The teacher introduces the subject of the lesson - calculating lengths of line segments in similar figuressimilar figuressimilar figures.
Two students chosen by the teacher before prepare materials to have a discussion in the class.
Students revise properties of similar figuresproperties of similar figuresproperties of similar figures and prepare multimedia presentation about similar figures, also showing figures that are not similar.
Task Students work individually, using computers. Their task is to identify the scale of similarityscale of similarityscale of similarity of the drawn similar figuressimilar figuressimilar figures.
[Geogebra applet]
Students work with the ‘aquarium’ method. A few participants sit in a circle. Chosen students prepare materials about similar figures they presented at home.
Students in the circle discuss the subject. The rest of the group are observers and sit around them. They analyse the discussion in terms of choosing right arguments and they draw conclusions.
The teacher grades the work of students participating in the discussion and the preparation and way of presenting of the experts. The teacher also pays attention to the focus and analysation of the discussion by the observers.
Students do the exercises in pairs. The first pair that solves the exercises correctly gets a mark.
Task In what scale the equilateral triangle whose side is is similar to the equilateral triangle whose side ?
Task A rectangle whose dimensions similar to a rectangle whose shorter side is equal to .
Calculate the scale of similarityscale of similarityscale of similarity of the smaller rectangle to the greater rectangle.
Task A triangle ABC whose perimeter is is similar to the triangle A’B’C’ whose sides are 6, 10, 12 long. Calculate the length of the longest side of the ABC triangle.
Task The square KIndeks dolny 11 is similar to the square KIndeks dolny 22 in the scale 3. The square KIndeks dolny 33 is congruent to the square KIndeks dolny 22. Are the squares KIndeks dolny 11 and KIndeks dolny 33 similar? If yes, give the scale of similarityscale of similarityscale of similarity of these figures.
An extra task: Draw any three line segments a, b, c. Construct such line segment d that the condition is met.
- Figury podobne mają taki sam kształt, ale mogą różnić się wielkością. - Dwa wielokąty są podobne, jeśli ich odpowiednie kąty są równe, a odpowiednie boki proporcjonalne. - Skala podobieństwa jest to liczba wyrażającą stosunek odpowiadających sobie odcinków w figurach podobnych.
Dwa odcinki są podobne w skali 2:5. Dłuższy odcinek ma długość 20 cm. Oblicz sumę długości tych odcinków.
mf5b27513a4b022c3_1528449000663_0
Wykorzystanie własności figur podobnych
mf5b27513a4b022c3_1528449084556_0
Trzeci
mf5b27513a4b022c3_1528449076687_0
VIII. Planimetria. Uczeń:
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych.
mf5b27513a4b022c3_1528449068082_0
45 minut
mf5b27513a4b022c3_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności.
mf5b27513a4b022c3_1528449552113_0
1. Obliczanie długości odcinków w figurach podobnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf5b27513a4b022c3_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza długości odcinków w figurach podobnych.
mf5b27513a4b022c3_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Akwarium.
mf5b27513a4b022c3_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca zbiorowa.
mf5b27513a4b022c3_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać długości odcinków w figurach podobnych.
Dwóch uczniów wybranych wcześniej przez nauczyciela przygotowuje materiały do przeprowadzenia dyskusji w klasie.
Uczniowie przypominają własności figur podobnych i przygotowują prezentacje multimedialne o figurach podobnych, pokazując też figury, które nie są podobne.
mf5b27513a4b022c3_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określanie skali podobieństwa narysowanych figur podobnych.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują metodą „akwarium”. Kilkoro uczestników siada w kręgu. Wybrani uczniowie przedstawiają przygotowane w domu materiały na temat figur podobnych.
Uczniowie w kręgu dyskutują na omawiany temat. Pozostałe osoby są obserwatorami i siedzą wokół nich. Analizują przebieg dyskusji pod kątem doboru i skuteczności argumentacji, wyciągają wnioski.
Wnioski uczniów:
- Figury podobne mają taki sam kształt, ale mogą różnić się wielkością. - Dwa wielokąty są podobne, jeśli ich odpowiednie kąty są równe, a odpowiednie boki proporcjonalne. - Skala podobieństwa jest to liczba wyrażającą stosunek odpowiadających sobie odcinków w figurach podobnych.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów biorących udział w dyskusji oraz przygotowanie i sposób prezentacji ekspertów. Zwraca również uwagę na skupienie i analizę dyskusji przez obserwatorów.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania. Pierwsza dwójka, która poprawnie rozwiąże zadania otrzymuje ocenę.
Polecenie W jakiej skali trójkąt równoboczny o boku długości jest podobny do trójkąta równobocznego o boku ?
Polecenie Prostokąt o wymiarach jest podobny do prostokąta, którego krótszy bok ma długość . Oblicz skalę podobieństwa mniejszego z tych prostokątów do większego.
Polecenie Dwa odcinki są podobne w skali 2:5. Dłuższy odcinek ma długość 20 cm. Oblicz sumę długości tych odcinków.
Polecenie Trójkąt ABC o obwodzie podobny do trójkąta A’B’C’ o bokach długości 6, 10, 12. Oblicz długość najdłuższego boku trójkąta ABC.
Polecenie Kwadrat KIndeks dolny 11 jest podobny do kwadratu KIndeks dolny 22 w skali 3. Kwadrat KIndeks dolny 33 jest przystający do kwadratu KIndeks dolny 22. Czy kwadraty KIndeks dolny 11 i KIndeks dolny 33 są podobne? Jeśli tak, podaj skalę podobieństwa tych figur.
Polecenie dla chętnych: Narysuj trzy dowolne odcinki a, b, c. Skonstruuj taki odcinek d, aby zachodził warunek .
mf5b27513a4b022c3_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Figury podobne mają taki sam kształt, ale mogą różnić się wielkością.
- Dwa wielokąty są podobne, jeśli ich odpowiednie kąty są równe, a odpowiednie boki proporcjonalne.
- Skala podobieństwa jest to liczba wyrażającą stosunek odpowiadających sobie odcinków w figurach podobnych.