Podstawy budowy przyrządów optycznych
MEP.02. Montaż i naprawa elementów i układów optycznych - Optyk‑Mechanik 731104, Technik optyk 325302
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów optyk - mechanik oraz technik optykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów optyk - mechanik oraz technik optyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie optyk‑mechanik, technik optyk. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.02. Montaż i naprawa elementów i układów optycznych - Optyk‑Mechanik 731104, Technik optyk 325302.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.02. Montaż i naprawa elementów i układów optycznych:
przygotowywanie materiałów i elementów optycznych do montażu;
montowania i demontowania elementów, układów i przyrządów optycznych;
naprawiania i justowania elementów, układów i przyrządów optycznych;
Efekty kształcenia
MEP.02.2. Podstawy optyki
Uczeń:
2) określa elementy i układy optyczne,
7) klasyfikuje materiały konstrukcyjne,
8) określa zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego.
MEP.02.3. Wykonywanie układów i przyrządów optycznych
Uczeń:
2) dobiera materiały konstrukcyjne metalowe, niemetalowe i optyczne do wytwarzania i montażu elementów, układów i przyrządów optycznych,
5) stosuje techniki i metody montażu i demontażu elementów, układów i przyrządów optycznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Podstawy budowy przyrządów optycznych” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy - tutorial
Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych
Film instruktażowy - tutorialDokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych
prezentuje sposoby odczytywania dokumentacji technicznej, skalowania, wymiarowania elementów i układów, łączenia elementów i układów zgodnie z dokumentacja techniczną zawierającą rysunki techniczne, schematy montażu, sposoby łączenia elementów ze sobą. Rozwija umiejętności: odczytywania i stosowania norm, analizy poprawności wykonanych czynności montażowych, znajdowania.Plansza interaktywna
Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych
Plansza interaktywnaTechniki i metody wytwarzania elementów optycznych
omawia stanowiska produkcyjne, ich charakter, przedmiot działalności, wyposażenie w urządzenia i narzędzia, przedtawia najważniejsze etapy obróbki na każdym stanowisku zwracając uwagę na dobór narzędzi, materiałów szlifierskich, polerskich i innych, oraz zawiera krótki opis montażu gotowego elementu, układu i przyrządów optycznych w urządzeniu.Film edukacyjny
Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Film edukacyjnyMateriały konstrukcyjne stosowane w optyce
prezentuje montaż, demontaż układów i przyrządów optycznych, naprawę i justowanie elementów, układów i przyrządów optycznych, a przede wszystkim dobór materiałów konstrukcyjnych stosowanych w optyce, zasady ich montażu, sposoby łączenia, a także ocenę właściwościowości fizycznych tych materiałów, w tym odporności na ścieranie, skręcanie, gięcie, wahania temperatury podczas obróbki materiału wymaganiach w tym zakresie określonych przez normy branżowe.Atlas interaktywny
Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu
Atlas interaktywnyMateriały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu
zawiera zdjęcia materiałów konstrukcyjnych: stali, tytanu, aluminium, różne rodzaje szkła, drewno, tworzywa sztuczne oraz opisy ich właściwości fizycznych: oporność na wpływ niskich i wysokich temperatur, wilgoć, kontakt z substancjami chemicznymi o różnych właściwościach.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznychFilm instruktażowy - tutorial
Techniki i metody wytwarzania elementów optycznychPlansza interaktywna
Materiały konstrukcyjne stosowane w optyceFilm edukacyjny
Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażuAtlas interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu optyka‑mechanika i technika mechanika.
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z podstawami budowy przyrządów optycznych. Materiał zawiera informacje na temat odczytywania dokumentacji technicznej dotyczącej budowy przyrządów optycznych, sposobu i kolejności montażu poszczególnych elementów zgodnie z dokumentacją techniczną i normami; kontroli poprawności montażu poszczególnych elementów, sprawdzenia działania przyrządów po montażu. Opisuje najczęściej używane urządzenia i przyrządy pomiarowe.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy – tutorial i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące dokumentacji montażu przyrządów i układów optycznych
Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę przedstawionej dokumentacji.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą cechę. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejny punkt z opisem dokumentacji montażu przyrządów i układów optycznych. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką informację wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap charakterystyki sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi punktami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy charakterystyka jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy zostają poproszone o przedstawienie swoich opinii.
Plansza interaktywna Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych
Wykorzystanie planszy interaktywnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).
Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli planszę interaktywną dotyczącą technik i metod wytwarzania elementów optycznych.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w planszy interaktywnej szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).
W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Film edukacyjny Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.
Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 2 grupy. Kolejno pyta o wybrany zakres materiału i przydziela do grup: grupa 1 - „Materiały stosowane na oprawki”, grupa 2 -”Proces obróbki soczewek okularowych wykonanych z tworzyw sztucznych lub szkła”.
Zadaniem grup jest wypisanie w formie notatki cyfrowej lub na flipcharcie informacji z filmu.
W drugiej części zadania grupy mają za zadanie określić: grupa 2 do flipcharta grupy 1 dopisuje jakie narzędzia i przyrządy mogą być użyte w realizacji czynności związanych z obróbką i pomiarami dotyczącymi szkieł. Podobne działania realizuje grupa 1 dopisując jakie narzędzia związane są z obróbką i pomiarami dotyczącymi oprawek.
W kolejnym działaniu, po zamianie flipchartów, grupa pierwsza dopisuje jakie dokumenty są związane z pracami z oprawkami, a grupa druga - związane z pracami z szkłami. Informacje te zdobywają korzystając z innych źródeł (netografia, bibliografia).
Nauczyciel za każdym razem prosi o prezentacje efektów pracy zespołu.
Nauczyciel podsumowując zajęcia wskazuje, że na ten sam zakres działań, zestaw narzędzi i dokumentację.
Atlas interaktywny Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu
Nauczyciel wprowadza zagadnienie dotyczące materiałów konstrukcyjnych, sposobów obróbki materiałów do budowy przyrządów optycznych i narzędzi pomocnych do budowy.
Prezentuje zawartość e‑materiału „atlasu interaktywnego”.
Uczniowie uważnie oglądają atlas i notują najważniejsze, według nich, informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat rodzajów materiałów, ich obróbki i przyrządów do budowy.
Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze w ciągu minut, czego się dowiedzieli, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał „Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu”, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
UWAGA: Nauczyciel może nazywać sesje i nakazać uczniom w danej sesji mówić tylko o rodzajach materiałów, potem o sposobach obróbki lub wskazać „mówimy tylko o narzędziach”.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji instruktażowy.
Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali dokumentację związaną z montażem przyrządów optycznych.
Zadaniem uczniów będzie przedstawienie/przypisanie w tabeli tych informacji. W tym celu zbudowana jest tabela w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie zapisujemy
kolejne czynności konieczne przy obróbce mechanicznej , w drugiej przypisujemy czynnościom , w trzeciej kolumnie zasady doboru , w czwartej - e stosowane podczas obróbki (oraz po z zaznaczeniem, co badamy), a jeśli jest, dokumentacja z tym działaniem związana. Ostatnia tabela sugeruje wady lub błędy jakie mogą się pojawić podczas tego działania.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.
Plansza interaktywna Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych
Film edukacyjny Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.
Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali rodzaje materiałów konstrukcyjnych używanych do produkcji przyrządów optycznych.
Zadaniem uczniów będzie przedstawienie/przypisanie w tabeli tych informacji. W tym celu zbudowana jest tabela w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie zapisujemy rodzaj materiału na przyrządy optyczne, w drugiej przypisujemy materiałom właściwości konstrukcyjne, w trzeciej kolumnie zasady doboru, w czwartej - sposoby łączeń ze sobą materiałów i możliwości łączenia tych materiałów ze sobą.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.
