2) calculates the areaareaarea of: the triangle, the squaresquaresquare, the rectanglerectanglerectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium, presented in the figure and in practical situations, including data which require the conversion of units and in situations in which the dimensions are not typical, e.g. the areaareaarea of a triangle with side 1 km and the altitude of 1 mm;
3) uses the units of the areaareaarea: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, are, hectare (without the conversion of the units in calculation);
- Does the preliminary activities to make solving the task easier including the supporting drawing, the records of the information and the data of the tasks.
- Calculates the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle.
Teacher introduces the topic of the lesson. The students are going to solve the tasks improving their ability of calculatingcalculatingcalculating the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle.
The students revise the method of calculatingcalculatingcalculating the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle and the squaresquaresquare.
- The areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle with the sides of a and b is expressed by the formula .
- The areaareaarea of the squaresquaresquare with the side of a is expressed by the formula: or .
The student work using the brainstorming method. They give the examples of calculatingcalculatingcalculating the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle in their everyday life. They specify the units to express the following:
a. the areaareaarea of the piece of paper, b. the areaareaarea of the building plot, c. the areaareaarea of the lake, d. the areaareaarea of the country.
[Slideshow]
The students work individually using their computers. They are going to discover the examples of calculatingcalculatingcalculating the areaareaarea in a practical context by using their abilities.
Task 1 The floor in the flat of the Browns is in a shape of the squaresquaresquare with the dimensions of 3 m by 4 m. How much money will the Browns pay for the laying the terracotta tiles if one squaresquaresquare metre of the tiles costs 35 PLN?
Task 2 Calculate the areaareaarea of a squaresquaresquare whose perimeter is 36 cm.
Task 3 The mattress in a bed has the dimensions of 150 cm by 200 cm. The bed coverlet is made of ten rectangular pieces of fabric with dimensions of 50 cm x 1 m. What are the dimensions of the coverlet if it covers the whole surface of the bed? Calculate the areaareaarea of the bed coverlet.
Task 4 The rectangular label has the dimensions of 9 cm by 93 mm. What is the areaareaarea of the label?
An extra task: We use 20 matches to make the rectanglerectanglerectangle. Using all the matches every time we are able to make 5 different rectangles. Write their dimensions taking the length of one match as a unit. Which of the rectangles has the largest areaareaarea? Which of them has the largest perimeter?
Jeśli chcesz obliczyć pole prostokąta, to długości jego boków muszą być wyrażone w jednakowych jednostkach.
mfd91f394758527e1_1528449000663_0
Obliczanie pola prostokąta i kwadratu
mfd91f394758527e1_1528449084556_0
drugi
mfd91f394758527e1_1528449076687_0
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
2) oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm;
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń).
mfd91f394758527e1_1528449068082_0
45 minut
mfd91f394758527e1_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
mfd91f394758527e1_1528449552113_0
1. Obliczanie pola prostokąta oraz pola kwadratu.
2. Stosowanie wzoru na pole prostokąta w praktyce.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mfd91f394758527e1_1528450430307_0
uczeń:
- wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodny dla niego zapis informacji i danych z treści zadania,
- oblicza pole prostokąta.
mfd91f394758527e1_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
mfd91f394758527e1_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mfd91f394758527e1_1528450135461_0
mfd91f394758527e1_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na tej lekcji będą rozwiązywać zadania doskonalące umiejętność obliczania pola prostokąta.
Uczniowie przypominają, jak się oblicza pole prostokąta oraz pole kwadratu.
- Pole prostokąta o wymiarach a i b wyraża się wzorem .
- Pole kwadratu o bokach długości a wyraża się wzorem lub .
mfd91f394758527e1_1528446435040_0
Na początku lekcji uczniowie pracują metodą burzy mózgów. Podają przykłady obliczania pola prostokąta w sytuacjach życia codziennego. Określają, w jakich jednostkach najwygodniej wyrazić:
a. powierzchnię kartki z zeszytu,
b. powierzchnię działki budowlanej,
c. powierzchnię jeziora,
d. powierzchnię terytorium państwa.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Poznają przykłady obliczania pola powierzchni w kontekście realistycznym.
Wykorzystują ukształtowane umiejętności.
Polecenie 1 Podłoga w kuchni państwa Kowalskich ma kształt prostokąta o wymiarach 3 m na 4 m. Ile pieniędzy zapłacą państwo Kowalscy za ułożenie terakoty w kuchni, jeżeli pan, który wykonuje tę pracę, za ułożenie 1 metra kwadratowego terakoty liczy sobie 35 zł?
Polecenie 2 Oblicz pole kwadratu o obwodzie 36 cm.
Polecenie 3 Materac leżący na łóżku ma wymiary 150 cm na 200 cm. Narzuta na to łóżko składa się z dziesięciu prostokątnych kawałków materiału o wymiarach 50 cm x 1 m. Jakie wymiary ma ta narzuta, jeżeli przykrywa całą powierzchnię łóżka? Oblicz pole powierzchni tej narzuty.
Polecenie 4 Prostokątna naklejka ma wymiary 9 cm na 93 mm. Jakie pole powierzchni ma ta naklejka?
Wniosek Jeśli chcesz obliczyć pole prostokąta, to długości jego boków muszą być wyrażone w jednakowych jednostkach.
Polecenie dla chętnych: Układamy prostokąt z 20 zapałek. Wykorzystując za każdym razem wszystkie zapałki, można ułożyć 5 różnych prostokątów. Wypisz ich wymiary, przyjmując za jednostkę długości jedną zapałkę. Który z tych prostokątów ma największe pole? Który z nich ma największy obwód?
mfd91f394758527e1_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeśli chcesz obliczyć pole prostokąta, to długości jego boków muszą być wyrażone w takich samych jednostkach.