Rozgraniczenie nieruchomości
BUD.19. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami - Technik geodeta 311104
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodetaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodeta
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik geodeta 311104. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami: wznawianie znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych, wykonywania podziałów i rozgraniczeń nieruchomości, scaleń i wymiany gruntów, scaleń i podziałów nieruchomości oraz wywłaszczeń nieruchomości.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.19.3 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami
Uczeń:
6) wykonuje czynności związane z rozgraniczeniem nieruchomości,
10) sporządza dokumentację wykonanych prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami.
BUD.19.5 Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej,
9) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Rozgraniczenie nieruchomości składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Grafika interaktywna – Rozgraniczanie nieruchomościGrafika interaktywna – Rozgraniczanie nieruchomości
Przedstawia procedurę rozgraniczania nieruchomości z uwzględnieniem etapów wykonywanych prac, np. upoważnienie geodety uprawnionego do przeprowadzenia postępowania rozgraniczeniowego, zgłoszenie pracy geodezyjnej, pobranie materiałów archiwalnych, analiza dokumentacji, geodezyjne opracowanie danych źródłowych przekazanie materiałów do PZGiK...
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning – Rozprawa rozgraniczeniowaInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning – Rozprawa rozgraniczeniowa
Dzięki niemu uczeń zaplanuje scenariusz zdarzeń, czyli: postępowanie geodety, działania organów publicznych oraz decyzje stron postępowania w oparciu o losowo wybierane przez program warunki (dostępność i rodzaj materiałów geodezyjnych, sytuację prawną nieruchomości, postępowanie stron).
Dokumentacja interaktywna – Rozgraniczanie nieruchomościDokumentacja interaktywna – Rozgraniczanie nieruchomości
Uczeń zobaczy, jak wyglądają dokumenty w rozgraniczaniu nieruchomości: zgłoszenie pracy geodezyjnej wraz z zamówieniem materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wezwanie stron postępowania do wzięcia udziału w czynnościach na gruncie, protokół graniczny, akt ugody, wniosek o przyjęcie materiału do PZGiK.
E‑book – Etapy prac przy rozgraniczaniu nieruchomościE‑book – Etapy prac przy rozgraniczaniu nieruchomości
Tu uczeń przeczyta o procedurach rozgraniczenia nieruchomości: o etapach wykonywanych prac z uwzględnieniem obiegu dokumentów, a także o wymaganych terminach wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu rozgraniczania nieruchomości.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodeta
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami rozgraniczania nieruchomości.
Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Grafika interaktywna
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się grafiką interaktywną. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje „rozsypankę” – karteczki dotyczące procedury rozgraniczania nieruchomości (część z nich zawiera fałszywe informacje). Zadaniem grup jest wybranie jedynie tych karteczek, które zawierają prawdziwe dane dotyczące omawianego tematu i zaklasyfikowanie ich w spójny sposób. Po zakończonym zadaniu grupy przedstawiają swoje propozycje na forum klasowym.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Praca indywidualna
Dzięki odpowiednio dobranym narzędziom uczeń zrealizuje zadania zawodowe związane z rozprawą rozgraniczeniową, czyli zaplanuje scenariusz zdarzeń: postępowanie geodety, działania organów publicznych oraz decyzje stron postępowania w oparciu o losowo wybierane przez program warunki (dostępność i rodzaj materiałów geodezyjnych, sytuację prawną nieruchomości, postępowanie stron).
Dokumentacja interaktywna
Praca grupowa
Uczniowie, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną dotyczącą procedury rozgraniczania nieruchomości, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania do pojawiających się w dokumentacji wzorów. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – tworząc wypełniony wzór; wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.
Praca w parach
Nauczyciel omawia z uczniami procedury rozgraniczania nieruchomości. Uczniowie pracują w parach - jedna z osób wciela się w rolę petenta, który ma problem z uzupełnieniem dokumentów, druga - urzędnika, który pomaga, rozwiewa wątpliwości, wskazuje odpowiednie rozwiązanie. Nauczyciel wspiera, pomaga i petentowi, i - jeśli to konieczne - urzędnikowi.
E‑book
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć i e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Grafika interaktywna, interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning oraz dokumentacja interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Uczeń może przygotowywać autorskie notatki do grafiki interaktywnej i e‑booka w formie „Przemyślnika”, w których adresatem i odbiorcą jest sam uczeń, własne narzędzia typu scenario‑based learning, które zaprezentuje podczas lekcji, a także znaleźć np. w internecie dokumentację, która może wzbogacić istniejące multimedium.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Grafika interaktywna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z grafiką;
uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w grafice;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z grafiką, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą znaleźć nowe rozwiązania pozwalające kreatywnie wykorzystać to multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.
Dokumentacja interaktywna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do dokumentacji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.
E‑book
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach dokumentów związanych z procedurą rozgraniczenia nieruchomości; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści