E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy budowy przyrządów optycznych

MEP.02. Montaż i naprawa elementów i układów optycznych - Optyk‑Mechanik 731104, Technik optyk 325302

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z budową przyrządów optycznych, materiałami używanymi w tym procesie oraz dokumentacji podczas montażu.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

  • Film instruktażowy - tutorial Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznychDFLZIKVfrFilm instruktażowy - tutorial Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych zawiera sposoby odczytywania dokumentacji technicznej, skalowania, wymiarowania elementów i układów, łączenia elementów i układów zgodnie z dokumentacją techniczną zawierającą rysunki techniczne, schematy montażu, sposoby łączenia elementów ze sobą. Pomoże Ci poznać umiejętności: odczytywania i stosowania norm, analizy poprawności wykonanych czynności montażowych.

  • Plansza interaktywna Techniki i metody wytwarzania elementów optycznychDAquNr6aLPlansza interaktywna Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych zawiera opis stanowisk produkcyjnych, ich charakter, przedmiot działalności, wyposażenie w urządzenia i narzędzia, najważniejsze etapy obróbki na każdym stanowisku, zwracając uwagę na dobór narzędzi, materiałów szlifierskich, polerskich i innych, oraz zawiera krótki opis montażu gotowego elementu, układu i przyrządów optycznych w urządzeniu.

  • Film edukacyjny Materiały konstrukcyjne stosowane w optyceD17FIreloFilm edukacyjny Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce zawiera opis montażu, demontażu układów i przyrządów optycznych, naprawy i justowania elementów, układów i przyrządów optycznych, a przede wszystkim doboru materiałów konstrukcyjnych stosowanych w optyce, zasad ich montażu, sposoby łączenia, a także ocenę właściwościowości fizycznych tych materiałów, w tym odporności na ścieranie, skręcanie, gięcie, wahania temperatury podczas obróbki materiału wymaganiach w tym zakresie określonych przez normy branżowe.

  • Atlas interaktywny Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażuD29BG8ZRFAtlas interaktywny Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu zawiera zdjęcia materiałów konstrukcyjnych: stali, tytanu, aluminium, różne rodzaje szkła, drewno, tworzywa sztuczne oraz opisy ich właściwości fizycznych: oporność na wpływ niskich i wysokich temperatur, wilgoć, kontakt z substancjami chemicznymi o różnych właściwościach.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1Gm6jrHNInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD17zjh8JzSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDUm1wTlLlPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDbetnqANuPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDAKhPzhAINetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDbqh7pJQoInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie optyk‑mechanik, technik optyk.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, plansza interaktywna, film edukacyjny oraz atlas interaktywny. Przybliżają one wiadomości dotyczące podstawy budowy przyrządów optycznych.

Jeśli to ja miałbym się uczyć tych zagadnień, to „moja droga” po tym materiale wyglądałaby tak:

  1. Zacząłbym od filmu edukacyjnego zawierającego informacje o materiałach konstrukcyjnych. Zawierają one najważniejsze informacje dotyczące pracy z materiałami konstrukcyjnymi.

  2. W kolejnym kroku uzupełnij wiedzę z filmu atlasem interaktywnym. Wiedza ta będzie ugruntowana poprzez połączenie obrazków z opisem w trzech grupach/rozdziałach:

    • „Materiały konstrukcyjne stosowane w budowie przyrządów optycznych”;

    • „Sposoby obróbki przyrządów optycznych”;

    • „Narzędzia pomocne do budowy przyrządów optycznych”.

Jeśli lubisz przyswajać wiedzę poprzez filmy, to kolejne kroki będą dla Ciebie dobrym źródłem informacji. 3. Warto mieć pod ręką film edukacyjny „Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych, ponieważ z niego dowiesz się o swoim środowisku pracy. 4. Na koniec obejrzyj film instruktażowy związany z dokumentacją. Warto wiedzieć, jak czytać dokumentację techniczną oraz kiedy i gdzie stosować normy.

Ścieżki mogą być różne, stąd wniosek:

ZANIM ZACZNIESZ - PRZEJRZYJ MATERIAŁ.

Wtedy idealnie dopasujesz go do siebie.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia są dedykowane do materiałów. Możesz jako przerywnik wykonać jakieś ćwiczenie, a potem wrócić do e‑materiału.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑zasobie. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale polecam pracę w grupie.

Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto zainwestować w nią swój czas. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi, są bardzo ważne w pracy związanej z budową przyrządów optycznych (i dopasowaniem ich do potrzeb klienta oraz rozwiązywania problemów związanych z obróbką materiałów). Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Wiedząc bardzo dużo, ale nie mając umiejętności, nie będziesz dobrym specjalistą.

Podczas pracy w grupie znajdź własną rolę i tak zorganizuj swoją pracę, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o „przestrzeń” dla siebie. Będziesz razem ale też osobno.

Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie duża liczba osób — zacznij od małej grupy. I pamiętaj, że nie od razu musisz być jej liderem. W małej grupie możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).