Atlas interaktywny Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem.
Zadaniem każdego ucznia będzie utworzenie, na podstawie przedstawionych w atlasie interaktywnym informacji, porównania systemów w tabeli.
Tabela może zawierać w kolumnach: rodzaj materiału do budowy przyrządów optycznych, każdy możliwy sposób obróbki, narzędzia, których można użyć do obróbki.
W wierszach uczniowie zapisują np.: pierwsza kolumna - aluminium, druga kolumna - docieranie, szlifowanie, polerowanie, trzecia kolumna - suwmiarka, mikromierz.
Uczeń przygotowuje tabelę i dopisuje 4 historie, w których opisuje sposób obróbki materiałów do budowy oprawki (lub szkła okularowego) oraz opisują narzędzia, którymi będą operowali. (oprawka aluminiowa z elementami drewnianymi i ozdobami niklowymi)
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje własnych opracowań (tabeli i jednej historii) na forum klasy.
Pozostali uczniowie podczas prezentacji, korzystając z pomysłów prelegentów, uzupełniają swoje notatki‑tabelki.
Nauczyciel może ocenić prezentowane tabele i historie, odpowiednio je nagradzając.
Interaktywne materiały sprawdzające
Sposób użycie tych materiałów będzie zależał w dużej mierze od sytuacji i procesu dydaktycznego, w którego trakcie te elementy będą wykorzystywane.
Interaktywne materiały są dedykowane do konkretnych e‑materiałów:
do filmu instruktażowego „Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych” idealne do podsumowania są ćwiczenie 6 - „Przyrządy optyczne” oraz ćwiczenie 7, którym jest krzyżówka;
do filmu edukacyjnego „Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych” odpowiednie będą ćwiczenie 1 - „Produkcja oprawek okularowych” oraz ćwiczenie 8 - „Metody wytwarzania elementów optycznych”;
do filmu edukacyjnego „Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce” można użyć ćwiczenia 3 - „Czynności związane ze szlifowaniem soczewek okularowych” oraz ćwiczenie 5 - „Procesy związane z obrabianiem soczewki okularowej”;
atlas interaktywny można podsumować ćwiczeniem 2 - „Materiały konstrukcyjne i sposoby ich obróbki” oraz ćwiczeniem 4 - „Sposoby obróbki materiałów konstrukcyjnych”
W odpowiednim momencie analizy e‑materiału nauczyciel może przerwać działanie i poprosić uczniów w grupie o wykonanie zadania. Ten przerywnik może stanowić aktywizację dla grupy, która zadanie związane z e‑materiałem wykonała lub naprowadzenie na „właściwe tory” przy pracy z notatką. Ćwiczenie sprawdzające może stanowić także przewrotnie zainteresowanie tematem. Wykazanie luk wiedzowych może skutkować zaciekawieniem danym materiałem (do którego przewidziane jest zadanie z puli „interaktywne materiały sprawdzające”.
Nauczyciel może połączyć te zadania i wykonać z nich samodzielnie test jako wprowadzenie do zajęć („sprawdźcie, czego nie wiecie”) lub do podsumowania („tego się nauczyliście”).
Korzystając samodzielnie z tych materiałów uczniowie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują kolejno ćwiczenia 2 i 4
Na ich podstawie, analizując pytania, układają historię związaną ze materiałami i sposobami obróbki materiałów przy produkcji oprawki.
Nauczyciel wskazuje przykładowy początek historii: „Tomek postanowił zbudować dla siebie oprawki, które będą odporne na uszkodzenia mechaniczne bardziej niż aluminiowe, chciał, aby brzeg był sfazowany. A jakie szkła? może z tworzywa sztucznego, bo szklane są wrażliwe na temperaturę ...”
Do kolejnych haseł z ćwiczeń uczeń układa fabułę i zapisuje ją w notatce.
W działaniu chodzi o wykorzystanie zadań do ułożenia płynnej historii.
Po zakończonym działaniu uczniowie prezentują swoje historie.
Historia pozwoli uczniowie zapamiętać odpowiedzi na pytania.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerza program o ważne zagadnienia i skłania uczniów do podejmowania dyskusji poza lekcjami. Użycie np.: atlasu interaktywnego wprowadza wyobrażenie o danym narzędziu lub obróbce. Uczniowie sami poza zajęciami mogą zebrać fotogalerię narzędzi, materiałów i procesów obróbki na bazie internetu.
Przed lekcją
Uczeń analizuje atlas interaktywny i zapoznaje się z różnymi materiałami, procesami i narzędziami, które są w nim przedstawione.
Na bazie atlasu przygotowuje sobie zestaw pytań, na które będzie się starał odpowiedzieć podczas lekcji.
Jednocześnie zapoznając się z nim zastanawia się jakie jeszcze elementy należało by pokazać. Szuka obrazów związanych z materiałami, procesami obróbki i narzędziami. Tworzy z nich galerię.
Podczas lekcji
Nauczyciel prezentuje atlas interaktywny na tablicy interaktywnej.
Prosi uczniów o zaprezentowanie tego co zauważyli w domu analizując kolejne elementy atlasu oraz pytania, które uczniowie przygotowali w domu.
Nauczyciel tworzy z uczniami wspólną bazę danych pytań, na które będą podczas lekcji odpowiadali i dodatkowych foto uzupełniających atlas.
Teraz razem z uczniami stara się odpowiedzieć na wszystkie pytania z puli lub prosi uczniów o przygotowanie w grupach odpowiedzi na pytania.
Praca z uczniami z SPE
E‑materiały są dobra podstawa do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel analizując możliwość użycia ich w pracy z uczniem powinien rozważyć stan aktywności ucznia. Ważnym elementem jest rozbudzanie zainteresowań ucznia zagadnieniami prezentowanymi w tych e‑materiałach. Konieczne jest odniesienie prezentowanej teorii do modelu funkcjonowania ucznia w świecie stosującym te teorie. Ważnym jest mocne wskazanie działania tych teorii w praktyce.
Dzięki różnym podejściom do tych samych zagadnień teoretycznych budujemy umiejętności poznawania przez ucznia świata zewnętrznego oraz zasad postępowania, rozumowania i działania. Dobrym przykładem jest pokazanie w dwóch różnych materiałach (wybrany film i atlas) podobnych zagadnień. Dzięki pracy w parach oraz zastosowaniu metody wymuszonych konsultacji może też zachodzić doskonalenie mechanizmu podejmowania decyzji przez ucznia.
Bardzo ważnym przy odpowiednim doborze elementu e‑materiału jest podejście typu „dziecko ma problem, chcę mu pomóc”. Wariantowość tych e‑materiałów pomaga nauczycielowi pamiętać o tej zasadzie.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
Te e‑materiały dają dużą swobodę w indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się. Wieloaspektowe podejście, pojawienie się upraszczających procedur lub zastosowanie akcji typu „sam obejrzyj” daje możliwość zastosowania wielu wariantów pracy z e‑materiałem.
Przykładem zastosowania różnych części e‑materiału do indywidualizacji i możliwości zróżnicowania chociażby poziomu trudności przyswajania materiału może być wątek w różny sposób pojawiających się w różnych e‑materiałach. Efekt osiągnięty różnymi sposobami jest ten sam. W jednym przypadku może składać się z zastosowania jednego e‑materiału, a w innym przypadku może wymagać wprowadzenia (np.: atlasu interaktywnego lub filmu albo przejść do części związanej ze sprawdzaniem wiadomości). Czasem zmiana kolejności (najpierw zadania z interaktywnych materiałów sprawdzających, potem materiał, a na zakończenie tworzenie sprawdzianu) może przynieść efekt świeżości i dopasowania do potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści