Wskaż, która z podanych liczb nie jest liczbą wymierną.
mcdea1deddf16f0cd_1528449000663_0
Obliczanie wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych
mcdea1deddf16f0cd_1528449084556_0
Drugi
mcdea1deddf16f0cd_1528449076687_0
II. Pierwiastki. Uczeń:
1) oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych.
mcdea1deddf16f0cd_1528449068082_0
45 minut
mcdea1deddf16f0cd_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mcdea1deddf16f0cd_1528449552113_0
1. Obliczanie wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mcdea1deddf16f0cd_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych.
mcdea1deddf16f0cd_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
mcdea1deddf16f0cd_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mcdea1deddf16f0cd_1528450127855_0
Uczniowie przypominają pojęcie liczby wymiernej, definicję pierwiastka kwadratowego, definicję pierwiastka sześciennego oraz metodę rozkładu liczby na czynniki pierwsze.
mcdea1deddf16f0cd_1528446435040_0
Uczniowie analizują przykłady obliczania wartości pierwiastka kwadratowego oraz sześciennego. Następnie w podobny sposób samodzielnie wykonują obliczenia.
Przykład:
Obliczymy
W tym celu wykorzystamy rozkład liczby podpierwiastkowej na czynniki pierwsze.
[Ilustracja 1]
A zatem .
Czyli
Przykład:
Obliczymy .
A zatem
Czyli
Polecenie Oblicz.
a)
b)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
Dyskusja – czy przyjmuje taką samą wartość jak ?
Uczniowie sprawdzają swoje przypuszczenia, podając odpowiednie przykłady.
Wniosek:
- Dla dowolnej liczby a zachodzi równość
Uczniowie w parach rozwiązują zadania „na czas”.
Para, która jako pierwsza rozwiąże poprawnie zadania, otrzymuje dwa „plusy”.
Polecenie W wolne miejsce wstaw odpowiedni znak <, >, =.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Oblicz wartość podanego wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, wartości których pierwiastków kwadratowych wyrażają się liczbami wymiernymi.
[Geogebra aplet]
Polecenie Wskaż, która z podanych liczb nie jest liczbą wymierną.
Polecenie dla chętnych: Podaj przykład liczby , dla której wartość wyrażenia jest liczbą wymierną.
mcdea1deddf16f0cd_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.