Scenariusz
Temat
Odczytywanie danych statystycznych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, w tym także wykresów w układzie współrzędnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie i interpretowanie danych statystycznych przedstawionych za pomocą tabel, diagramów słupkowych lub kołowych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje i interpretuje dane statystyczne przedstawione za pomocą tabeli, diagramu słupkowego lub kołowego.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Dywanik pomysłów.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą odczytywać dane statystyczne przedstawione za pomocą tabeli, diagramu słupkowego lub kołowego.
Uczniowie przynoszą na lekcję diagramy, wycięte z różnych gazet, plakatów itp. Analizują w grupach, jakie informacje można odczytać z diagramów.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputera. Ich zadaniem jest obserwacja procentowego rozkładu ludności na świecie według wieku.
[Ilustracja interaktywna]
Z wykresu przedstawiającego procentowy podział ludności na świecie według wieku można odczytać różne informacje:
1. Największy procent ludności na świecie ma od 15 do 64 lat.
2. Dzieci do 14 lat jest na świecie około 4 razy więcej niż dorosłych powyżej 64 roku życia.
3. Statystycznie, co 4 człowiek na świecie ma poniżej 15 lat.
Wnioski uczniów:
- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów i tabel. Najczęściej spotykamy diagramy słupkowe i diagramy kołowe.
- Na podstawie diagramów i tabel można odczytywać wnioski dotyczące danych statystycznych.
Praca w grupach:
Uczniowie pracują w grupach metodą dywanika pomysłów. Nauczyciel przekazuje każdej grupie przygotowany diagram opisujący dane statystyczne. Zadaniem uczniów jest odczytanie danych statystycznych oraz ich interpretacja. Propozycje rozwiązań zapisują na „dywaniku” i prezentują innym grupom.
Uczniowie nadal pracują w grupach. Każda grupa tworzy z przyniesionych przez siebie materiałów tematyczny plakat, na którym znajdują się minimum trzy różne diagramy. Praca musi być spójna i ciekawa graficznie.
Pod każdym diagramem zapisują informacje i wnioski dotyczące diagramów.
Grupy kolejno omawiają plakaty i uzyskane na ich podstawie informacje. Nauczyciel ocenia pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy danych przedstawionych w tabeli, dotyczących powierzchni województw w Polsce. Odczytaj i zapisz najważniejsze informacje o największych i najmniejszych województwach w Polsce.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów i tabel. Najczęściej spotykamy diagramy słupkowe i diagramy kołowe.
- Na podstawie diagramów i tabel można odczytywać wnioski dotyczące danych statystycznych.