E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Narzędzia diagnostyczne w kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego

ATLAS INTERAKTYWNY

23

Spis treści

24

Rodzaje świateł w samochodzie

RIqpsepNWtidI
Rodzaje świateł w samochodzie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy interaktywnego schematu o rodzajach światła w samochodzie. Do wybrania możliwe są numery od jeden do trzynaście, po których kliknięciu pojawia się nazwa elementu, jego opis oraz nagranie dźwiękowe z nim tożsame.

Numer jeden. Światła drogowe. Światła drogowe zapewniają oświetlenie drogi na dalekim dystansie.

Numer dwa. Światła mijania. Światła mijania umożliwiają oświetlenie drogi podczas jazdy. Korzysta się z nich w ciągu dnia, o ile samochód nie ma świateł dziennych, jak i po zmroku oraz podczas trwania zjawisk atmosferycznych, które utrudniają widoczność na drodze.

Numer trzy. Światła pozycyjne. Światła pozycyjne zapewniają oświetlenie pojazdu w trakcie postoju. Znajdują się z przodu i z tyłu pojazdu.

Numer cztery. Kierunkowskaz. Kierunkowskazy to pomarańczowe światła, które sygnalizują zmianę kierunku jazdy.

Numer pięć. Światła przeciwmgielne przednie. Umiejscowione z przodu pojazdu światła przeciwmgielne oświetlają obszar przed pojazdem.

Numer sześć. Światła dzienne. Światła dzienne w trakcie dnia zastępują światła mijania.

Numer siedem. Światła stopu. Światła stopu emitują czerwone światło i znajdują się z tyłu pojazdu. Ich rolą jest poinformowanie pojazdu, który znajduje się za tobą, że planowane jest hamowanie. Uruchamiają się automatycznie przy każdorazowym naciśnięciu pedału hamulca.

Numer osiem. Światła pozycyjne tylne. Światła pozycyjne tylne zapewniają oświetlenie pojazdu zarówno podczas postoju jak i podczas ruchu. Znajdują się z przodu i z tyłu pojazdu.

Numer dziewięć. Kierunkowskaz. Kierunkowskazy to pomarańczowe światła, które sygnalizują zmianę kierunku jazdy.

Numer dziesięć. Światła cofania. Sygnał świetlny informujący o zamiarze cofania się pojazdu. Przeważnie są barwy białej i umiejscowione są z tyłu pojazdu. Mogą występować pojedynczo z jednej strony pojazdu lub z obu stron. Uruchamiają się automatycznie przy włączeniu biegu wstecznego.

Numer jedenaście. Światła przeciwmgielne tylne. Światła przeciwmgielne tylne, w czasie ograniczonej widoczności, zapewniają widoczność pojazdu.

Numer dwanaście. Oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Oświetla tablicę rejestracyjną, umożliwiając odczytanie jej w warunkach ograniczonej widoczności.

Numer trzynaście. Światła cofania. Sygnał świetlny informujący o zamiarze cofania się pojazdu. Przeważnie są barwy białej i umiejscowione są z tyłu pojazdu. Mogą występować pojedynczo z jednej strony pojazdu lub z obu stron. Uruchamiają się automatycznie przy włączeniu biegu wstecznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

1

Kontrola świateł samochodowych

Badanie ustawienia świateł jest jednym z obowiązkowych elementów podczas przeglądu technicznego pojazdu. Powinno się je wykonać zawsze zarówno przy wymianie żarówki jak i ingerencji w reflektor (wymiana, naprawa, korekta ustawienia itp.). Według obowiązujących przepisów, światła drogowe powinny zapewniać dobre oświetlenie drogi przed pojazdem na odległości co najmniej 100 metrów. Natomiast światła mijania powinny dostarczać odpowiedniego oświetlenia na odległości co najmniej 40 metrów, z asymetrycznym rozłożeniem światła na drodze, tj. oświetlenie po prawej stronie ma większą odległość niż po lewej stronie. Dlatego najważniejszym parametrem sprawdzanym podczas kontroli świateł jest prawidłowy rozkład światła na drodze.

Kontrola świateł na Stacji Kontroli Pojazdów (SKP)

Kontrola prawidłowości oświetlenia pojazdu podczas badań technicznych na SKP obejmuje:

  • Przyjęcie pojazdu - diagnosta wita kierowcę i sprawdza dokumenty pojazdu oraz umawia termin kontroli. Sprawdza, czy pojazd jest zabezpieczony przed kradzieżą (np. zamki na kierownicy).

  • Przygotowanie pojazdu - pracownik stacji prosi kierowcę o zgaszenie silnika i pozostawienie kluczyka w stacyjce. Następnie upewnia się, że pojazd jest w odpowiedniej pozycji na stanowisku kontroli oświetlenia.

  • Włączenie oświetlenia - diagnosta prosi kierowcę o włączenie różnych rodzajów oświetlenia, takich jak światła mijania, drogowe, awaryjne, przeciwmgielne itp. Należy sprawdzić, czy wszystkie światła działają poprawnie, w tym przednie i tylne lampy, kierunkowskazy, światła stopu i inne.

  • Sprawdzenie ustawień świateł - diagnosta dokładnie przygląda się ustawieniom świateł, zwłaszcza kierunku i poziomu padania światła. Upewnia się, że światła są odpowiednio wysterowane, nie oślepiają innych uczestników ruchu i dobrze oświetlają drogę.

  • Kontrolę stanu optyki - pracownik stacji ocenia stan soczewek, reflektorów i lamp, upewniając się, że nie są uszkodzone ani zakurzone. Jeśli pojawia się taka konieczność, zleca naprawę lub wymianę uszkodzonych części.

  • Pomiar natężenia świateł - przy użyciu specjalnego narzędzia diagnosta mierzy natężenie świateł na różnych trybach (mijania, drogowe). Upewnia się, że natężenie jest zgodne z przepisami.

  • Kontrolę kierunkowskazów - diagnosta sprawdza, czy kierunkowskazy działają poprawnie, zarówno w przednich, jak i tylnych lampach. Upewnia się, że częstotliwość migania jest zgodna z przepisami.

  • Sprawdzenie świateł przeciwmgielnych - jeśli pojazd jest wyposażony w światła przeciwmgielne, diagnosta sprawdza ich działanie i upewnia się, że są używane zgodnie z przepisami (np. tylko w trudnych warunkach pogodowych).

  • Wpisanie uwag - jeśli zostaną zauważone jakieś usterki lub problemy z oświetleniem, diagnosta dokona stosownych zapisów i poinformuje kierowcę o konieczności naprawy.

  • Zakończenie kontroli - po zakończeniu kontroli oświetlenia diagnosta informuje kierowcę o jej wynikach i zaleceniach. Kierowca otrzymuje dokument potwierdzający przeprowadzoną kontrolę.

  • Wyjazd ze stacji - kierowca może opuścić stację po zakończeniu kontroli z zaleceniem naprawy, jeśli to konieczne.

Procedura przeprowadzenia kontroli oświetlenia pojazdu na stacji SKP
  1. Rozpoczęcie procedury.

    Pojazd poddawany badaniu powinien być umieszczony na równej poziomej posadzce.

    Diagnosta sprawdza i ewentualnie koryguje ciśnienie w kołach, a także zapewnia odpowiednie obciążenie pojazdu zgodnie z zaleceniami producenta.

  2. Kontrola liczby i rodzaju świateł.

    Diagnosta sprawdza, czy pojazd jest wyposażony w odpowiednią liczbę i rodzaj świateł zgodnie z przepisami.

  3. Kontrola rozmieszczenia świateł.

    Ocena, czy światła są rozmieszczone zgodnie z normami, zapewniając właściwe oświetlenie drogi.

  4. Kontrola używanej barwy świateł.

    Sprawdzenie, czy światła pojazdu emitują właściwą barwę zgodną z przepisami.

  5. Sprawdzenie prawidłowości działania świateł.

    Diagnosta przeprowadza test działania świateł, w tym świateł mijania, drogowych, przeciwmgielnych, stopu itp.

  6. Kontrola położenia granicy światłocienia.

    Ocena, czy granica światłocienia jest zgodna z przepisami, aby uniknąć oślepiania innych kierowców.

  7. Użycie specjalistycznego przyrządu kontrolno‑pomiarowego.

    Przy użyciu specjalistycznego przyrządu, diagnosta pomiarowo sprawdza parametry świateł, takie jak natężenie oświetlenia i światłość.

  8. Kontrola światłości dla świateł drogowych.

    Pomiar światłości dla świateł drogowych, przy czym wartość minimalna powinna wynosić 30000 cd.

