HydroxideshydroxideHydroxides are chemical compounds with a constant state of aggregation, made of metal cations and hydroxide anions. These ions are attracted by the action of electrostatic forces, creating crystal structurecrystal structurecrystal structure.
RvOMUiSq8vd93
Ilustracja przedstawia oznaczenia we wzorze, gdzie M en plus oznacza kation metalu, OH minus oznacza anion wodorotlenkowy, a n liczbę jonów wodorotlenkowych.
The valency of the hydroxyl ions always equals I.
RqM7ABZDvkbqS
O ha minus
The general formula of monovalent metal hydroxides:
RlojBTteayI28
em o ha.
The general formula of metal hydroxides:
R17KUT9akE9hf
Ilustracja przedstawia ogólny wzór wodorotlenków metali. Em en plus o ha minus en razy wzięte.
R54EHjeUCLHiI
Ilustracja przedstawia oznaczenia we wzorze, gdzie M en plus oznacza kation metalu, OH minus oznacza anion wodorotlenkowy, a n liczbę jonów wodorotlenkowych.
Rpt7Xev9PAQlo
Ilustracja przedstawia tabelę z nazwami metali: magnez, wapń i glin; ich symbole, wartościowość oraz wzór sumaryczny wodorotlenków. Magnez opisany jest w następujący sposób nazwa metalu magnez, symbol metalu em ge, wartościowość II, wzór wodorotlenku em ge o ha dwa razy wzięte. Wapń jest opisany w następujący sposób: nazwa metalu wapń, symbol metalu c a, wartościowość II, wzór wodorotlenku c a o ha dwa razy wzięte. Glin opisany jest w następujący sposób: nazwa metalu glin, symbol metalu a el, wartościowość III, wzór wodorotlenku a el o ha trzy razy wzięte.
Hydroxide names are created by adding to the name of the element that forms the compound the word “hydroxide”:
RvxvZzMv8ivKf
Ilustracja przedstawia, jak zapisać wzór sumaryczny i nazwę wodorotlenku sodu: en a o ha - Wodorotlenek sodu
RGIGwYzth0ykU
Tabela zawiera cztery kolumny oraz trzy wiersze. nagłówek kolumny pierwszej nazwa metalu, nagłówek drugi wartościowość metalu, nagłówek trzeci wodorotlenek (wzór sumaryczny), nagłówek czwarty nazwa wodorotlenku. Wiersz pierwszy lit, jedynka rzymska, el i o ha, wodorotlenek litu. Wiersz drugi, potas, jedynka rzymska, ka o ha, wodorotlenek potasu.
If the metal forms two hydroxides, the Roman numeral in parentheses is added to the name, indicating the valency of the metal, for example:
R1H9zyP1JPb5i
Ilustracja przestawia nazewnictwo i ogólny wzór wodorotlenku , CU OH, ce u o ha kreska miedź otwarcie nawiasu jedynka rzymska zamknięcie nawiasu wodorotlenek, oraz drugi wzór Cu (OH)2, ce u otwarcie nawiasu o ha zamknięcie nawiasu kreska miedź otwarcie nawiasu dwójka rzymska zamknięcie nawiasu wodorotlenek.
If the metal forms one hydroxide, the valency of the metal in the name is omitted:
RRZCQRH5UK36f
Ilustracja przedstawia wzór sumaryczny i nazwę wodorotlenku sodu: en a o ha - Wodorotlenek sodu
R13rW4kpjs46s
Tabela zawiera cztery kolumny oraz cztery wiersze, nagłówki kolumny: nazwa metalu, wartościowość metalu, wzór sumaryczny wodorotlenku, nazwa wodorotlenku. Tabela wiersz pierwszy: iron, dwójka rzymska, Fe(OH)2, fe o ha dwa razy wzięte, iron otwarcie nawiasu dwa rzymskie zamknięcie nawiasu hydroxide. Wiersz drugi, iron rzymska trójka Fe(OH)3, fe o ha trzy razy wzięte, iron otwarcie nawiasu rzymska trójka zamknięcie nawiasu hydroxide. Trzeci wiersz, aluminium, trójka rzymska AL.(OH)3,a el o ha trzy razy wzięte, aluminium hydroxide. Wiersz czwarty, wapń, rzymska dwójka, Ca(OH)2, ce a o ha dwa razy wzięte, calcium hydroxide.
Indicators
The fact that the studied compounds have different properties can be seen using substances called indicators. Their action under the influence of other substances depends on the fact that they change the color in an easy to observe way. This allows us to determine whether the sample is the substance interesting for us.
In everyday life we also find indicators. Tea, to which we add lemon juice, changes its color to lighter. Similarly, when we add lemon juice (citric acid) or vinegar (acetic acid) to beetroot juice, the dye in this juice under the influence of acids will take on an intense red color.
An indicator changing colour in water solutions, to which we add metals and metal oxides (with the creation of a new chemical compound – hydroxide) is, among others, decoction of red cabbage.
Task 1
Formulate a research question and hypothesis before watching the video ‘Observation of colour indicators in bases’. Write down your observations and concluding remarks.
R130jvMR2LAJF
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Analysis of the experiment: ‘Observation of indicators colours in bases"
R2HyupUhHj8wz
Film przedstawia eksperyment, w jaki sposób barwią się różne wskaźniki kwasowo-zasadowe w roztworach wodorotlenków Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebujemy: wodę wapienną (wodny roztwór wodorotlenku wapnia), wodorotlenek potasu, wodorotlenek sodu, wywar z czerwonej kapusty, sok jagodowy, mieszadło, uniwersalne papierki wskaźnikowe oraz oranż metylowy i fenoloftaleinę. Do poszczególnych roztworów wodorotlenków dodajemy po kilka kropli badanego wskaźnika - za każdym razem do czystej porcji roztworu wodorotlenku. Powtarzamy eksperyment dla każdego badanego wskaźnika. Obserwujemy, jaką barwę przyjmują poszczególne wskaźniki w obecności roztworów wodorotlenków.
Film przedstawia eksperyment, w jaki sposób barwią się różne wskaźniki kwasowo-zasadowe w roztworach wodorotlenków Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebujemy: wodę wapienną (wodny roztwór wodorotlenku wapnia), wodorotlenek potasu, wodorotlenek sodu, wywar z czerwonej kapusty, sok jagodowy, mieszadło, uniwersalne papierki wskaźnikowe oraz oranż metylowy i fenoloftaleinę. Do poszczególnych roztworów wodorotlenków dodajemy po kilka kropli badanego wskaźnika - za każdym razem do czystej porcji roztworu wodorotlenku. Powtarzamy eksperyment dla każdego badanego wskaźnika. Obserwujemy, jaką barwę przyjmują poszczególne wskaźniki w obecności roztworów wodorotlenków.
Film przedstawia eksperyment, w jaki sposób barwią się różne wskaźniki kwasowo-zasadowe w roztworach wodorotlenków Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebujemy: wodę wapienną (wodny roztwór wodorotlenku wapnia), wodorotlenek potasu, wodorotlenek sodu, wywar z czerwonej kapusty, sok jagodowy, mieszadło, uniwersalne papierki wskaźnikowe oraz oranż metylowy i fenoloftaleinę. Do poszczególnych roztworów wodorotlenków dodajemy po kilka kropli badanego wskaźnika - za każdym razem do czystej porcji roztworu wodorotlenku. Powtarzamy eksperyment dla każdego badanego wskaźnika. Obserwujemy, jaką barwę przyjmują poszczególne wskaźniki w obecności roztworów wodorotlenków.
R13pIOz4tcauz
Ilustracja przedstawia dwie zlewki. Pierwsza zawiera wywar z czerwonej kapusty (barwa fioletowa), druga barwę tego wywaru w roztworze wodorotlenku (zielona).
An indicator or an indicating dye is a substance with which we can detect another substance, e.g. as a result of a change in color.
Rn3qFCMnZRsSu
Zmienić opis alt na: Ilustracja przedstawia tabelkę z nazwami wskaźników: Tabela zawiera trzy kolumny, nagłówek kolumny indykator, kolejne dwie kolumny opatrzone są nagłówkiem: kolor indykatora i zawierają podział na wodę destylowaną oraz roztwór wodorotlenku, wywar z czerwonej kapusty, uniwersalny papierek wskazujący pH, oranż metylowy, fenoloftaleina i papierek lakmusowy. Kolejne kolumny tabelki przedstawiają jakie kolory występują przy użyciu wody destylowanej i w roztworze wodorotlenku. Uzyskiwane są następujące kolory: 1. wywar z czerwonej kapusty w wodzie destylowanej - fioletowo-niebieski, 2. wywar z czerwonej kapusty w roztworze wodorotlenku - zielony, 3. uniwersalny papierek do pomiaru pH w wodzie destylowanej - żółty, 4. uniwersalny papier do pomiaru pH w roztworze wodorotlenku - niebieski, 5. fenoloftaleina w wodzie destylowanej - bezbarwna, 6. fenoloftaleina w roztworze wodorotlenku - malinowy, 7. oranz metylowy w wodzie destylowanej - żółto-pomarańczowy, 8. oranż metylowy w roztworze wodorotlenku żółto-pomarańczowy, 9. lakmus w wodzie destylowanej- fioletowy, 10. lakmus w roztworze wodorotlenkowym - błękit.
R1FDb4jCvEe0e
Exercise 1
Which hydroxides form bases? Możliwe odpowiedzi:
1. na o ha, cu o ha dwa razy wzięte
2.na o ha, ce a o ha dwa razy wzięte
3. ka o ha, a el o ha trzy razy wzięte
4.ka o ha, ce u oha dwa razy wzięte
Which hydroxides form bases? Możliwe odpowiedzi:
1. na o ha, cu o ha dwa razy wzięte
2.na o ha, ce a o ha dwa razy wzięte
3. ka o ha, a el o ha trzy razy wzięte
4.ka o ha, ce u oha dwa razy wzięte
Which hydroxides form bases?
NaOH, Cu(OH)2
NaOH, Ca(OH)2
KOH, Al(OH)3
KOH, Cu(OH)2
Summary
Hydroxides are chemical compounds made of metal cations and hydroxide anions whose general formula is .
Hydroxides are obtained as an effect of the reaction of active metal oxides (basic oxides) with water and of some metals with water.
Solutions of hydroxides that are easily soluble in water (all hydroxides of metals from the 1st group of the periodic table and selected metals from the 2nd group) are traditionally called bases.
R18Tcfx8PL0qw1
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.