E-materiały do kształcenia zawodowego

Zabezpieczenie imprez masowych

BPO.02. Ochrona osób i mienia - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315

bg‑azure

Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa

PROGRAM ĆWICZENIOWY DO PROJEKTOWANIA PRZEZ DOBIERANIE

1
1
Instrukcja obsługi programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie “Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa „ rozpoczyna się ekranem startowym. Program zawiera dwa ćwiczenia o zróżnicowanym stopniu trudności, umożliwiające zaprojektowanie bezpieczeństwa imprezy masowej poprzez dobór z baz danych elementów do wyboru. Klikając przycisk Start, użytkownik przechodzi do ekranu menu z wyborem jednego z dwóch zadań.

Po wyborze zadania pojawia się okno z opisem sytuacji, poleceniem do wykonania i wskazówkami. Między tymi ekranami użytkownik porusza się, klikając przycisk Dalej. W każdej chwili może wrócić do tych plansz, klikają przycisk Zadanie nr w lewym górym rogu ekranu.

Następnie widoczny jest główny ekran programu z:

  • ikoną wybranego zadania zawierającą jego opis,

  • kategorią: kierownik ds. bezpieczeństwa,

  • możliwymi odpowiedziami do wyboru, przedstawionymi za pomocą zdjęć, grafik lub opisów,

  • przyciskiem Zatwierdź.

Użytkownik wybiera odpowiednie elementy z kolejnych kategorii: dobór i liczebność służb, wyposażenie dla członków służb informacyjnych i porządkowych, zadania i obowiązki służby informacyjnej i porządkowej, uprawnienia i obowiązki kierownika do spraw bezpieczeństwa, zasady realizacji zadań członka służby porządkowej i służby informacyjnej. Przy każdej błędnie podjętej decyzji otrzymuje wskazówkę, gdzie powinien uzupełnić swoją wiedzę. Po wyborze wszystkich elementów, klikając przycisk Zatwierdź, użytkownik dostaje informację zwrotną o poprawnie lub błędnie podjętej decyzji.

1
Zadanie 1 - załączniki

Załącznik 1

Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych - rozdział 4.

R9u46M6Ztieo1

Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
Źródło: domena publiczna.
Plik PDF o rozmiarze 671.02 KB w języku polskim

Załącznik 2

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne - artykuł 4.

RcuHNG1a6X2N7

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne
Źródło: domena publiczna.
Plik PDF o rozmiarze 51.48 KB w języku polskim

Załącznik 3

Fragment pisemnej instrukcji określającej zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej

RaPcigsMvi0tu

Fragment pisemnej instrukcji określającej zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 196.36 KB w języku polskim

Załącznik 4

Fragment instrukcji postępowania służb porządkowych i informacyjnych w przypadku pożaru na imprezie masowej

RsGDgVC1qRyWh

Fragment instrukcji postępowania służb porządkowych i informacyjnych w przypadku pożaru na imprezie masowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 134.46 KB w języku polskim
Zadanie 2 - załączniki

Załącznik 1

Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych - rozdział 4.

R9u46M6Ztieo1

Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
Źródło: domena publiczna.
Plik PDF o rozmiarze 671.02 KB w języku polskim

Załącznik 2

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne - artykuł 4.

RcuHNG1a6X2N7

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne
Źródło: domena publiczna.
Plik PDF o rozmiarze 51.48 KB w języku polskim

Załącznik 3

Fragment pisemnej instrukcji określającej zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej

RaPcigsMvi0tu

Fragment pisemnej instrukcji określającej zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 196.36 KB w języku polskim

Załącznik 4

Wzór instrukcji postępowania pracowników ochrony fizycznej w przypadku pożaru

R1M1vhc4chIRC

Wzór instrukcji postępowania pracowników ochrony fizycznej w przypadku pożaru
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 250.40 KB w języku polskim
R1VwOfCaQsR5N
Służby porządkowe, informacyjne oraz kierownik do spraw bezpieczeństwa
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Baza dokumentów

Załącznik 1

Wyciąg z Ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych

Rozdział 4 

Służby porządkowe i służby informacyjne

Art. 19.