  9. Próba oślepienia światłami mijania.

    Wykonanie próby oślepienia, w trakcie której diagnosta sprawdza, czy światła mijania nie przekraczają dopuszczalnych norm oślepiania.

  10. Ocena wyników i raportowanie.

    Na podstawie przeprowadzonych badań, diagnosta sporządza raport zawierający wszelkie ustalenia dotyczące oświetlenia pojazdu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Stanowisko pomiarowe – wymogi

Stanowisko, na którym pojazd ma wykonywane badania oświetlenia, powinno spełniać następujące wymagania:

  1. Dostępność odpowiedniego sprzętu pomiarowego, takiego jak mierniki natężenia światła, testery oświetlenia, aparaty do pomiarów geometrycznych itp.

  2. Odpowiednie warunki oświetleniowe, takie jak światło dzienne lub sztuczne światło o określonej jasności i temperaturze barwowej.

  3. Odpowiednią infrastrukturę, taką jak rampy do zmiany pozycji pojazdu, zestawy do pomiarów geometrycznych itp.

  4. Bezpieczne i stabilne powierzchnie do przeprowadzania badań, które pozwolą na przeprowadzenie testów bez ryzyka uszkodzenia pojazdu.

  5. Dostępność odpowiedniego oprogramowania do analizy i przechowywania danych pomiarowych.

  6. Zgodność z odpowiednimi normami i procedurami dotyczącymi badań oświetlenia pojazdów.

  7. Wymagana jest też odpowiednia przestrzeń do testowania pojazdów, która pozwoli na przeprowadzenie badań z zachowaniem bezpieczeństwa i odpowiedniego dystansu od innych pojazdów.

RNoX7XCwNL9rp
Stanowisko pomiarowe
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Pomiar ciśnienia powietrza w ogumieniu

Pomiar ciśnienia powietrza w ogumieniu jest wykonywany przy użyciu manometru. Przyrząd ten jest zazwyczaj podłączany do zaworu za pomocą specjalnej nakładki, która jest dostosowana do różnych rozmiarów zaworów. Po podłączeniu manometru należy odczytać wartość ciśnienia powietrza w oponie. Pomiar powinno przeprowadzać się przy temperaturze otoczenia wynoszącej co najmniej 22°C. Ciśnienie powinno być zgodne z informacjami producenta lub z etykietą znajdującą się na drzwiach pojazdu.

RaCqJGStEKDl9
Ciśnienie w oponach
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Ustawienie przyrządu do regulacji świateł

Wymogi dotyczące miejsca ustawiania reflektorów:

R1L6CMeuunt6d
Wymogi dotyczące miejsca ustawiania reflektorów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W urządzeniu do ustawiania reflektorów zainstalowano soczewkę, która skraca wymaganą odległość pomiarową z 10 m do 50cm. Błąd pomiaru wynoszący 5mm na ekranie kontrolnym przyrządu odpowiada różnicy 10cm na 10 m (co stanowi współczynnik 20). Dla pojazdu, którego reflektory znajdują się na wysokości 60cm, zasięg świateł mijania wynosi 60 m (z uwzględnieniem nachylenia wstępnego wynoszącego 1%, co daje 10cm na 10 m zasięgu). To oznacza, że światła reflektorów wykazywałyby odchylenie o 60cm. Ten przykład doskonale pokazuje, jak kluczową rolę odgrywa odpowiednia powierzchnia kontrolna w kwestii rozpraszania światła i unikania oślepiania kierowców nadjeżdżających z przeciwka lub jazdy w warunkach półmroku, gdzie znaczenie ma nawet milimetrowa precyzja.

Wymogi dotyczące ustawiania przyrządu do świateł:

R1AJko31X6hbn
Wymogi dotyczące ustawiania przyrządu do świateł
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przy ustawianiu świateł konieczne jest umieszczenie przyrządu przed reflektorem i dokładne wyrównanie jego obudowy w stosunku do środka reflektora lub źródła światła, z dopuszczalnym maksymalnym odchyleniem wynoszącym 3cm zarówno w pionie, jak i w poziomie. Odległość między obudową przyrządu a reflektorem może być zróżnicowana w zależności od producenta. Następnie konieczne jest dostosowanie pozycji obudowy przyrządu w stosunku do pojazdu, z osobnym ustawieniem dla każdego reflektora w przypadku przyrządów z rolkami lub jednokrotnym ustawieniem w przypadku przyrządów na szynach. Na zakończenie, przy pomocy celownika szerokopasmowego, laserowego lub zwierciadlanego, precyzyjnie reguluje się pozycję obudowy przyrządu tak, aby linia celownika dotykała dwóch punktów na tej samej wysokości i była symetryczna względem osi wzdłużnej pojazdu, zgodnie z ilustracją, w sposób przedstawiony na przerywanych liniach

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Reflektory – budowa

R1BrZex6CR97D
Budowa reflektora
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło światła:

  • Żarówka żarnikowa,

  • Żarówka halogenowa,

  • Lampa wyładowcza (ksenon),

  • Dioda LED.

Odbłyśnik:

  • Paraboloidalny,

  • Wieloparaboloidalny,

  • Elipsoidalny.

Dodatkowe elementy kształtujące strumień światła:

  • Przysłona,

  • Soczewka,

  • Klosz.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Oznakowanie reflektorów

R1dfchGfITIlf
Oznakowanie reflektorów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reflektory pojazdów muszą być produkowane i kontrolowane zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi przepisami dotyczącymi montażu i eksploatacji systemów oświetleniowych. Aby spełnić te wymagania, reflektory posiadają specjalne oznaczenia homologacyjne, które zwykle umieszczane są na szybie lub na obudowie reflektora.

Przykład: Na szybie reflektora znajduje się oznaczenie HC/R 25 E1 02 A 44457.

  • HC/R oznacza, że reflektor jest przeznaczony do świateł halogenowych, świateł mijania i świateł drogowych.

  • Ukośnik między literami C i R informuje, że nie ma możliwości jednoczesnego włączenia świateł mijania i świateł drogowych. (reflektor główny H4).

  • 25 oznacza moc świetlną reflektora drogowego.

  • E1 oznacza, że reflektor jest dopuszczony do użytkowania w Niemczech.

  • 02 A oznacza, że reflektor posiada światło pozycyjne A, a przepisy zostały zmienione 2 razy od momentu wydania.

  • 44457 jest pięciocyfrowym numerem homologacyjnym, przydzielanym indywidualnie dla każdego świadectwa homologacji reflektora.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Żarówki stosowane w pojazdach

Żarówka żarnikowa (klasyczna):

  • Żarnik o spiralnym kształcie – wykonany z wolframu.

  • Destrukcja żarnika – polega na odparowaniu wolframu, czego skutkiem jest czernienie - osadzanie się oparów wolframu na powierzchni bańki.

  • Bańka sporych rozmiarów z mieszaniną argonu i azotu.

  • Większość energii zamieniana jest na ciepło, a jedynie kilka procent na światło.

  • Krótki czas żywotności

R1KqllcmWD4xg
Żarówka żarnikowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Żarówka halogenowa:

  • Żarnik o spiralnym kształcie, zbudowany głównie z wolframu.

  • Jest bańką, wewnątrz której znajduje się gaz szlachetny - mieszanka związków jodu i bromu (tzw. halogenki).

  • Do jego cech można zaliczyć to, że przeciwdziała osadzaniu wolframu – halogen łączy się z wolframem, który został odparowany, natomiast związek, który powstał, rozpada się na powierzchni żarnika na wolfram i halogen

  • Bańka ma mniejszą objętość

RLN6K0Rv2xt16
Żarówka halogenowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Zawilgocenie

W momencie, kiedy woda dostaje się do systemu oświetleniowego pojazdu, wówczas możemy zaobserwować najbardziej charakterystyczne objawy - pogorszenie rozkładu światła lub spadek jego natężenia. Dużo gorsze jest pojawienie się korozji, która może się rozwinąć na skutek wilgoci. O ile łatwo jest zauważyć fakt dostania się wilgoci i nadmierne zaparowanie reflektorów, o tyle rozwój korozji nie jest do odkrycia na pierwszy rzut oka - potrzebna jest do tego diagnostyka. Przykładami uszkodzeń mogą być utlenione końcówki zacisków lub skorodowane połącznenia wtykowe.

R1V1boeRlpwWZ
Zaparowana lampa zespolona tylna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W momencie, kiedy woda dostanie się do lampy zespolonej, wymagane jest szczegółowe osuszenie i oczyszczenie takiej lampy wraz z jego okablowaniem. Należy też zwrócić uwagę na uszkodzenia uszczelek i brakujące elementy uszczelniające, ponieważ to przez nie możliwe jest przedostawanie się wilgoci do środka. Kiedy jesteśmy pewni tego, że lampa zespolona jest wysuszona i wyczyszczona, wówczas możemy przejść do jej montażu, pamiętając jednocześnie o poprawnym zamocowaniu elementów uszczelniających. Należy mieć na uwadze, że tego typu naprawa powinna być wykonywana w środowisku, które zapewni zabezpieczenie przed ponownym zamoczeniem lampy zespolonej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Ksenony – budowa, zastosowanie

R4dTORZWo6jJx
Wersja alternatywna: Mapa interaktywna. Lista elementów:
    Budowa ksenonu
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Schemat przedstawia budowę ksenonu. Składa się on z trzonka, bańki szklanej, elektrod, komory wyładowczej i przewodu. Po kliknięciu na wybraną nazwę, jest ona wskazywana na ekranie.

    Lampy ksenonowe charakteryzuje jasne i skoncentrowane światło, a także wydłużona żywotność (w porównaniu do lamp halogenowych). Czas działania ksenonów wynosi do trzech tysięcy godzin, co stanowi sześciokrotność żywotności lamp halogenowych. Charakteryzują się też większą elastycznością i efektywnością. Ksenony są pozbawione standardowych żarówek, ponieważ do działania wykorzystują ksenon - gaz, przez który przepływa prąd o wysokim napięciu. Skutkuje to emisją mocniejszego i jaśniejszego światła. Ksenony wymagają więcej energii do wytworzenia światła, przez co nie zaliczają się do żarówek ekonomicznych. System automatycznego samopoziomowania, w który są często wyposażone, zapewnia dostosowanie zasięgu świateł do obciążenia pojazdu. Innym elementem, który ułatwia ich użytkowanie, są spryskiwacze, które niwelują rozpraszanie się światła na zabrudzeniach, które występują na lampie.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    10

    Biksenony – budowa, zastosowanie

    RHWUNWWOFGuG4
    Biksenon
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Biksenony są specjalną odmianą lamp ksenonowych, które wyróżniają się tym, że ksenon wykorzystują jako źródło zapłonu dla świateł mijania oraz świateł drogowych. Sprawia to, że barwa światła jest w obu przypadkach identyczna. Podobnie jest ze strumieniem - pozostaje szeroki i intensywny.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    11

    Nielegalne modyfikacje, zagrożenia

    Wzbroniona jest wszelka modyfikacja lamp i reflektorów. Nie można ani przysłaniać świateł, ani ograniczać ich jasności poprzez np. oklejanie kloszy kolorową folią. Przepisy związane z montażem i eksploatacją systemów oświetleniowych jasno wzbraniają zmiany kształtu lamp lub reflektorów. Takie zabiegi są nielegalne, bowiem mogą negatywnie wpływać na parametry oświetlenia. Nieprzestrzeganie tych przepisów może skutkować utratą dowodu rejestracyjnego i ograniczeniem możliwości poruszania się po drogach danym pojazdem.

    R15SpQQshFP1Z
    Modyfikacja koloru świateł
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    12

    Światła zakrętowe: dynamiczne

    RqtJJOVrcxFSB
    Światła zakrętowe: dynamiczne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Ciekawym rozwiązaniem są dynamiczne światła zakrętowe. Działają one w ten sposób, że zmieniają kąt reflektorów w zależności od promienia zakrętu, który się pokonuje. Montuje się je w specjalnej ramie, która umożliwia obrót świateł wokół osi pionowej. Warto wiedzieć, że kąt obrotu z zakresu ±15 stopni dostosowuje się do promieni zakrętów do ok. 200 metrów. Umożliwia to rozprowadzenie światła odpowiadające kątowi skrętu, co daje możliwość osobie kierującej dostrzeżenie tego, jak przebiega dany zakręt i dopasowanie do tego sposobu prowadzenia pojazdu. Światła zakrętowe działają nie tylko ze światłami mijania, ale również ze światłami drogowymi.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    13

