E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozgraniczenie nieruchomości

BUD.19. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami - Technik geodeta 311104

bg‑green

Instrukcja użytkowania

Informacje ogólne

E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.

Wprowadzenie

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą grafika interaktywna, interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning, dokumentacja interaktywna oraz e‑book.

Grafika interaktywna

Grafika interaktywnaD1FtPDX8RGrafika interaktywna przedstawia procedurę rozgraniczania nieruchomości z uwzględnieniem etapów wykonywanych prac.

Grafika interaktywna składa się z planszy głównej. Na planszy znajdują się ponumerowane okrągłe znaczniki. Można na nie klikać. Wyświetli się wtedy okienko z opisem danej czynności. Ponad grafiką widoczny jest odtwarzacz audio. Pozwala on na odsłuchanie tekstów widocznych na grafice głównej.

RWB2dojJMuVJ7
Przykładowy wygląd głównej planszy grafiki interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1D6APzDyH86P
Przykładowe okno z opisem z grafiki interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningDwGRxLR8YInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning dotyczy planowania scenariusza zdarzeń obejmującego: postępowanie geodety, działania organów publicznych oraz decyzje stron postępowania w oparciu o losowo wybierane przez program warunki: dostępność i rodzaj materiałów geodezyjnych, sytuację prawną nieruchomości, postępowanie stron.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – „Rozprawa rozgraniczeniowa” wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.

Ru61HdprDkFds
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry.

R19IJ8Gms0RTx
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Rozpocznij grę” na ekranie wyświetli się zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Sprawdź”.

RhgPtgXmURBO5
Ekran gry z zadaniem
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby wrócić do zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

R1SbJtPb8TOLV
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;

  • Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);

  • Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.

Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z materiału znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywnaDg4bGKwP8Dokumentacja interaktywna zawiera dokumentację związaną z rozgraniczaniem nieruchomości.

Z menu po lewej stronie można wybrać interesujący użytkownika dokument. Dokumentowi towarzyszyć będzie opis, który można również odsłuchać. Niżej widoczny będzie wzór dokumentu.

R1CAgTmmXh9e2
Przykładowy wygląd dokumentacji interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

E‑book

E‑bookD4ItV325bE‑book zawiera treści dotyczące procedury rozgraniczenia nieruchomości - etapów wykonywanych prac z uwzględnieniem obiegu dokumentów i wymaganych terminów wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego oraz przykładowe dane do wykorzystania w trakcie pracy własnej z materiałem multimedialnym dokumentacja interaktywna „Rozgraniczanie nieruchomości”Dg4bGKwP8dokumentacja interaktywna „Rozgraniczanie nieruchomości”.

Po przejściu do tego materiału na ekranie pojawi się okładka e‑booka. Aby przejść do jego treści należy kliknąć w jej dowolne miejsce.

R16cpi9hp5Aey
Przykładowa okładka e‑booka
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

E‑book posiada spis treści na początku materiału. Aby powiększyć zdjęcia znajdujące się w materiale, należy na nie kliknąć.

RSb4ZYH4M2HJB
Przykładowy spis treści e‑booka
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDXpvgOdOaInteraktywne materiały sprawdzające składają się z  szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie na zakładkę z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie. Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”. W odpowiedzi wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania. Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki Uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.

Słownik pojęć dla e‑mateirału

Słownik pojęćDRhkoYPZ5Słownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDFkSXz3amPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑zasób, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDLnmtiWmQPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD15LM59FDNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstały materiały przedstawione w e‑zasobie.

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.