Dokumentacja związana z obsługą statku powietrznego w porcie lotniczym
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Dokumentacja operacyjna w porcie lotniczym
DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA
Informacja: |
Informacja:
W poniższym materiale dodano nagrania dźwiękowe tożsame z tekstem znajdującym się pod nimi. Możesz więc zarówno odsłuchać, jak i przeczytać tę część materiału.
Spis treści
LDM – załadunek i pasażerowieLDM – załadunek i pasażerowie
LIR – Loading Instruction / ReportLIR – Loading Instruction / Report
LIR - wzór pustego dokumentuLIR - wzór pustego dokumentu
LIR - wzór wypełnionego dokumentu, PDFLIR - wzór wypełnionego dokumentu, PDF
Flight ManifestFlight Manifest
Flight Manifest - wzór pustego dokumentuFlight Manifest - wzór pustego dokumentu
Flight Manifest - wzór wypełnionego dokumentu, PDFFlight Manifest - wzór wypełnionego dokumentu, PDF
Zgłoszenie zdarzenia lotniczegoZgłoszenie zdarzenia lotniczego
Zgłoszenie zdarzenia lotniczego - wzór pustego dokumentuZgłoszenie zdarzenia lotniczego - wzór pustego dokumentu
Zgłoszenie zdarzenia lotniczego - wzór wypełnionego dokumentu, PDFZgłoszenie zdarzenia lotniczego - wzór wypełnionego dokumentu, PDF
Dokument wyważeniowyDokument wyważeniowy
Dokument wyważeniowy - PDFDokument wyważeniowy - PDF
LDM — załadunek i pasażerowie
Depesza LDM jest tym, na czym najbardziej zależy koordynatorom operacji, oraz pracownikom obsługi płytowej. Depesza lotnicza LDM (Load Message) zawiera wszystkie niezbędne informacje o rejsie przylotowym — ilość pasażerów, podział bagaży między bagażniki, konfigurację załogi na przylocie, czy informacje o poczcie, cargo i innych ładunkach. Przykładowa depesza LDM wygląda następująco:

Oznacza to tyle, że rejs , lecący w drugim dniu miesiąca samolotem o znakach , w konfiguracji miejsc w klasie ekonomicznej ma załogę (dwie osoby w kokpicie, cztery w kabinie pasażerskiej). Na rejsie do Budapesztu jest mężczyzn, kobiet, dzieci i jeden niemowlak (infant). Jest łącznie kilogramów frachtu, całość w luku nr . Luki nr , i są puste. Pasażerów jest łącznie (bez infantów), a kilogramów frachtu to tylko i wyłącznie bagaż pasażerów. Z informacji dodatkowych wiemy, że te kilogramów bagażu to w rzeczywistości torby. Co więcej, nie ma pasażerów wymagających asysty agentów PRM (brak depeszy PSM). Ponownie, w dziale SI, pod główną częścią depeszy, możemy dopisać praktycznie wszystko. Jeżeli coś nie działa, trzeba na coś zwrócić uwagę, lub po prostu o czymś wspomnieć, używa się SI.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
LIR — Loading Instruction / Report
Uzupełnij samodzielnie poniższy dokument. Wybierz odpowiednie dane z listy rozwijalnej w każdym polu. Swoje rozwiązanie możesz porównać z wypełnionym dokumentem umieszczonym w dalszej części tej sekcji.
Poniżej znajduje się pusty dokument Loading Instruction (Instrukcja Załadunku) w wersji poglądowej i do pobrania.

Poniżej znajduje się przykład uzupełnionego dokumentu Loading Instruction (Instrukcji Załadunku).
Poniżej Instrukcja Załadunku w wersji PDF do pobrania.
Poniżej zamieszczono Instrukcję Załadunku w języku angielskim. Najpierw zapoznaj się ze wzorem dokumentu, następnie wypełnij Instrukcję, wpisując odpowiednie informacje w puste pola.
Wzór:
Do wypełnienia:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Flight Manifest
Lista pasażerska składa się z:
numeru rejsu,
daty,
kierunku,
typu samolotu,
ilości miejsc.
Uzupełnij samodzielnie poniższy dokument. Wybierz odpowiednie dane z listy rozwijalnej w każdym polu. Swoje rozwiązanie możesz porównać z wypełnionym dokumentem umieszczonym w dalszej części tej sekcji.
Poniżej znajduje się pusty dokument Flight Manifest (Lista Pasażerska) w wersji poglądowej, wzór wypełnienia dokumentu i wersja do pobrania.
Przykład wypełnienia:

Poniżej Lista Pasażerska w wersji PDF do pobrania.
Poniżej zamieszczono Listę Pasażerską w języku angielskim. Najpierw zapoznaj się ze wzorem dokumentu, następnie wypełnij listę, wpisując odpowiednie informacje w puste pola.
Wzór:
Do wypełnienia:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zgłoszenie zdarzenia lotniczego
Uzupełnij samodzielnie poniższy dokument. Wybierz odpowiednie dane z listy rozwijalnej w każdym polu. Swoje rozwiązanie możesz porównać z wypełnionym dokumentem umieszczonym w dalszej części tej sekcji.
Poniżej znajduje się pusty dokument Zgłoszenie Zdarzenia Lotniczego w wersji poglądowej, wzór wypełnienia dokumentu i wersja do pobrania.


Poniżej Zgłoszenie Zdarzenia Lotniczego w wersji PDF do pobrania.
Poniżej zamieszczono Zgłoszenie Zdarzenia Lotniczego. Najpierw zapoznaj się ze wzorem dokumentu, następnie wypełnij dokument, wpisując odpowiednie informacje w puste pola.
Wzór:
Do wypełnienia:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Dokument wyważeniowy
Uzupełnij samodzielnie poniższy dokument. Wybierz odpowiednie dane z listy rozwijalnej w każdym polu. Swoje rozwiązanie możesz porównać z wypełnionym dokumentem umieszczonym w dalszej części tej sekcji.
Poniżej Dokument Wyważeniowy w wersji PDF do pobrania.
Dokument wyważeniowy zawiera informacje na temat sposobu załadowania i wyważenia ładunku na pokładzie statku powietrznego. Zawarte są w nim informacje takie jak:
numer rejestracyjny statku powietrznego,
ilość załogi i data lotu,
waga pustego samolotu bez zużywalnego paliwa, oleju i załadunku,
masa samolotu bez paliwa oraz załadunku, takiego jak pasażerowie czy bagaże,
maksymalna masa dla samolotu bez paliwa w zbiornikach,
maksymalna waga dla samolotu w konfiguracji do lądowania,
liczba pasażerów na pokładzie, z podziałem na dorosłych i dzieci,
rozmieszczenie bagażu pasażerów na dane luki bagażowe,
informacje dotyczące rozdzielenia pasażerów pomiędzy trzy strefy: przednią, środkową oraz tylną, oznaczane jako FWD, MID i AFT, a także oszacowana masa pasażerów w danej strefie, obliczona z użyciem standardowych wag,
zsumowana waga bagażu w danych lukach bagażowych,
suma masy pasażerów oraz ich bagaży,
masa wszystkich dzieci na pokładzie,
waga całego załadunku na dany lot, czyli pasażerów i ich bagaży,
waga pustego samolotu bez paliwa, pasażerów i ich bagaży,
masa samolotu, będąca sumą masy pasażerów i ich bagaży oraz pustego samolotu bez paliwa.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści











