Temat: Tęsknota za siłą. Zjednoczenie Niemiec

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:

1) opisuje sytuację polityczną w Europie w II połowie XIX wieku, w tym procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń pozna i opisze proces zjednoczeniowy Niemiec na tle sytuacji politycznej w Europie w XIX wieku.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać etapy jednoczenia Niemiec;

  • wskazywać miejsca związane z procesem jednoczenia Niemiec oraz jakie były granice Związku Niemieckiego i Północnoniemieckiego;

  • wyjaśniać jakie były plany Ottona von Bismarcka i ich realizacja.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi o powtórzenie informacji z poprzedniej lekcji. Poleca również zebrać ilustracje, zdjęcia, rysunki, symbole, wycinki z prasy kojarzące się uczniom z tematem zaplanowanej lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie wykonują pierwszą część Polecenia 1. Analizują mapę prezentującą zjednoczenie Niemiec w latach 1866‑71. Odnajdują na mapie granice Związku Niemieckiego z 1815 roku. Następnie nauczyciel przybliża uczniom historię utworzenia Związku celnego w 1834 roku jako etap jednoczenia Niemiec.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przybliża uczniom kwestię reformy wojskowej w latach 60. XIX. i postać Ottona von Bismarcka. Omawia skrótowo projekt tzw. Wielkich i Małych Niemiec. Nawiązuje do czasów Wiosny Ludów i omawia plany Bismarcka. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1. Zapoznają się z fragmentem mowy Bismarcka z 1862 r. i zakreślają prawidłowe odpowiedzi. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane i udziela informacji zwrotnej.

  2. Następnie uczniowie wykonują Polecenie 2. Analizują liczebność wojsk wielkich mocarstw w latach 1816‑1880 i na tej podstawie z pomocą nauczyciela formułują najważniejsze wnioski.

  3. Nauczyciel, korzystając z materiałów zawartych w e‑podręczniku lub innych źródłach, omawia przyczyny wojny z Danią i Austrią, oraz ich polityczne skutki. Następnie uczniowie wykonują drugą część Polecenia 1. Analizują mapę, prezentującą zjednoczenie Niemiec w latach 1866‑71. Wymieniają tereny przyłączone do Królestwa Pruskiego w latach 1864–1866. Wskazują południową granicę Związku Północnoniemieckiego z 1866 roku. Wymieniają państwa, które nie weszły w skład Związku Północnoniemieckiego.

  4. Nauczyciel przybliża uczniom przyczyny wybuchu wojny francusko‑pruskiej z 1870 r. Uczniowie w anglojęzycznych materiałach w internecie wyszukują informacje o warunkach pokoju kończącego wojnę. Następnie wykonują Ćwiczenie 2. i Ćwiczenie 3. Najpierw dopasowują odpowiednie elementy tezy i wnioskowania, następnie układają puzzle i analizują obraz z epoki.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują Polecenie 3. Wysłuchują audycji i starają się wynotować/zapamiętać cele polityki Bismarcka przed i po zjednoczeniu Niemiec oraz zasady, jakimi się kierował. Wskazują na słabe i mocne strony jego koncepcji i jej realizacji. Jeśli starczy czasu, nauczyciel notuje ich sugestie na tablicy. W tym celu wykorzystuje schemat analizy SWOT. W alternatywnej wersji prosi o wypełnienie arkusza SWOT w domu.

Praca domowa

  1. Nauczyciel proponuje wykonanie Polecenia 4. Uczniowie próbują znaleźć odpowiedzi na pytania: Co mogli sobie zarzucić ci dwaj mężowie stanu? Czy mieli cechy wspólne? Wykorzystując pocztówkę z epoki, projektują scenkę dialogu między Bismarckiem i wziętym do niewoli Napoleonem III.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Kulturkampf
Kulturkampf
RoOBDtHctaCjc
Nagranie słówka.

Kulturkampf – polityka Bismarcka w latach 1871‑1878, zmierzająca do ograniczenia wpływów Kościoła Katolickiego w II Rzeszy i w Prusach.

German Empire
German Empire
RcPwUEDxDI0AJ
Nagranie słówka: German Empire

II Rzesza Niemiecka – historyczne określenie cesarstwa Hohenzollernów (1871–1918). II Rzesza była państwem związkowym (22 państwa, 3 wolne miasta i Alzacja‑Lotaryngia — jako „kraj Rzeszy”). Na czele państwa stał król Prus z tytułem cesarza niemieckiego. Austria pozostała poza zjednoczonymi Niemcami

Chancellor
Chancellor
RX79YwpMCEJxN
Nagranie słówka: Chancellor

Kanclerz – urząd; szef rządu II Rzeszy.

North German Confederation
North German Confederation
R1AczhaTNgUou
Nagranie słówka: North German Confederation

Związek Północnoniemiecki – związek państw utworzony przez Prusy w 1867, po wojnie austriacko‑pruskiej i rozwiązaniu Związku Niemieckiego.

Teksty i nagrania

R14Uv03utApyW
Nagranie abstraktu

The Longing for Power. The Unification of Germany.

Rivalry for leadership among the German states existed between Austria and Prussia. Both states sought to unify Germany under their hegemony. After the Prussian victory over Denmark (1864) and Austria (1866), the unification of part of the German states as the North German Confederation under the leadership of Prussia took place (1866‑1867). In 1870, the French‑Prussian war erupted, resulting in Prussian victory and the unification of all German lands. In 1871, the German Empire was proclaimed. Wilhelm I became the Emperor, and Otto von Bismarck became the first Chancellor.