Temat: Plan dnia

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV

1. Ja i moje otoczenie. Uczeń:

10) opisuje zasady zdrowego stylu życia

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie uzasadniają dlaczego umiejętność planowania przydaje się w codziennym życiu.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • uzasadniać, dlaczego umiejętność planowania przydaje się w codziennym życiu;

  • samodzielnie planować zajęcia w ciągu dnia;

  • wyznaczać najważniejsze zadania do wykonania w ciągu dnia i tygodnia;

  • określać ilość czasu potrzebnego do wykonania poszczególnych czynności.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • plan dnia (tabela);

  • kolorowy papier (3 kolory).

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed lekcją, w ciągu jednego dnia każdy uczeń zapisuje, ile czasu zabiera mu:

    • odrabianie zadań domowych,

    • oglądanie telewizji,

    • granie w gry na komputerze, konsoli, smartfonie,

    • zabawa na świeżym powietrzu

Faza wstępna

  • Nauczyciel pyta uczniów, kiedy ostatnio coś planowali i na czym to planowanie polegało?.

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozdaje uczniom tabelę z wypisanymi przedziałami czasowymi (np. co 1 godzinę) – od 6:30 do 21:00. Czas zajęć lekcyjnych w danym dniu jest zamalowany na szaro (pola martwe).

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom, żeby uzupełnili indywidualnie tabelę zajęciami, które robili przed lekcjami lub będą robić po lekcjach. Jako pomoc może posłużyć im rozdział „Jak skutecznie planować” z abstraktu. Nauczyciel prosi uczniów, aby podpisane plany dnia zawiesili na tablicy, a następnie odszukali plan innej osoby identyczny z ich własnym planem.

  • Nauczyciel pyta uczniów dlaczego tak trudno znaleźć identyczne dwa plany dnia.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom paski papieru w 3 różnych kolorach. Razem z uczniami ustalają ważność koloru. Następnie uczniowie zapisują na paskach (w zależności od ustalonej ważności koloru) zadania, które zaplanowali w swojej tabeli. Uczniowie kolejno odczytują swoje czynności, zaczynając od tych najważniejszych.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom drillmapę „Ważność zajęć”, a uczniowie wyjaśniają rangę zaplanowanych czynności.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

lesson plan
lesson plan
REn3i7IBuoCOF
Nagranie dźwiękowe słówka

plan lekcji – spis kolejności przedmiotów szkolnych w dniu, w którym mają odbyć się zajęcia. Plan lekcji może uwzględniać godzinę i czas zajęć

planning
planning
R1MMyxDFYSSIe
Nagranie dźwiękowe słówka

planowanie – proces ustalenia celów, czynności bądź zadań przez człowieka, w określonym czasie

Teksty i nagrania

R1Amfo3410AAB
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Planning the Day

Imagine that a holiday trip looks like this: you pack a suitcase or a backpack, then go with your family to the train station. There you wait on the platform, looking for any train going in the direction chosen by you. You do not know when it will arrive, or when you get there. Such a journey will probably be very tiring for you.

To avoid uncertainty and long waiting, use the timetable for flights or cruises. You can find them at every station and airport. Marked on them the arrival and departure times of the train or bus, and in the case of an aircraft - arrival and departure. Knowing them, you can plan exactly. Internet search engines are also very helpful in setting a route and determining the travel time.

Another kind of planning is a lesson plan. Thanks to it, you know what days the lessons take place and what time they start.

You have certain duties to perform each day and take part in various activities. Is there always enough time for everything? If not (or if you want to have more free time), try to plan your day. Thanks to this, you will perform your duties faster and more efficiently.

Creating a plan of the day is good to start by writing activities whose time is strictly fixed – for example, school or extra classes. Similarly, you can also plan your free time, starting, for example, by entering the broadcasting time of your favorite television program into your schedule.

During the remaining time that you have free, you can plan other activities. Remember, however, that you can not always change their date as you like. Walking with a dog or feeding animals should always be at the same time. Of course, you can go out with the dog, both at 7.00 and at 7.30, but you should not give it up.

When preparing your day plan, include both time for homework and learning, as well as rest or play. It's a good idea to plan the whole week. This will allow you to avoid situations when you will not have something to do on some days, and too many activities are waiting for you.

The plan of the day must be followed. If you plan to go out for a walk at 6pm with a dog, do not postpone it. Stick to your plans, even if it means you have to stop playing. It is also important to determine how long it will take you to complete the activity. At the beginning, measure how long it takes, for example, to do homework. Thanks to this you will know how much time to devote to study in your plan of the day. It's a good idea to spend a little bit more time on different activities than they really take. For example, if you do your homework every day for an average of 45 minutes, plan an hour for this activity. If you finish faster, you will gain extra free time.

  • You can plan short sections of time (eg mornings before going to school) and longer periods (eg tasks to be completed during the week or month).

  • We can plan short sections of time in detail.

  • A good to start to planning is by identifying activities that we can not give up or that are particularly important to us.

  • For effective planning, it is necessary to be able to assess how much time it takes to complete individual activities.