The teacher introduces the subject of the class: expanding knowledge concerning algebraic expressions. Students will learn two kinds of expressions and the ways in which they can be transformed.
Task Using the internet resources, students look for the information about the simplest algebraic expressions, i.e. monomials. They analyse their examples, their construction and ways of writing them down.
Students identify monomials among other algebraic expressions.
Task Choose monomials from the algebraic expressions below.
The teacher gives examples of ordered and unordered monomials. The student’s task is to notice the regularities in the construction of ordered monomials and to identify the difference between an ordered and an unordered monomial. The result of the discussion should be writing down the definition of an ordered monomialmonomialmonomial.
Task Arrange the monomialmonomialmonomial and give its numerical coefficient.
a)
b)
c)
d)
Task Students work individually, using computers. Their task is to notice what kind of monomials can be considered similar.
[Geogebra applet]
Students discover that similar monomialssimilar monomialssimilar monomials are monomials in which the letter coefficients have the same powers. They can differ only by the numerical coefficient.
Students together find the way to add similar monomialssimilar monomialssimilar monomials. First, they show the operation graphically and then they write down the algebraic result.
Task Show graphically the addition and write the result in the form of a monomialmonomialmonomial.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
Definition of the monomialmonomialmonomial: - A monomial is an expression which is a number, a letter or a product of numbers and letters.
- A monomialmonomialmonomial is ordered when its first coefficient is a number and followed by letters in the alphabetical order. The number than occurs at the beginning of an ordered monomial is the numerical coefficient of this monomialmonomialmonomial.
- Similar monomialssimilar monomialsSimilar monomials are monomials in which the letter coefficients have the same powers. They can differ only by the numerical coefficient.
- An algebraic sumalgebraic sumalgebraic sum is an expression which is a sum of monomials.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej. Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
Suma algebraiczna – jest to wyrażenie algebraiczne, w którym występuje dodawanie jednomianów. Składniki tej sumy - to wyrazy sumy.
m507f0a023e9e179e_1528449000663_0
Jednomiany i sumy algebraiczne
m507f0a023e9e179e_1528449084556_0
Drugi
m507f0a023e9e179e_1528449076687_0
IV. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich. Uczeń:
1) porządkuje jednomiany i dodaje jednomiany podobne (tzn. różniące się jedynie współczynnikiem liczbowym);
2) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych.
m507f0a023e9e179e_1528449068082_0
45 minut
m507f0a023e9e179e_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m507f0a023e9e179e_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i porządkowanie jednomianów.
2. Dodawanie jednomianów podobnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m507f0a023e9e179e_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i porządkuje jednomiany,
- dodaje jednomiany podobne.
m507f0a023e9e179e_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m507f0a023e9e179e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m507f0a023e9e179e_1528450127855_0
Nauczyciel informuje, że w czasie zajęć uczniowie poszerzą swoje wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych. Poznają dwa rodzaje tych wyrażeń i będą je przekształcać.
Polecenie Uczniowie poszukują w zasobach internetowych wiadomości dotyczących najprostszych wyrażeń algebraicznych, czyli jednomianów. Zwracają uwagę na przykłady, budowę i sposób zapisu jednomianów.
m507f0a023e9e179e_1528446435040_0
Wspólnie tworzą definicję jednomianu.
- Jednomianem nazywamy wyrażenie, które jest liczbą, literą lub iloczynem liczb i liter.
Uczniowie rozpoznają jednomiany wśród innych wyrażeń algebraicznych.
Polecenie Wśród podanych wyrażeń algebraicznych, wskaż jednomiany.
Nauczyciel podaje przykłady jednomianów uporządkowanych i nieuporządkowanych. Zadaniem uczniów jest dostrzeżenie prawidłowości w budowie jednomianów uporządkowanych i określenie różnicy między jednomianem uporządkowanym, a nieuporządkowanym.
Wynikiem dyskusji powinno być zapisanie określenia jednomianu uporządkowanego.
Ważne:
- Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej. Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
Uczniowie porządkują jednomiany, określają ich współczynniki liczbowe.
Polecenie Uporządkuj jednomian.
a)
b)
c) matematyka
Polecenie Uporządkuj jednomian i podaj jego współczynnik liczbowy.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest dostrzeżenie, jakie jednomiany można uznać za podobne.
[Geogebra aplet]
Uczniowie odkrywają, że jednomianami podobnymi nazywamy jednomiany, w których występują takie same czynniki literowe w tej samej potędze. Jednomiany podobne mogą różnić się więc tylko współczynnikami liczbowymi.
Uczniowie wspólnie znajdują sposób dodawania jednomianów podobnych. Najpierw przedstawiają graficznie działanie, a następnie zapisują wynik algebraicznie.
Polecenie Przedstaw graficznie dodawanie, wynik zapisz w postaci jednomian.
a)
b)
c)
Nauczyciel nazywa sumą algebraiczną, wyrażenie algebraiczne, w którym występuje dodawanie jednomianów. Składniki tej sumy – wyrazami sumy.
Polecenie dla chętnych: Uczniowie podają przykład jednomianu podobnego do jednomianu.
a)
b)
c)
m507f0a023e9e179e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Definicja jednomianu: - Jednomianem nazywamy wyrażenie algebraiczne, które jest liczbą, literą lub iloczynem liczb i liter.
- Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej. Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
- Jednomianami podobnymi nazywamy jednomiany, w których występują takie same czynniki literowe w tej samej potędze. Jednomiany podobne mogą różnić się więc tylko współczynnikami liczbowymi.
- Sumą algebraiczną nazywamy wyrażenie, które jest sumą jednomianów.