Lesson plan (Polish)
Temat: Gazy – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa:
Szkoła podstawowa. Chemia.
IV. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. Powietrze. Uczeń:
8) projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i właściwości powietrza.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Gazy i ich właściwości.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat gazów i ich właściwości;
utrwalać materiał z lekcji: „Powietrze – skład i właściwości cz. 1”, „Powietrze – skład i właściwości cz. 2”, „Azot”, „Gazy szlachetne”, „Tlen: otrzymywanie”;
utrwalać słownictwo związane z tematem gazów i ich właściwości.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z „Powietrze – skład i właściwości cz. 1”, „Powietrze – skład i właściwości cz. 2”, „Azot”, „Gazy szlachetne”, „Tlen: otrzymywanie”, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania oraz brać udział w dyskusji.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie krzyżówki związanej z zagadnieniami poruszanymi w abstraktach „Powietrze – skład i właściwości cz. 1” i „Powietrze – skład i właściwości cz. 2”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Nauczyciel losowo wybiera trzy krzyżówki przygotowane przez uczniów, wyświetla je na tablicy interaktywnej i prosi uczniów o ich rozwiązanie. Po wykonaniu zadania uczniowie dzielą się opiniami, czy krzyżówki były ciekawe, czy były dobrą rozgrzewką do lekcji powtórkowej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, co wchodzi w skład powietrza. Zapisuje pytanie na tablicy, a uczniowie w czasie burzy mózgów podają swoje propozycje. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów. Nauczyciel wyświetla interaktywne puzzle (plansza ilustrująca skład powietrza), uczniowie je układają i porównują swoje propozycje z planszą. W razie potrzeby uzupełniają informacje.
Nauczyciel odtwarza nagranie z lekcji „Azot” (polecenie 1). Uczniowie przygotowują do trzech pytań związanych z treścią wysłuchanego tekstu, dzięki którym będą mogli sprawdzić, czy ich koledzy dobrze go zrozumieli. Ich zadaniem będzie również przygotowanie przewidywanych odpowiedzi na swoje pytania.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda grupa otrzymuje zagadnienie do opracowania:
grupa I – właściwości tlenu;
grupa II – właściwości azotu;
grupa III – właściwości gazów szlachetnych.
Uczniowie w czasie pracy mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup prezentują przygotowane informacje. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują je uzupełniają.Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne dotyczące sposobów otrzymywania tlenu. Następnie nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów, by przypomnieli, jak przebiegają eksperymenty, podczas których wydziela się tlen.
Następnie nauczyciel wyświetla planszę interaktywną (polecenie 3) i prosi uczniów, by utworzyli mapę myśli na temat wykorzystania gazów szlachetnych.
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi dotyczące gazów szlachetnych.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
powietrze - jednorodna mieszanina różnych substancji, głównie gazów, bez barwy, smaku i zapachu, stanowiąca atmosferę ziemską
argon - pierwiastek chemiczny z grupy helowców o największym rozpowszechnieniu na Ziemi; jego zawartość w atmosferze wynosi 0,94% (procenty objętościowe); stosuje się go w procesach chemicznych wymagających obojętnego środowiska, np. podczas spawania, do wypełniania przestrzeni zespolonej w oknach oraz w mieszaninie do wypełniania żarówek razem z azotem
hel - pierwiastek chemiczny z grupy helowców; po wodorze drugi najbardziej rozpowszechniony pierwiastek chemiczny we wszechświecie; jest niepalny; stosuje się go do napełniania balonów, jako czynnik chłodzący w reaktorach jądrowych, a także składnik mieszaniny z tlenem w butlach tlenowych dla nurków
neon - pierwiastek chemiczny z grupy helowców; stosuje się go do produkcji lamp jarzeniowych (czerwona barwa), w urządzeniach elektronicznych
nadtlenek wodoru - 3‑procentowy roztwór nadtlenku wodoru ; stosowany do odkażania ran
Teksty i nagrania
Gases – a repetition lesson
Links to the lessons: 1 , 2 , 3
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5
Before you begin solving the exercises, review abstracts „Air – composition and properties pt 1”, „Air – composition and properties pt 2”, „Nitrogen”, „Noble gases”, „Oxygen: obtaining” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!
The air is a homogeneous mixture of colourless and odourless gases.
The main components of the air are: nitrogen (78%), oxygen (21%), argon and other noble gases (0.94%), carbon dioxide and water in the form of steam.
For the first time, the air was liquefied by Polish chemists: Karol Olszewski and Zygmunt Wróblewski.
The air is compressible – you can easily reduce its volume. You can also expand them, or increase its volume.
The air does not conduct electricity.
Nitrogen is a chemical element of atomic number 7, belonging to the 15th group of the periodic table (nitrate group), has five valence electrons.
Nitrogen is used in many industries and medicine.
Noble gases show the least chemical activity among all known elements. This property is related to the durability of the electronic helium configuration.
Noble gases are used, among others in lighting technology.
Oxygen is the most common element in nature.
Oxygen is a colorless, odorless, slightly soluble in water, chemically active gas.
Oxygen can be obtained during thermal decomposition of potassium manganate(VII), hydrogen peroxide decomposition (in the presence of a catalyst) or water decomposition due to an electric current (water electrolysis).
The industrial method of obtaining oxygen is to distil liquid air.