1. Członkowie służby porządkowej działają na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie i w miejscu trwania imprezy masowej.

2. Członkowie służby informacyjnej działają na rzecz bezpieczeństwa uczestników imprezy masowej, w szczególności poprzez informowanie ich o przyjętych rozwiązaniach organizacyjnych. 

3. Członkowie służb, o których mowa w ust. 1 i 2, są obowiązani posiadać oznakowanie i ukończone szkolenie, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 23. 

4. Kierownikiem do spraw bezpieczeństwa może być wyłącznie osoba, która ukończyła szkolenie, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 23, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka została dodatkowo wpisana na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, o której mowa w art. 26 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. 

Art. 20.

1. Służby porządkowe i informacyjne są uprawnione do: 

1) sprawdzania i stwierdzania uprawnień osób do uczestniczenia w imprezie masowej, a w przypadku stwierdzenia braku takich uprawnień – wezwania ich do opuszczenia imprezy masowej; 

2) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości; 

3) przeglądania zawartości bagaży i odzieży osób w przypadku podejrzenia, że osoby te wnoszą lub posiadają przedmioty, o których mowa w art. 8 ust. 2; 

4) wydawania poleceń porządkowych osobom zakłócającym porządek publiczny lub zachowującym się niezgodnie z regulaminem imprezy masowej lub regulaminem obiektu (terenu), a w przypadku niewykonania tych poleceń – wezwania ich do opuszczenia imprezy masowej; 

5) ujęcia, w celu niezwłocznego przekazania Policji, osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla dóbr powierzonych ochronie oraz osób dopuszczających się czynów zabronionych. 

2. W przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2418, z 2021 r. poz. 2447 oraz z 2022 r. poz. 655), służby porządkowe mogą użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, pkt 2 lit. a i pkt 12 lit. a tej ustawy. 

3. Użycie środków przymusu bezpośredniego oraz dokumentowanie tego użycia odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej.

4. Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonywane w sposób zapewniający poszanowanie godności ludzkiej oraz innych dóbr osobistych osoby, w stosunku do której zostały podjęte. 

Art. 21.

1. Kierownik do spraw bezpieczeństwa, członkowie służby porządkowej i służby informacyjnej obowiązani są do noszenia w widocznym miejscu identyfikatora wydanego przez organizatora. 

2. Identyfikator zawiera następujące informacje: 

1) nazwę wystawcy; 

2) numer identyfikacyjny i wizerunek twarzy; 

3) termin ważności; 

4) pieczęć i podpis wystawcy. 

3. Organizator prowadzi ewidencję wydanych identyfikatorów, zawierającą następujące dane: 

1) imię i nazwisko oraz numer PESEL członka służby pobierającego identyfikator lub serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość; 

2) podpis członka służby pobierającego identyfikator, datę i godzinę pobrania; 

3) numer zaświadczenia o ukończeniu przez członka służby przeszkolenia w zakresie zabezpieczania imprez masowych i dane identyfikujące wystawcę tego zaświadczenia. 

Art. 22.

1. Służby porządkowe są obowiązane: 

1) odmówić wstępu na imprezę masową: 

a) osobie, wobec której zostało wydane orzeczenie: 

– zakazujące wstępu na imprezę masową, 

– zobowiązujące do powstrzymania się od przebywania w miejscach przeprowadzania imprez masowych, wydane przez sąd wobec skazanego w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności albo wobec nieletniego na podstawie art. 7 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, 

b) osobie, wobec której został wydany zakaz zagraniczny, 

c) osobie, wobec której został wydany zakaz klubowy,

d) osobie odmawiającej poddania się czynnościom, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1–3, 

e) osobie znajdującej się pod widocznym wpływem alkoholu, środków odurzających, psychotropowych lub innych podobnie działających środków, 

f) osobie posiadającej broń lub inne przedmioty, materiały, wyroby, napoje, środki lub substancje, o których mowa w art. 8 ust. 2, 

g) osobie zachowującej się agresywnie, prowokacyjnie albo w inny sposób stwarzającej zagrożenie dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego; 

1a) odmówić wstępu na imprezę masową osobie nieposiadającej biletu wstępu lub innego dokumentu uprawniającego do przebywania na imprezie masowej; 

2) usunąć z miejsca przeprowadzania imprezy masowej osoby, które swoim zachowaniem zakłócają porządek publiczny lub zachowują się niezgodnie z regulaminem obiektu (terenu) lub regulaminem imprezy masowej; 

3) usunąć z miejsca przeprowadzania imprezy masowej osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a–c. 

2. Służby informacyjne są obowiązane do: 

1) informowania o udogodnieniach oraz wymogach bezpieczeństwa określonych przez organizatora lub służby ratownicze; 

2) informowania o umiejscowieniu punktów pomocy medycznej, gastronomicznych i sanitarnych; 

3) nadzorowania bezpiecznego wejścia i wyjścia osób uczestniczących w imprezie masowej; 

4) niedopuszczania osób uczestniczących w imprezie masowej do miejsc nieprzeznaczonych dla publiczności; 

5) niezwłocznego reagowania na incydenty i zagrożenia oraz podejmowania niezbędnych działań zaradczych, w szczególności poprzez informowanie o nich służb porządkowych; 

6) obserwowania wszystkich obszarów potencjalnego zagrożenia i przeciwdziałania nadmiernemu zagęszczeniu osób; 

7) pilnowania przestrzegania postanowień regulaminu obiektu (terenu) i regulaminu imprezy masowej;

8) reagowania na skargi składane przez osoby uczestniczące w imprezie masowej. 

3. W celu realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a lub b, organizator lub osoba przez niego upoważniona kieruje zapytanie do właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 7. 

4. W przypadku, gdy działania służby porządkowej, o których mowa w ust. 1, są nieskuteczne, organizator lub kierownik do spraw bezpieczeństwa występuje do Policji o udzielenie pomocy, niezwłocznie potwierdzając ten fakt pisemnym zgłoszeniem. 

5. W przypadku, gdy impreza masowa jest przeprowadzana na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, wystąpienie, o którym mowa w ust. 4, kierowane jest do Żandarmerii Wojskowej. 

6. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 lub 5, służby porządkowe i służby informacyjne wykonują polecenia Policji lub Żandarmerii Wojskowej.

Załącznik 2

Wyciąg z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne

§ 4

1. Członka służby porządkowej i członka służby informacyjnej, w zależności od przewidywanych zagrożeń i wykonywanych zadań, wyposaża się w:

1) urządzenia zapewniające łączność bezprzewodową;

2) ręczny wykrywacz metalu;

3) latarkę;

4) środki opatrunkowe;

5) wzory biletów lub innych dokumentów uprawniających do przebywania na imprezie masowej;

6) notes i długopis;

7) środki transportu;

8) niezbędne środki ochrony osobistej.

2. Członka służby porządkowej, w zależności od przewidywanych zagrożeń, wyposaża się w środki przymusu bezpośredniego w postaci kajdanek zakładanych na ręce lub ręcznych miotaczy substancji obezwładniających.

3. Członka służby porządkowej i członka służby informacyjnej wyposaża się w identyfikator wydany przez organizatora imprezy masowej oraz jednolity i umożliwiający łatwą identyfikację ubiór opatrzony na plecach odblaskowym napisem – odpowiednio – „SŁUŻBA PORZĄDKOWA” lub „SŁUŻBA INFORMACYJNA”.

Załącznik 3

Wyciąg z pisemnej instrukcji określającej zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej:

5. Zadania i obowiązki poszczególnych służb

Kierownik ds. bezpieczeństwa:

Kierownik ds. bezpieczeństwa w szczególności odpowiada za:

  1. nadzorowanie pracy wszystkich pracowników służb informacyjnych i porządkowych;

  2. nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej przez wszystkich pracowników obsługujących imprezę;

  3. wydawanie poleceń mających na celu podjęcie działań przez wyspecjalizowane służby na rzecz usunięcia technicznych usterek zagrażających bezpieczeństwu na terenie imprezy; 

  4. nadzorowanie przygotowanie terenu imprezy do działań gaśniczo‑ratowniczych;

  5. kierowanie akcją ratowniczo‑gaśniczą w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia do czasu przybycia zastępów PSP;

  6. zorganizowanie współpracy podległych służb z jednostkami ratowniczymi przybyłymi z zewnątrz w zakresie gaszenia pożarów, usuwania zagrożeń oraz przeprowadzenia ewakuacji osób i mienia;

  7. współpracę z Policją w fazie przygotowanie imprezy i jej bezpośredniego zabezpieczenia;

  8. podejmowania decyzji o wezwaniu Policji w przypadku zagrożenia życia i niemożności opanowania sytuacji;

  9. organizowanie udzielenia pierwszej pomocy medycznej w granicach dostępnych środków i w zakresie posiadanej wiedzy oraz niezwłoczne wezwanie pomocy medycznej organizatora imprezy;

  10. zapoznanie z planem sytuacyjnym imprezy wszystkich pracowników biorących udział w zabezpieczeniu imprezy;

  11. nadzorowanie zabezpieczenia miejsca zdarzenia oraz danych z monitoringu i przekazanie tych materiałów Policji.

Instrukcja dla członków służby informacyjnej i służby porządkowej:

  1. Sprawdzenie uprawnień osoby do uczestniczenia w imprezie przez sprawdzenie czy osoba posiada ważny bilet wstępu lub zaproszenie.

  2. Porównanie okazanego biletu lub zaproszenia z ich wzorami.

  3. Kontrola przestrzegania przez uczestników imprezy ograniczeń co do przebywania w miejscach nieprzeznaczonych dla publiczności.

  4. Kontrola zachowania uczestników imprezy masowej.

  5. Przestrzeganie zakazu spożywania napojów alkoholowych na terenie obiektu w czasie imprezy masowej.

  6. Reagowanie na działania uczestników imprezy masowej stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczestników i obiektu.

  7. Wydawanie poleceń porządkowych uczestnikom imprezy.

  8. Patrolowanie terenu imprezy w wyznaczonym rejonie.

  9. Przed wezwaniem do opuszczenia terenu imprezy masowej, przed rozpoczęciem, legitymowania, przeglądania zawartości bagażu lub odzieży osoby uczestniczącej w imprezie masowej, członek służby porządkowej używa zwrotu „służba porządkowa”, a członek służby informacyjnej zwrotu „służba informacyjna” oraz:

  • podaje podstawę prawną i przyczyny ww. czynności,

  • okazuje umieszczony w widocznym miejscu identyfikator wydany przez organizatora imprezy masowej w sposób umożliwiający odczytanie umieszczonych na nim danych.

  1. Podanie swojego imienia i nazwiska na żądanie osoby uczestniczącej w imprezie masowej podczas wykonywania powyższych czynności.

  2. Ustalenie tożsamości osoby legitymowanej na podstawie:

  • dowodu osobistego, 

  • tymczasowego zaświadczenia tożsamości,

  • legitymacji szkolnej lub studenckiej,

  • dokumentu stwierdzającego tożsamość cudzoziemca,

  • innych dokumentów potwierdzających tożsamość, zaopatrzonych w fotografię i adres zamieszkania osoby legitymowanej.

  1. Dokonując legitymowania, członek służby porządkowej lub informacyjnej sprawdza autentyczność dokumentu oraz potwierdza zgodność danych personalnych w nim zawartych z oświadczeniem legitymowanego.

  2. Używanie do kontroli bagażu i odzieży rękawiczek jednorazowych.

  3. Przed przystąpieniem do przeglądania zawartości bagażu lub odzieży osoby uczestniczącej w imprezie masowej należy wezwać tę tej osobę do okazania zawartości bagażu lub okazania odzieży. Kontrolę odzieży dokonuje osoba tej samej płci co osoba, której odzież jest kontrolowana.

  4. Kontrolę bagażu lub odzieży należy realizować w zespole dwuosobowym.

  5. W przypadku stwierdzenia w zawartości przeglądanego bagażu lub przeglądanej odzieży przedmiotów, których wnoszenie na imprezę masową i posiadanie na imprezie masowej jest niedozwolone, lub zachowania się osoby uczestniczącej w imprezie masowej niezgodnego z regulaminem tej imprezy lub regulaminem obiektu (terenu):

  1. członek służby porządkowej odmawia wpuszczenia tej osoby na imprezę masową lub usuwa ją z miejsca przeprowadzania tej imprezy;

  2. członek służby informacyjnej wzywa niezwłocznie członka służby porządkowej w celu wykonania odmowy wpuszczenia osoby na imprezę masową lub usunięcia jej z terenu imprezy.

  1. Członek służby porządkowej lub członek służby informacyjnej dokonuje ujęcia osoby uczestniczącej w imprezie masowej w przypadku, gdy stwierdzi, że w zawartości przeglądanego bagażu lub przeglądanej odzieży znajduje się broń lub inne niebezpieczne przedmioty, materiały, wyroby, napoje, środki lub substancje, w szczególności niebezpieczne przedmioty, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne, materiały pożarowo niebezpieczne, napoje alkoholowe, środki odurzające lub substancje psychotropowe.

  2. Ujęcia należy dokonywać, w miarę możliwości, w zespole co najmniej dwuosobowym.

  3. W razie potrzeby członkowie służby informacyjnej wzywają członków służby porządkowej.

  4. Po ujęciu osoby posiadającej przy sobie lub w bagażu broń lub inne niedozwolone i niebezpieczne przedmioty, należy je zabezpieczyć.

  5. Ujętą osobę przekazuje się niezwłocznie policji wraz z zabezpieczonymi przedmiotami.

  6. Czynności ujęcia należy wykonywać w sposób możliwie najmniej naruszający godność ludzką oraz inne dobra osobiste osoby, w stosunku do której zostały podjęte.

  7. Osobę uczestniczącą w imprezie masowej, która swoim zachowaniem zakłóca porządek publiczny lub postanowienia regulaminu obiektu (terenu) albo regulaminu imprezy masowej, należy wezwać do opuszczenia miejsca przeprowadzania imprezy i odprowadzić ją do wyjścia z hali.

  8. W przypadku niepodporządkowania się osoby zakłócającej przebieg tej imprezy do wezwania do opuszczenia terenu imprezy, członek służby porządkowej usuwa ją poza obiekt.

  9. Usuwając osobę uczestniczącą w imprezie masowej z hali, członek służby porządkowej może odstąpić od wezwania do opuszczenia tereny imprezy, jeżeli zwłoka w podjęciu działań groziłaby niebezpieczeństwem dla życia, zdrowia ludzkiego lub ochranianego mienia.

  10. Odmowę wpuszczenia lub usunięcie z miejsca przeprowadzanej imprezy masowej osoby, w której bagażu lub odzieży stwierdzono przedmioty, których wnoszenie i posiadanie na imprezie masowej jest niedozwolone, członek służby porządkowej dokumentuje w notatce.

  11. Odmowę wpuszczenia lub usunięcie z miejsca przeprowadzanej imprezy masowej osoby uczestniczącej w imprezie, której zachowanie się jest niezgodne z regulaminem imprezy lub obiektu członek służby porządkowej dokumentuje w notatce.

  12. Usunięcie osoby uczestniczącej w imprezie masowej i zakłócającej przebieg imprezy, niepodporządkowującej się wezwaniu do opuszczenia terenu imprezy masowej, członek służby porządkowej dokumentuje w notatce.

Notatka powinna zawierać: 

a) imię i nazwisko osoby, w stosunku do której zostały podjęte czynności;

b) serię i numer dokumentu tożsamości,

c) datę urodzenia;

d) określenie czasu i miejsca podjęcia czynności;

e) określenie celu, przyczyn oraz skutków podjętych czynności;

f) podpisy członków służby porządkowej, którzy dokonali tych czynności.

Jeżeli uzyskanie danych osoby, w stosunku do której zostały podjęte czynności, tj. jej imienia i nazwiska, serii i numeru dokumentu tożsamości i daty urodzenia było niemożliwe, podaje się przyczyny ich nieumieszczenia.

  1. Notatkę przekazuje kierownikowi do spraw bezpieczeństwa.

Załącznik 4

Wyciąg z instrukcji postępowania służb porządkowych i informacyjnych w przypadku pożaru na imprezie masowej

OBOWIĄZKI SŁUŻB PORZĄDKOWYCH I INFORMACYJNYCH WYNIKAJĄCE Z BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO NA IMPREZIE MASOWEJ

  1. Dbanie o bezpieczeństwo podczas stosowania efektów specjalnych.

  2. Przestrzeganie zakazu używania wyrobów pirotechnicznych.

  3. Zabezpieczanie drożności dróg ewakuacyjnych i możliwości natychmiastowego otwarcia bram ewakuacyjnych.

  4. Zabezpieczanie przejezdności dojazdów pożarowych i zachowanie dostępu do obiektu dla jednostek ratowniczo‑gaśniczych.

  5. Przestrzeganie zakazu używania otwartego ognia i palenia tytoniu w miejscach do tego celu nieprzeznaczonych.

  6. Zwracanie uwagi na zachowanie się publiczności i eliminowanie wszelkiego zachowania mogącego być przyczyną zagrożenia (np. rzucanie petard).

  7. Niedopuszczanie do przekroczenia maksymalnej liczby osób mogących jednocześnie przebywać w obiekcie.

  8. Wskazanie w czasie akcji gaśniczej miejsca zainstalowania tablic rozdzielczych prądu elektrycznego oraz ujęć wody.

Polecenie 1

Na podstawie treści zadań, opisu imprezy i załączonych wyciągów z dokumentów wykonaj poniższe ćwiczenia.

Impreza masowa odbędzie się w miejscowości Kukuryki w hali sportowo‑widowiskowej w trybie ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych wraz z aktami wykonawczymi.

Impreza ma charakter artystyczno‑rozrywkowy i odbędzie się na terenie wspomnianej wyżej hali widowiskowo‑sportowej. Przewidywana maksymalna liczba uczestników imprezy masowej wynosi 700 osób. Wstęp na imprezę dozwolony jest na podstawie wystawionego przez organizatora zaproszenia lub zakupionego biletu wstępu. Oba dokumenty wystawione są na okaziciela.

Impreza nie jest zakwalifikowana jako impreza masowa podwyższonego ryzyka. Analiza potencjalnych zagrożeń nie potwierdza możliwości wystąpienia zakłóceń porządku publicznego ze strony osób postronnych oraz uczestników imprezy.

RIM0Ro9WVUsMc
R1A8660qRS86f
Rq3hY76nBfqtF
RxNWqfIIzR4yL
RRM0yrFWgIIUd
RPWAbqQzI5Dgb
RdzGUZ9hq309w
R1QxdfutcJlt1
RbVsyVv7Y8RZA
R13NnhJXNEluP
RiTGz0dHBHk7E
ReANdhhgw0Hv0
Rkht978MzSsvs
RE8GbfQsUOU2Z
R4t3xswwP0xN0

Powiązane ćwiczenia