    Światła zakrętowe: statyczno‑dynamiczne

    RPTeVx0ZPmiAs
    Światła zakrętowe: statyczno‑dynamiczne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Dynamiczne światła zakrętowe to system, który umożliwia automatyczne obracanie świateł mijania, a wszystko zależne jest od tego, jaki promień jest aktualnie pokonywany przez pojazd. Reflektory projekcyjne montuje się w specjalnej ramie, która daje możliwość obrotu wokół osi pionowej. Dostosowuje to kąt obrotu do promieni zakrętów. Daje to możliwość wydłużenia zasięgu oświetlenia podczas zakrętu o nawet 25 metrów, co znacząco polepsza widoczność, skutkując bezpieczniejszą jazdą. Innym rozwiązaniem są statyczne światła zakrętowe, szczególnie pomocne w przypadku większych lub mniejszych promieni zakrętu. Są one automatycznie dołączane do świateł mijania i są zależne od prędkości jazdy oraz sygnału kierunkowskazu. Działanie świateł polega na analizie parametrów, których dokonuje sterownik. Do tych parametrów możemy zaliczyć prędkość jazdy, sygnał kierunkowskazu i kąt skrętu. Wszystko po to, żeby zwiększyć przyjemność prowadzenia pojazdu dzięki stopniowemu rozjaśnianiu i przyciemnianiu źródła światła.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    14

    Doświetlenie drogi

    Moduł doświetlania drogi do domu - jest to układ, który umożliwia zautomatyzowane włączanie świateł samochodu w trakcie wyłączenia silnika. Jest on przeważnie połączony z systemem bezkluczykowym lub bezpośrednio z systemem zamknięcia centralnego. Dzięki temu w momencie zamknięcia drzwi lub pojazdu światła zostają włączone przez pewien czas, żeby umożliwić pasażerowi np. dojście do domu. Moduł ten przeważnie daje możliwość określenia czasu doświetlania nawet do trzech minut.

    RI6viUztPmASD
    Schemat montażu modułu
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    15

    Regulacja zasięgu – ręczna

    Ręczna regulacja świateł w samochodzie umożliwia dostosowanie kąta nachylenia reflektorów przy użyciu pokręteł lub przełączników, które znajdują się na desce rozdzielczej. Możliwa jest regulacja kąta nachylenia reflektorów i można to robić w pionie. Regulacji świateł dokonuje się przed rozpoczęciem jazdy uwzględniając dociążenie pojazdu.

    R1cbHBJ1uIPZi
    Regulacja zasięgu - ręczna
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Pozycja 0 – w pojeździe podróżuje tylko kierowca, ewentualnie towarzyszy mu pasażer siedzący na przednim fotelu,

    Pozycja 1 – w samochodzie znajduje się czterech lub pięciu pasażerów,

    Pozycja 2 – pojazd ma załadowany bagażnik i przewozi komplet pasażerów,

    Pozycja 3 – w samochodzie podróżuje tylko kierowca, a bagażnik jest załadowany.

    R1OCWHJKosByf
    Regulator
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    16

    Regulacja zasięgu – półstatyczna

    Regulacja półstatyczna zasięgu oświetlenia - polega na zautomatyzowanym dostosowaniu tego, pod jakim kątem jest aktualne nachylenie reflektorów w danej sytuacji drogowej. Działa ona dzięki układowi, który zbiera dane wprost z czujników prędkości, kąta skrętu kierownicy i przyspieszenia pojazdu - wówczas dokonuje płynnej regulacji kąta nachylenia świateł. Sprawia to, że światło jest skierowane w miejscu, w którym powinno się znaleźć, dzięki temu możliwa jest dużo większa widoczność drogi, a co za tym idzie - bezpieczeństwo jazdy.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    17

    Regulacja zasięgu – dynamiczna

    Dynamiczna regulacja zasięgu oświetlenia - polega na dostosowaniu kąta i zasięgu świateł do warunków, które panują na drodze w czasie jazdy. System ten używa danych z czujników - kamer, zbliżeń. Wszystko po to, żeby określić odległość od innych pojazdów lub potencjalnych przeszkód. Następnie kąt i zasięg świateł jest automatycznie dopasowany, żeby zapewnić jak najlepsze oświetlenie drogi. Dzięki temu jest możliwa dużo lepsza widoczność w czasie zmroku czy podczas deszczu.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    18

    Budowa lampy zespolonej

    Lampa zespolona, która jest przeznaczona dla samochodów osobowych, zbudowana jest najczęściej z trzech zespołów - obudowy, lampy i klosza.

    • Wspornik lampy umożliwia poprawne ustawienie do kilku źródeł światła względem optycznego systemu lampy.

    • Obudowa, która posiada wyprofilowane odbłyśniki.

    • Dodatkowe struktury optyczne klosza, które wpływają na rozkładanie się światła.

