Wybierzmy się do wirtualnego muzeum na spotkanie ze sztuką. To ogromna przyjemność podziwiać obrazy, fotografie i rysunki przedstawiające nam świat w fascynujący sposób!
Odpowiedzcie na pytania i porozmawiajcie.
Kim jest artysta?
Co tworzą artyści?
Czy każdy może być artystą? Dlaczego tak? Dlaczego nie?
Dokończ wypowiedzenia, zapisując je tutaj lub w zeszycie.
Artysta to ktoś, kto…
Artystą może być każdy, kto…
Artystą nie może być każdy, bo…
Obejrzyj fotografie. Jakie miejsca przedstawiają?
Odpowiedzcie na pytania i porozmawiajcie.
Gdzie można obejrzeć obrazy artystów?
W jakich miejscach są zgromadzone?
Czym jest galeria?
Jakie znacie inne znaczenia słowa „galeria”?
Co znajduje się w galerii?
Jak wygląda galeria?
Jak często odwiedzacie galerie?
Znajdź w słowniku języka polskiego znaczenia słowa „galeria” i zapisz je do zeszytu.
Przeczytaj wiersz Danuty Wawiłow pt. „Na wystawie”. Zapamiętaj, dokąd poszli chłopiec z mamą.
Na wystawieIdę z mamą na wystawę!
To dopiero jest ciekawe!
Piękny pałac, wielka brama...
”To muzeum” – mówi mama.
Nie widziałem ani razu
tylu ludzi i obrazów.
Samych sal ze sto tysięcy,
a obrazów jeszcze więcej!
Co tu jest namalowane?
Czy to człowiek? Czy to dzbanek?
A tu jakaś dziwna plama...
”Piękny obraz” – mówi mama.
A tu gruby pan z gitarą,
co ma wąsy jak makaron...
Jakieś konie depczą ludzi...
Trochę mi się tutaj nudzi.
Mamo, chodź tu! Mamo, zobacz!
To dopiero piękny obraz!
Kwitną kwiaty, słońce świeci,
na ławeczce siedzą dzieci...
Tylko taka brzydka rama...
”To jest okno” – mówi mama.
Znajdź w tekście i zaznacz fragmenty opisujące muzeum, które bohater wiersza zwiedza z mamą.
Co chłopiec zobaczył na obrazach? Dopasuj opisy do kolejno oglądanych przez niego dzieł.
Pan z gitarą, Dziwna plama, Konie depczące ludzi, Kwiaty, słońce, dzieci
Obraz 1 | |
Obraz 2 | |
Obraz 3 | |
Obraz 4 |
Który obraz był według chłopca najpiękniejszy? Dlaczego? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Wyobraź sobie, że jesteś w galerii sztuki. Zwiedzasz trzy sale. Przyjrzyj się obrazom w każdej z nich. Które dzieło podoba ci się najbardziej?
SALA 1
SALA 2
SALA 3
Obejrzyjcie ponownie reprodukcje. Zapiszcie na kartkach swoje uwagi i oceńcie obrazy, nagradzając je gwiazdkami (w skali od 1 do 3 gwiazdek).
Policzcie, które dzieło zyskało najwięcej gwiazdek. Wybierzcie reprodukcje, które zdobyły wasze największe uznanie. Gdybyście umieścili je w osobnej sali, jaką nazwę mogłaby ona nosić?
Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:
Jakie techniki plastyczne, które zastosowali twórcy, zauważyliście?
Jaką tematykę prezentują (co przedstawiają) dzieła w każdej z galerii?
Jakie cechy wspólne mają obrazy w każdej z sal?
Jak sądzicie, dlaczego tak poukładano reprodukcje?
Jakie nazwy zaproponujesz dla każdej z sal, w której znajdują się obrazy? Dlaczego? Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Podsumowując wiedzę z dziedziny malarstwa, dokończ wypowiedzenia, zapisując je tutaj lub w zeszycie.
Pejzaż to…
Martwa natura to…
Portret to…
Znajdź znaczenie tych trzech tematów malarskich w słowniku języka polskiego i sprawdź, na ile udało ci się stworzyć samodzielnie definicje. Uzupełnij je, jeśli uznasz, że tego wymagają.
Porozmawiajcie, jakie jeszcze inne typy obrazów i dzieł sztuki znacie. Co możecie o nich powiedzieć?
Przyjrzyj się obrazowi Leonarda da Vinci pt. „Mona Lisa” i zwróć uwagę, co warto zawrzeć w opisie obrazu.
Wybierz dowolną reprodukcję z galerii. Opisz ją tutaj lub w zeszycie, wykorzystując określenia podane przy dziele da Vinci.
Wyobraź sobie, że jesteś artystą i masz nowy pomysł na znane dzieło sztuki. Znajdź w internecie, dokładnie obejrzyj, a następnie przygotuj we własnej interpretacji:
obraz Andy’ego Warhola pt. „Marilyn Monroe”: zrób sobie selfie lub poproś kogoś o zrobienie zdjęcia portretowego. Za pomocą prostego programu graficznego skopiuj fotografię i zapisz ją w czterech wersjach kolorystycznych. Ułóż zdjęcia obok siebie, tak by przypominały dzieło Warhola.
obraz Vincenta van Gogha pt. „Słoneczniki”: zamień kolory poszczególnych elementów, np. tła, wazonu i samych słoneczników. Zapisz propozycje i przedstaw publiczności w klasie.