The teacher informs the students that during this class they will discover the correlation between the sum of the areas of the squares built on the cathetuses of the right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle and the area of the square built on the hypotenusehypotenusehypotenuse. Then they will learn the various proofs of the formulated theorem.
Task Students provide examples of theorems. They identify the assumptionassumptionassumption and the thesisthesisthesis.
Task Students work individually using computers. Their task is to notice the correlation between the sum of the areas of the squares built on the cathetuses of the right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle and the area of the square built on the hypotenusehypotenusehypotenuse.
[Geogebra applet 1]
Based on the exercise, the students formulate the hypotheses through brainstorming and verify them.
The result of the discussion should be the Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem – if a triangle is right‑angled, the sum of the areas of the squares built on the cathetuses equals the area of the square built on the hypotenusehypotenusehypotenuse.
Students write down the simplified version of the Pythagorean theorem.
Task Students cut out paper geometric figures of coloured on the basis of the drawing. Then they try to prove the Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem by filling the big square with the figures they cut.
[Illustration 2]
Task Using the internet resources students find the proof of the Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem given by a Chinese mathematician Liu Hui in the 1st century.
(Otwórz aplet i sprawdź), że wielokąty zbudowane na bokach trójkąta prostokątnego spełniają związek między polami wielokątów, wynikający z twierdzenia Pitagorasa.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
md2cd952c775ad535_1528450430307_0
Uczeń:
- formułuje twierdzenia Pitagorasa,
- przedstawia geometryczny dowód twierdzenia Pitagorasa.
md2cd952c775ad535_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Burza mózgów.
md2cd952c775ad535_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
md2cd952c775ad535_1528450135461_0
md2cd952c775ad535_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji odkryją zależność między sumą pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych trójkąta prostokątnego, a polem kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej. Następnie poznają różne dowody sformułowanego twierdzenia.
Polecenie Uczniowie podają przykłady twierdzeń. Wskazują założenie i tezę.
md2cd952c775ad535_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest obserwacja zależności między sumą pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych trójkąta prostokątnego , a polem kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej.
[Geogebra aplet 1]
Na podstawie wykonanego ćwiczenia, uczniowie metodą burzy mózgów formułują hipotezy i weryfikują je.
Wynikiem dyskusji powinno być sformułowanie twierdzenia Pitagorasa: jeżeli trójkąt jest prostokątny, to suma pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych, jest równa polu kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej.
Do zeszytu uczniowie zapisują uproszczoną wersję twierdzenia:
Twierdzenie Pitagorasa.
Jeżeli a i b są długościami przyprostokątnych, zaś c długością przeciwprostokątnej w trójkącie prostokątnym, to zachodzi związek:
[Ilustracja 1]
Polecenie Uczniowie wycinają z kolorowego papieru figury geometryczne, takie jak na rysunku. Następnie starają się udowodnić twierdzenie Pitagorasa, wypełniając duży kwadrat wyciętymi figurami.
[Ilustracja 2]
Polecenie Korzystając z zasobów internetowych uczniowie zapoznają się z dowodem twierdzenia Pitagorasa podany przez chińskiego matematyka Liu Hui w I wieku.
Polecenie dla chętnych Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy wielokąty zbudowane na bokach trójkąta prostokątnego spełniają związek między polami wielokątów, wynikający z twierdzenia Pitagorasa.
[Geogebra aplet 2]
md2cd952c775ad535_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Twierdzenie Pitagorasa.
Jeżeli a i b są długościami przyprostokątnych, zaś c długością przeciwprostokątnej w trójkącie prostokątnym, to zachodzi związek: