The student brings a prism‑shaped, cardboard box to class and cuts it out along some of its edges to get the net of the prism.
The teacher introduces the topic of the lesson: learning about the area of the solid and finding out how to calculate the area of the cuboid and the cube.
Students point out the cuboids and the cubes among other models of the solids. They describe their construction and revise the calculation of the area of the rectanglerectanglerectangle and the squaresquaresquare.
The cuboid is a spatial figure whose all faces are rectangles. The cubecubecube is a cuboid with all equal edges. The area of the rectangle equals the product of its two adjacent sides. The area of the square equals the product of its two adjacent sides.
Students watch the slideshow to find out how to calculate the area of the specified faces of the cuboidcuboidcuboid and the total surface areasurface areasurface area of the cuboid.
[slideshow]
Task 1
Watch how to calculate the area of the faces and the area of the cuboid.
The students and the teacher draw the following conclusion:
The area of the total surface areasurface areasurface area of the cuboid equals the sum of the areas of all its faces.
Each student sticks the net of the cuboid he has brought into his notebook. He measures the length of appriopriate segments and calculates the area of the cuboid.
Task 2
Stick the net of the cuboidcuboidcuboid into your notebook. Measure the length of the edges. Calculate the area of each face. Then, calculate the area of the cuboid.
Parents want to paint the walls and the ceiling in the cuboid‑shaped room with the length of 4m, the width of 3,5m and the height of 2,5m. How many square meters will be painted, if the area of the door and the window equals 3,8 mIndeks górny 22?
5) oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi.
m3eb836e07817d8e4_1528449068082_0
45 minut
m3eb836e07817d8e4_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m3eb836e07817d8e4_1528449552113_0
1. Obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu i sześcianu.
2. Rozwiązywanie zadań z kontekstem praktycznym wymagających obliczania pola powierzchni prostopadłościanu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3eb836e07817d8e4_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pola powierzchni ścian prostopadłościanu i sześcianu,
- rozwiązuje zadania z życia codziennego prowadzące do obliczania pola powierzchni prostopadłościanu i sześcianu.
m3eb836e07817d8e4_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Burza mózgów.
m3eb836e07817d8e4_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m3eb836e07817d8e4_1528450127855_0
Uczeń przynosi na lekcję prostopadłościenne kartonowe opakowanie (np. po soczku) i rozcina je wzdłuż niektórych krawędzi tak, aby otrzymać model siatki prostopadłościanu.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się co to jest pole powierzchni bryły i poznają sposób obliczania pola powierzchni prostopadłościanu i sześcianu.
Uczniowie wskazują wśród modeli brył prostopadłościany i sześciany. Omawiają ich budowę. Przypominają sposób obliczania pola prostokąta i kwadratu.
Prostopadłościan to figura przestrzenna, której wszystkie ściany są prostokątami.
Sześcian to prostopadłościan, którego wszystkie krawędzie są równej długości.
Pole prostokąta jest równe iloczynowi długości jego dwóch sąsiednich boków.
Pole kwadratu jest równe iloczynowi długości jego dwóch sąsiednich boków.
m3eb836e07817d8e4_1528446435040_0
Uczniowie oglądają slideshow pokazujący, jak obliczyć pole poszczególnych ścian prostopadłościanu oraz pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu.
[slideshow]
Polecenie 1
Obserwuj, jak można obliczyć pole poszczególnych ścian prostopadłościanu oraz pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu, to suma pól wszystkich jego ścian.
Każdy uczeń wkleja do zeszytu siatkę prostopadłościanu, którą przyniósł na lekcję. Mierzy długości odpowiednich odcinków i oblicza pole powierzchni prostopadłościanu
Polecenie 2
Wklej do zeszytu przyniesioną przez siebie siatkę prostopadłościanu. Zmierz długości krawędzi. Oblicz pole każdej ściany. Oblicz pole powierzchni prostopadłościanu.
Pole powierzchni prostopadłościanu, to suma pól wszystkich jego ścian.
[Ilustracja 1]
Uczniowie obliczają pole powierzchni prostopadłościanu, gdy dane są pola trzech różnych ścian.
Polecenie3
Na siatce prostopadłościanu zapisano pola niektórych ścian. Oblicz pole powierzchni prostopadłościanu.
[Ilustracja 2]
Pole powierzchni prostopadłościanu o bokach długości a, b, c można także obliczyć korzystając ze wzoru
lub ze wzoru
[Ilustracja 3]
Uczniowie oglądają różne siatki sześcianu i odpowiadają na pytania.
Polecenie 4
Poniżej znajduje się siatka sześcianu. Dokładnie się jej przyjrzyj, a następnie odpowiedz na pytania.
[Ilustracja 4]
W kształcie jakich figur są ściany sześcianu?
Ile ścian ma sześcian?
Ile jest równe pole jednej ściany sześcianu?
Ile wynosi pole powierzchni sześcianu?
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Pole powierzchni sześcianu o krawędzi długości a możemy obliczyć korzystając ze wzoru
[Ilustracja 5]
Polecenie dla chętnych
Rodzice chcą pomalować ściany i sufit w prostopadłościennym pokoju o długości 4m, szerokości 3,5 m i wysokości 2,5 m. Ile metrów kwadratowych będzie do pomalowania, jeżeli drzwi i okno zajmują pole powierzchni równe 3,8 mIndeks górny 22?
m3eb836e07817d8e4_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Pole powierzchni prostopadłościanu, to suma pól wszystkich jego ścian. .
- Pole powierzchni prostopadłościanu możemy także obliczyć korzystając ze wzorów lub , gdzie a, b i c to wymiary prostopadłościanu.
- Pole powierzchni sześcianu możemy obliczyć korzystając ze wzoru , gdzie a to długość krawędzi sześcianu.