenia i rysowania (taśmy centymetrowe, radełko, mydełko, sztyfty, przyrządy do wyrównywania brzegów). Znajdź w internecie zdjęcia tych przyborów i poszukaj, w jakich formach i kształtach mogą one występować. Zapisz nazwy narzędzi i do każdego z nich dopisz 2‑3 słowa kluczowe (ew. dodaj rysunki czy zdjęcia).

Na podstawie galerii zdjęć „Ściegi ręczne, szwy maszynowe i ich zastosowanie” stwórz notatkę w formie słoneczka („ośmiornicy”), pierwszy promień to podstawowe ściegi ręczne (opisz 2‑3 zdaniami: wewnętrzne, brzeżne i ozdobne), drugi promień to szwy maszynowe (opisz 2‑3 zdaniami: łączące i brzegowe), trzeci promień to przykładowe zastosowanie ściegów ręcznych, zaś czwarty przykładowe kompozycje ściegów: kombinacja z mereżką, ściegu przed igłą, kombinacje ze ściegiem zakopiańskim, kombinacje liniowe ściegów.

  • Obudowa dydaktyczna

Zawiera interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć do e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografię i bibliografię, instrukcję użytkowania. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Dokonaj podziału treści, które są dla Ciebie zrozumiałe i czytelne oraz tych, które wymagają wyjaśnienia lub wytłumaczenia przez nauczyciela. Materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna to elementy, które w dogodnej  formie umożliwią Ci poznanie nowych treści oraz zdobycie nowych umiejętności.

Możesz na początku cyklu zajęć dokonać podziału materiału według stopnia trudności i zrozumienia przez siebie. Hasła, które są dla Ciebie zrozumiałe, opatrz komentarzem, w którym będą zawarte najważniejsze informacje na dany temat. Treści nieznane, niezrozumiałe opisz w podobny sposób, wskazując na to, co jest niejasne i wymaga dopowiedzenia.

Z czasem, w miarę realizacji materiału i tematów lekcji, coraz większa ilość treści, zagadnień i haseł będzie w kategorii tych znanych Ci i zrozumiałych. W podobny sposób możesz opisywać kolejne tematy, przechodząc od określenia zakresu niewiedzy do kompetencji w danym zakresie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R6w7nCJRUbV9x
(Uzupełnij).