Podstawy budowy przyrządów optycznych
MEP.02. Montaż i naprawa elementów i układów optycznych - Optyk‑Mechanik 731104, Technik optyk 325302
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z budową przyrządów optycznych, materiałami używanymi w tym procesie oraz dokumentacji podczas montażu.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film instruktażowy - tutorial
Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych
Film instruktażowy - tutorialDokumentacja montażu przyrządów i układów optycznych
zawiera sposoby odczytywania dokumentacji technicznej, skalowania, wymiarowania elementów i układów, łączenia elementów i układów zgodnie z dokumentacją techniczną zawierającą rysunki techniczne, schematy montażu, sposoby łączenia elementów ze sobą. Pomoże Ci poznać umiejętności: odczytywania i stosowania norm, analizy poprawności wykonanych czynności montażowych.Plansza interaktywna
Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych
Plansza interaktywnaTechniki i metody wytwarzania elementów optycznych
zawiera opis stanowisk produkcyjnych, ich charakter, przedmiot działalności, wyposażenie w urządzenia i narzędzia, najważniejsze etapy obróbki na każdym stanowisku, zwracając uwagę na dobór narzędzi, materiałów szlifierskich, polerskich i innych, oraz zawiera krótki opis montażu gotowego elementu, układu i przyrządów optycznych w urządzeniu.Film edukacyjny
Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Film edukacyjnyMateriały konstrukcyjne stosowane w optyce
zawiera opis montażu, demontażu układów i przyrządów optycznych, naprawy i justowania elementów, układów i przyrządów optycznych, a przede wszystkim doboru materiałów konstrukcyjnych stosowanych w optyce, zasad ich montażu, sposoby łączenia, a także ocenę właściwościowości fizycznych tych materiałów, w tym odporności na ścieranie, skręcanie, gięcie, wahania temperatury podczas obróbki materiału wymaganiach w tym zakresie określonych przez normy branżowe.Atlas interaktywny
Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu
Atlas interaktywnyMateriały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażu
zawiera zdjęcia materiałów konstrukcyjnych: stali, tytanu, aluminium, różne rodzaje szkła, drewno, tworzywa sztuczne oraz opisy ich właściwości fizycznych: oporność na wpływ niskich i wysokich temperatur, wilgoć, kontakt z substancjami chemicznymi o różnych właściwościach.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Dokumentacja montażu przyrządów i układów optycznychFilm instruktażowy - tutorial
Techniki i metody wytwarzania elementów optycznychPlansza interaktywna
Materiały konstrukcyjne stosowane w optyceFilm edukacyjny
Materiały konstrukcyjne oraz sposoby ich obróbki i montażuAtlas interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie optyk‑mechanik, technik optyk.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, plansza interaktywna, film edukacyjny oraz atlas interaktywny. Przybliżają one wiadomości dotyczące podstawy budowy przyrządów optycznych.
Jeśli to ja miałbym się uczyć tych zagadnień, to „moja droga” po tym materiale wyglądałaby tak:
Zacząłbym od filmu edukacyjnego zawierającego informacje o materiałach konstrukcyjnych. Zawierają one najważniejsze informacje dotyczące pracy z materiałami konstrukcyjnymi.
W kolejnym kroku uzupełnij wiedzę z filmu atlasem interaktywnym. Wiedza ta będzie ugruntowana poprzez połączenie obrazków z opisem w trzech grupach/rozdziałach:
„Materiały konstrukcyjne stosowane w budowie przyrządów optycznych”;
„Sposoby obróbki przyrządów optycznych”;
„Narzędzia pomocne do budowy przyrządów optycznych”.
Jeśli lubisz przyswajać wiedzę poprzez filmy, to kolejne kroki będą dla Ciebie dobrym źródłem informacji. 3. Warto mieć pod ręką film edukacyjny „Techniki i metody wytwarzania elementów optycznych, ponieważ z niego dowiesz się o swoim środowisku pracy. 4. Na koniec obejrzyj film instruktażowy związany z dokumentacją. Warto wiedzieć, jak czytać dokumentację techniczną oraz kiedy i gdzie stosować normy.
Ścieżki mogą być różne, stąd wniosek:
ZANIM ZACZNIESZ - PRZEJRZYJ MATERIAŁ.
Wtedy idealnie dopasujesz go do siebie.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia są dedykowane do materiałów. Możesz jako przerywnik wykonać jakieś ćwiczenie, a potem wrócić do e‑materiału.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑zasobie. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale polecam pracę w grupie.
Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto zainwestować w nią swój czas. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi, są bardzo ważne w pracy związanej z budową przyrządów optycznych (i dopasowaniem ich do potrzeb klienta oraz rozwiązywania problemów związanych z obróbką materiałów). Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Wiedząc bardzo dużo, ale nie mając umiejętności, nie będziesz dobrym specjalistą.
Podczas pracy w grupie znajdź własną rolę i tak zorganizuj swoją pracę, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o „przestrzeń” dla siebie. Będziesz razem ale też osobno.
Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie duża liczba osób — zacznij od małej grupy. I pamiętaj, że nie od razu musisz być jej liderem. W małej grupie możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści