The students revise their information about short multiplicationmultiplicationmultiplication formulas using the „speaking cards” technique. Every student gets a card, where he/she writes one formula. Next, one of the students collects the cards and reads the formulas. The teacher develops or completes the information if needed.
The teacher informs the students that the aim of the class is consolidation of the short multiplicationmultiplicationmultiplication formulas and solving equations and inequalities with the use of the formulas.
Task Working in groups the students analyse the material shown in the Slideshow 1. They formulate hypotheses, check them and write down all the stages of solving the equationequationequation.
Using the information, the students solve the tasks individually.
Task Solve the equations.
a)
b)
c)
d)
Task Working in groups the students analyse the material shown in the Slideshow 2. They formulate hypotheses, check them and write down all the stages of solving the inequalityinequalityinequality.
[Slideshow 2]
The stages of solving the inequalityinequalityinequality: 1. First, we perform the operations in the parentheses. We use the short multiplicationmultiplicationmultiplication formulas. 2. We move the unknown to the left side of the inequality and the expressions without unknowns to the right side of the inequality, remembering about changing the symbols to the opposite. 3. We simplify the like terms. 4. We divide both sides of the inequalityinequalityinequality by the number next to the unknown. If the number next to the unknown is a negative number, we switch the direction of inequality. 5. We find the solutionsolutionsolution of the inequality. 6. We present the set of solution on the number line.
Using the information, the students solve the tasks individually.
Task Solve the inequalityinequalityinequality and present the set of solutionsolutionsolution on the number line.
a)
b)
c)
d)
Task For what value of number a the solutionsolutionsolution of equationequationequation
is number 2?
Having solved all the tasks, the students present their results. They assess their work. The teacher verifies the students’ answers and explains the doubts.
The stages of solving the equationequationequation: 1. First, we perform the operations in the parentheses. We use the short multiplicationmultiplicationmultiplication formulas. 2. We move the unknown to the left side of the equation and the expressions without unknowns to the right side of the equation, remembering about changing the symbols to the opposite. 3. We simplify the like terms. 4. We divide both sides of the equationequationequation by the number next to the unknown. 5. We calculate the root of the equation.
Etapy rozwiązania równania: 1. Wykonujemy działania zapisane w nawiasach, stosujemy wzory skróconego mnożenia. 2. Niewiadome przenosimy na lewą stronę równania, a wyrażenia bez niewiadomych na prawą, pamiętając o zmianie znaków na przeciwne. 3. Wykonujemy redukcję wyrazów podobnych. 4. Dzielimy obie strony równania przez liczbę stojącą obok niewiadomej. 5. Obliczamy pierwiastek równania.
Etapy rozwiązania nierówności: 1. Wykonujemy działania zapisane w nawiasach, stosujemy wzory skróconego mnożenia. 2. Niewiadome przenosimy na lewą stronę nierówności, a wyrażenia bez niewiadomych na prawą, pamiętając o zmianie znaków na przeciwne. 3. Wykonujemy redukcję wyrazów podobnych. 4. Dzielimy obie strony nierówności przez liczbę stojącą obok niewiadomej. Jeżeli liczba stojąca obok niewiadomej jest liczbą ujemną, to zmieniamy znak nierówności na przeciwny. 5. Wyznaczamy rozwiązanie nierówności. 6. Zbiór rozwiązań nierówności przedstawiamy na osi liczbowej.
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m9d979affbc4b79c4_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Stosowanie wzorów skróconego mnożenia w przekształcaniu wyrażeń algebraicznych.
3. Rozwiązywanie równań i nierówności z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.
m9d979affbc4b79c4_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje wzory skróconego mnożenia w przekształcaniu wyrażeń algebraicznych,
- rozwiązuje równania i nierówności z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.
m9d979affbc4b79c4_1528449534267_0
1. Mówiące kartki.
2. Analiza sytuacyjna.
m9d979affbc4b79c4_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m9d979affbc4b79c4_1528450127855_0
Uczniowie, metodą „mówiące kartki”, powtarzają wiadomości na temat wzorów skróconego mnożenia. Każdy uczeń, na której zapisuje jeden wzór. Następnie, wyznaczony uczeń zbiera kartki i odczytuje zapisane wzory. Nauczyciel, w miarę potrzeby, rozwija i uzupełnia istotne treści.
m9d979affbc4b79c4_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest utrwalenie wzorów skróconego mnożenia i rozwiązywanie równań i nierówności z wykorzystaniem tych wzorów.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w Slideshow 1, stawiają hipotezy, sprawdzają je i zapisują etapy rozwiązania równania.
[Slideshow 1]
Etapy rozwiązania równania: 1. Wykonujemy działania zapisane w nawiasach, stosujemy wzory skróconego mnożenia. 2. Niewiadome przenosimy na lewą stronę równania, a wyrażenia bez niewiadomych na prawą, pamiętając o zmianie znaków na przeciwne. 3. Wykonujemy redukcję wyrazów podobnych. 4. Dzielimy obie strony równania przez liczbę stojącą obok niewiadomej. 5. Obliczamy pierwiastek równania.
Korzystając z uzyskanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Rozwiąż równania.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w Slideshow 2, stawiają hipotezy, sprawdzają je i zapisują etapy rozwiązania nierówności.
[Slideshow 2]
Etapy rozwiązania nierówności: 1. Wykonujemy działania zapisane w nawiasach, stosujemy wzory skróconego mnożenia. 2. Niewiadome przenosimy na lewą stronę nierówności, a wyrażenia bez niewiadomych na prawą, pamiętając o zmianie znaków na przeciwne. 3. Wykonujemy redukcję wyrazów podobnych. 4. Dzielimy obie strony nierówności przez liczbę stojącą obok niewiadomej. Jeżeli liczba stojąca obok niewiadomej jest liczbą ujemną, to zmieniamy znak nierówności na przeciwny. 5. Wyznaczamy rozwiązanie nierówności. 6. Zbiór rozwiązań nierówności przedstawiamy na osi liczbowej.
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Rozwiąż nierówność i zbiór rozwiązań przedstaw na osi liczbowej.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Dla jakiej wartości liczby a rozwiązaniem równania
jest liczba 2?
Po rozwiązaniu zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki i sami oceniają swoje prace.
Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Rozwiąż równania.
a)
b)
m9d979affbc4b79c4_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
Etapy rozwiązania równania: 1. Wykonujemy działania zapisane w nawiasach, stosujemy wzory skróconego mnożenia. 2. Niewiadome przenosimy na lewą stronę równania, a wyrażenia bez niewiadomych na prawą, pamiętając o zmianie znaków na przeciwne. 3. Wykonujemy redukcję wyrazów podobnych. 4. Dzielimy obie strony równania przez liczbę stojącą obok niewiadomej. 5. Obliczamy pierwiastek równania.
Etapy rozwiązania nierówności: 1. Wykonujemy działania zapisane w nawiasach, stosujemy wzory skróconego mnożenia. 2. Niewiadome przenosimy na lewą stronę nierówności, a wyrażenia bez niewiadomych na prawą, pamiętając o zmianie znaków na przeciwne. 3. Wykonujemy redukcję wyrazów podobnych. 4. Dzielimy obie strony nierówności przez liczbę stojącą obok niewiadomej. Jeżeli liczba stojąca obok niewiadomej jest liczbą ujemną, to zmieniamy znak nierówności na przeciwny. 5. Wyznaczamy rozwiązanie nierówności. 6. Zbiór rozwiązań nierówności przedstawiamy na osi liczbowej.