The teacher introduces the subject of the lesson – reading statistical datareading statistical datareading statistical data presented in the form of tables, bar charts and pie charts.
Students bring diagrams cut from various newspapers, posters, etc. In groups, they analyse what information can be read from diagrams.
Students work in groups, using the method of the idea rug. The teacher gives each group a diagram describing statistical datastatistical datastatistical data. Students’ task is to read this data and interpret them. They write proposition of solution on a ‘rug’ and present it to other groups.
Students still work in groups. Each group creates a thematical poster from prepare materials, with minimum three different diagrams. The poster has to be consistent and interesting graphically. They write information and conclusion under each diagram.
Groups discuss posters one by one and obtained information. The teacher evaluates students’ work and clarifies doubts.
An extra task: Look for information about the surface of voivodeships in Poland. Read and write most important information about greatest and smallest voivodeships in Poland.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- Statistical datastatistical dataStatistical data is often presented in the form of various diagrams and tables. Most common are bar charts and pie charts.
- Based on diagrams and tales we can read conclusions about statistical datastatistical datastatistical data.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Z wykresu przedstawiającego procentowy podział ludności na świecie według wieku można odczytać różne informacje:
1. Największy procent ludności na świecie ma od 15 do 64 lat. 2. Dzieci do 14 lat jest na świecie około 4 razy więcej niż dorosłych powyżej 64 roku życia. 3. Statystycznie, co 4 człowiek na świecie ma poniżej 15 lat.
mae2647d1a3e9add6_1527752256679_0
Ra2a5uTDd178s1
- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów i tabel. Najczęściej spotykamy diagramy słupkowe i diagramy kołowe. - Na podstawie diagramów i tabel można odczytywać wnioski dotyczące danych statystycznych.
mae2647d1a3e9add6_1528449000663_0
Odczytywanie danych statystycznych
mae2647d1a3e9add6_1528449084556_0
Drugi
mae2647d1a3e9add6_1528449076687_0
XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, w tym także wykresów w układzie współrzędnych.
mae2647d1a3e9add6_1528449068082_0
45 minut
mae2647d1a3e9add6_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
mae2647d1a3e9add6_1528449552113_0
1. Odczytywanie i interpretowanie danych statystycznych przedstawionych za pomocą tabel, diagramów słupkowych lub kołowych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mae2647d1a3e9add6_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje i interpretuje dane statystyczne przedstawione za pomocą tabeli, diagramu słupkowego lub kołowego.
mae2647d1a3e9add6_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Dywanik pomysłów.
mae2647d1a3e9add6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mae2647d1a3e9add6_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą odczytywać dane statystyczne przedstawione za pomocą tabeli, diagramu słupkowego lub kołowego.
Uczniowie przynoszą na lekcję diagramy, wycięte z różnych gazet, plakatów itp. Analizują w grupach, jakie informacje można odczytać z diagramów.
mae2647d1a3e9add6_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputera. Ich zadaniem jest obserwacja procentowego rozkładu ludności na świecie według wieku.
[Ilustracja interaktywna]
Z wykresu przedstawiającego procentowy podział ludności na świecie według wieku można odczytać różne informacje:
1. Największy procent ludności na świecie ma od 15 do 64 lat. 2. Dzieci do 14 lat jest na świecie około 4 razy więcej niż dorosłych powyżej 64 roku życia. 3. Statystycznie, co 4 człowiek na świecie ma poniżej 15 lat.
Wnioski uczniów:
- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów i tabel. Najczęściej spotykamy diagramy słupkowe i diagramy kołowe. - Na podstawie diagramów i tabel można odczytywać wnioski dotyczące danych statystycznych.
Praca w grupach:
Uczniowie pracują w grupach metodą dywanika pomysłów. Nauczyciel przekazuje każdej grupie przygotowany diagram opisujący dane statystyczne. Zadaniem uczniów jest odczytanie danych statystycznych oraz ich interpretacja. Propozycje rozwiązań zapisują na „dywaniku” i prezentują innym grupom.
Uczniowie nadal pracują w grupach. Każda grupa tworzy z przyniesionych przez siebie materiałów tematyczny plakat, na którym znajdują się minimum trzy różne diagramy. Praca musi być spójna i ciekawa graficznie.
Pod każdym diagramem zapisują informacje i wnioski dotyczące diagramów.
Grupy kolejno omawiają plakaty i uzyskane na ich podstawie informacje. Nauczyciel ocenia pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy danych przedstawionych w tabeli, dotyczących powierzchni województw w Polsce. Odczytaj i zapisz najważniejsze informacje o największych i najmniejszych województwach w Polsce.
mae2647d1a3e9add6_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów i tabel. Najczęściej spotykamy diagramy słupkowe i diagramy kołowe. - Na podstawie diagramów i tabel można odczytywać wnioski dotyczące danych statystycznych.