    Lampy zespolone są kluczowe, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego. Umożliwiają informowanie uczestników ruchu o zmianie toru jazdy, hamowaniu i znacząco zwiększają widoczność pojazdu w ciemności czy podczas złej widoczności.

    RdELth4lxtkE8
    Na grafice przedstawiona jest budowa lampy zespolonej.
    Budowa lampy zespolonej
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Opis alternatywny dotyczy schematu interaktywnego dotyczącego budowy lampy zespolonej. Po kliknięciu na dany element pojawia się jego nazwa i krótkie nagranie dźwiękowe z wymową.

    Numer jeden. Klosz z układem optycznym.

    Numer dwa. Wspornik lampy.

    Numer trzy. Odbłyśnik.

    Numer cztery. Uszczelka.

    Numer pięć. Żarówka.

    Numer sześć. Karoseria pojazdu.

    R1UFVE7EAUThH
    Budowa lampy zespolonej
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    19

    Rodzaje systemów optycznych reflektorów

    Istnieją 3 typy systemów reflektorów:

    • reflektory paraboloidalne

    RxTaJBBETD63m
    Reflektory paraboloidalne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    RbiMGIQ8FEquC
    Reflektory paraboloidalne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    W reflektorach paraboloidalnych stosuje się konstrukcję optyczną z wykorzystaniem parabolicznego lustra, które skupia światło w jednym punkcie. Rozwiązanie takie zapewnia skoncentrowany strumień światła.

    • reflektory trójpłaszczyznowe

    R4ZENHizzlQOM
    Reflektory trójpłaszczyznowe
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    RlZHjow2ZhN5R
    Reflektory trójpłaszczyznowe
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Reflektory trójpłaszczyznowe cechuje zastosowanie systemu optycznego składającego się z trzech powierzchni odbijających. Dzięki temu światło jest rozproszone równomiernie, a odblaski są zmniejszone.

    • reflektory super DE kombinowane z reflektorami FF

    RsdjAv1MjWnOk
    Reflektory super DE kombinowane z reflektorami FF
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R5PGhVzSJqNIf
    Reflektory super DE kombinowane z reflektorami FF
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Reflektory super DE razem z reflektorami FF stanowią zaawansowany system oświetleniowy, który łączy wysoką efektywność światła na drodze z minimalizacją odblasków, zapewniając jednocześnie doskonałą widoczność.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    20

    LED w oświetleniu samochodowym

    W oświetleniu samochodowym możemy zaobserwować np. światła LED. Występują one przede wszystkim w światłach tylnych, światłach przeciwmgielnych, kierunkowskazach, światłach awaryjnych, światłach mijania oraz drogowych. W nowszych modelach samochodów stosowane są również dynamiczne światła zakrętowe, które dostosowują kierunek oświetlenia poprzez obracanie świateł mijania w zależności od zakrętu, który jest aktualnie pokonywany.

    R1bNRMhRL2doZ
    LED w oświetleniu samochodowym
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    21

    Porównanie własności świetlnych różnych rodzajów źródeł światła

    Żarówki Ksenonowe (HID)

    Zalety:

    • wydajne – po rozruchu zużywają mniej energii niż żarówki halogenowe,

    • silne oświetlenie – emitują strumień światła zaspokajający różne potrzeby, np. świecą długo i szeroko,

    • trwałe – mają znacznie dłuższą żywotność niż żarówki halogenowe.

    Wady:

    • wysoki koszt zakupu – są droższe niż żarówki halogenowe,

    • blask – mogą powodować odblaski przeszkadzające innym kierowcom.

    Żarówki LED

    Zalety:

    • mocne – nie potrzebują czasu rozgrzewania i dostarczają natychmiastowy strumień światła,

    • wydajne – zużywają mało energii i nie obciążają silnika pojazdu,

    • precyzyjny strumień – emitują skoncentrowany strumień światła.

    Wady:

    • problemy z montażem – nie wszystkie pojazdy mogą być wyposażone w żarówki LED, ponieważ wymagają one specjalnego systemu chłodzenia,

    • wysoki koszt zakupu – są droższe niż halogenowe.

    Żarówki Halogenowe

    Zalety:

    • powszechnie dostępne,

    • optymalne do codziennego użytku – nadają się do krótkich przejazdów w nocy lub sporadycznego używania,

    • niski koszt zakupu – są tańsze niż żarówki HID i LED.

    Wady:

    • wysoka temperatura – wytwarzają dużo ciepła i zużywają więcej energii,

    • wrażliwe na zanieczyszczenia,

    • krótki czas użytkowania – mają znacznie krótszą żywotność niż pozostałe typy żarówek.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    22

    Warunki techniczne dotyczące oświetlenia pojazdu

    Warunki techniczne dotyczące oświetlenia pojazdu określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

    Zgodnie z tym rozporządzeniem pojazd wyposaża się w następujące światła zewnętrzne: dzienne, postojowe, pozycyjne, mijania, drogowe, przeciwmgłowe.

    1. Przepisów ust. 1:

      1. pkt 12‑15 nie stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. oraz pojazdu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

      2. pkt 16 nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną.

    2. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:

      1. drogowe - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 1;

      2. przeciwmgłowe przednie - pojazdu samochodowego;

      3. pozycyjne przednie - przyczepy innej niż wymieniona w ust. 1 pkt 6;

      4. postojowe - pojazdu samochodowego o długości nieprzekraczającej 6,0 m i szerokości nieprzekraczającej 2,0 m; zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach;

      5. odblaskowe boczne - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 11;

      6. odblaskowe przednie - pojazdu samochodowego;

      7. jazdy dziennej - pojazdu samochodowego;

      8. obrysowe boczne - pojazdu innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 16;

      9. obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, o szerokości od 1,8 m do 2,1 m oraz podwozia samochodu ciężarowego z kabiną;

      10. cofania - przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 750kg oraz przyczepy, o której mowa w ust. 1 pkt 14, zarejestrowanej po raz pierwszy do dnia 1 sierpnia 2009 r.;

      11. awaryjne - motocykla;

      12. przeciwmgłowe tylne - motocykla;

      13. odblaskowe tylne inne niż trójkątne - przyczepy;

      14. oznakowanie odblaskowe konturowe - wszystkich innych kategorii pojazdów, niewymienionych w ust. 1 pkt 17, w tym podwozia samochodu ciężarowego z kabiną i ciągników siodłowych;

      15. narożne - pojazdu samochodowego.

    3. Na wózku bocznym motocykla powinny być umieszczone światła:

      1. pozycyjne przednie,

      2. pozycyjne tylne,

      3. odblaskowe tylne,

      4. kierunkowskazów; przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 30 czerwca 1993 r.,

      odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł; światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie ze światłami pozycyjnymi motocykla.

    4. Na wózku bocznym motocykla zabrania się umieszczania światła drogowego, światła mijania i światła przeciwmgłowego.

    5. Na pojazdach kategorii M1O1 nie umieszcza się oznakowania odblaskowego konturowego.

    6. W przypadku braku szczegółowych wymagań, charakterystyki świateł wymienionych w § 2 załącznika nr 6 do rozporządzenia, takie jak: światłość, barwa, powierzchnia widoczna, nie powinny się zmieniać podczas świecenia się lampy.

    Ogólne warunki świateł pojazdu

    1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:

      1. światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;

      2. osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni, osie świateł odblaskowych bocznych i pozycyjnych bocznych powinny być ponadto prostopadłe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, a osie pozostałych świateł sygnalizacyjnych - równoległe do tej płaszczyzny; dopuszcza się odchylenia od powyższych kierunków nie większe niż 3°;

      3. światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;

      4. nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;

      5. światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;

      6. światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych, w które są wyposażone m.in pojazdy uprzywilejowane;

    2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:

      1. światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła obrysowe boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne oraz obrysowe boczne pełnią funkcję świateł postojowych lub gdy światła obrysowe boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu, lub gdy funkcja świateł pozycyjnych przednich jest realizowana zastępczo przez włączone światła mijania, drogowe lub przeciwmgłowe przednie;

      2. światła drogowe, światła mijania i światła przeciwmgłowe przednie nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła wymienione w pkt 1, z tym że przepisu nie stosuje się do świateł drogowych lub mijania, kiedy są używane do wysyłania krótkich, przerywanych sygnałów ostrzegawczych; światła drogowe, światła mijania lub światła przeciwmgłowe przednie mogą zastępczo realizować funkcję świateł pozycyjnych przednich, pod warunkiem że ich instalacja elektryczna zapewnia automatyczne ponowne włączenie świateł pozycyjnych w razie awarii któregokolwiek z wyżej wymienionych świateł oświetleniowych.

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

    Powiązane ćwiczenia

    Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści