4) recognises and identifies: the square, the rectangle, the rhombusrhombusrhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapeziumtrapeziumtrapezium;
5) is familiar with the most important properties of the square, the rectangle, the rhombusrhombusrhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapezium; recognises the figures symmetrical about the axis and indicates the symmetry axes of figures.
Students cut out paper models of the rectangle, the square, the rhombusrhombusrhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram, the isosceles trapezium, the right trapezium the scalene trapeziumtrapeziumtrapezium and bring for the lesson.
Students are going to work using the flipped classroom method.
At home they familiarise themselves with the material included in the e‑book:
Students and the teacher revise the basic properties of the quadrangles.
Using the material the students have learned at home they are going to compete for the title of a quadranglequadranglequadrangle expert.
Task
The students place the quadrangles they prepared on the desk.
The teacher names one of the properties of the quadrangles and the students’ task is to pick up the appropriate quadranglequadranglequadrangle. The student who is the fastest in pointing at the appropriate quadrangles and does not make any mistakes becomes an expert.
Students work individually, using their computers. They are going to observe how the perimeterperimeterperimeter of the quadranglequadranglequadrangle changes depending on the lengths of its sides and angles.
[Geogebra applet]
After completing the task, the students complete the following sentence.
The perimeterperimeterperimeter of the trapeziumtrapeziumtrapezium is the sumsumsum of …….. sides. (all its)
Task
The students calculate the perimeterperimeterperimeter of the trapezium.
In your notebook draw the isosceles trapeziumtrapeziumtrapezium whose one base is 8 cm. The other base is 2 cm shorter and the arms are twice as short as the bottom base. Calculate its perimeterperimeterperimeter.
Selected students summarise the material they have learned by answering the following questions:
What types of quadrangles do you know?
How can we calculate the perimeterperimeterperimeter of the quadranglequadranglequadrangle?
Self‑study task
Find on the Internet the information about the dimensions of the Santiago Bernabeu stadium which is situated in Spain. Next, calculate the perimeterperimeterperimeter of the quadrangle‑shaped pitch.
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii.
me258ff22ae862c65_1528449068082_0
45 minut
me258ff22ae862c65_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
me258ff22ae862c65_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie rodzaju czworokąta na podstawie jego najważniejszych własności.
2. Obliczanie obwodu czworokąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me258ff22ae862c65_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaj czworokąta na podstawie jego najważniejszych własności,
- oblicza obwód czworokąta.
me258ff22ae862c65_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Metoda odwróconej klasy.
me258ff22ae862c65_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
me258ff22ae862c65_1528450135461_0
me258ff22ae862c65_1528450127855_0
Uczniowie wycinają z papieru modele prostokąta, kwadratu, rombu, równoległoboku, trapezu równoramiennego, trapezu prostokątnego, trapezu nierównoramiennego i przynoszą je na lekcję.
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W domu zapoznają się z materiałem zawartym w e‑podręczniku:
Uczniowie określają rodzaj czworokąta, na podstawie własności jego przekątnych.
a) Czworokąt, który ma przekątne równej długości.
b) Czworokąt, którego przekątne dzielą się na połowy.
c) Czworokąt, którego przekątne są do siebie prostopadłe.
me258ff22ae862c65_1528446435040_0
Uczniowie wspólnie przypominają podstawowe własności czworokątów.
Korzystając z wiedzy zdobytej w domu, uczniowie będą rywalizować o tytuł eksperta - znawcy czworokątów.
Polecenie
Uczniowie układają na swojej ławce przygotowane wcześniej czworokąty.
Nauczyciel wymienia jakąś własność czworokątów, a uczniowie mają za zadanie podnieść do góry wszystkie spośród przygotowanych czworokątów, które mają tę własność.
Osoba, która bezbłędnie i najszybciej będzie wskazywała odpowiednie czworokąty, zostanie ekspertem.
Własności czworokątów.
- Czworokąt, który ma co najmniej jedną parę boków równoległych.
- Przekątne tego czworokąta przecinają się pod kątem prostym.
- Jedna z przekątnych tego czworokąta dzieli na pół drugą przekątną.
- Czworokąt ten ma dwie pary sąsiednich boków równych.
- Czworokąt ten ma dwie pary boków równoległych.
- Czworokąt ten ma wszystkie boki równe.
- Jedna z przekątnych jest osią symetrii tego czworokąta.
- Równoległe boki tego czworokąta mają tę samą długość.
- Przekątne tego czworokąta przecinają się w punkcie, który dzieli je na połowy.
- Przeciwległe boki tego czworokąta mają tę samą długość.
- Czworokąt ten ma przynajmniej jedno ramię prostopadłe do podstawy.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zmienia się obwód trapezu, w zależności od długości jego boków i kątów.
[Geogebra aplet]
Po zakończeniu zadania uczniowie uzupełniają zdanie.
Obwód trapezu to suma długości … jego boków. (wszystkich)
Polecenie
Uczniowie obliczają obwód trapezu.
Narysuj w zeszycie trapez równoramienny, w którym jedna z podstaw ma długość 8 cm. Druga z podstaw jest o 2 cm krótsza. Ramiona zaś są dwa razy krótsze niż podstawa dolna. Oblicz jego obwód.
Wskazani przez nauczyciela uczniowie, dokonują rekapitulacji zdobytej wiedzy. Odpowiadają na pytania:
Jakie znamy rodzaje czworokątów?
Jak obliczamy obwód czworokąta?
Polecenie do samodzielnej pracy ucznia
Uczniowie szukają w Internecie informacji na temat wymiarów boiska stadionu Santiago Bernabeu, który znajduje się w Madrycie. Następnie obliczają obwód czworokąta, w kształcie którego jest boisko.
me258ff22ae862c65_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie zapisują zapamiętane własności czworokątów, np.
- Każdy czworokąt ma dwie przekątne.
- Obwód czworokąta, to suma długości wszystkich jego boków.
rhombus1
rhombus
romb – równoległobok, który ma wszystkie boki równe