E-materiały do kształcenia zawodowego

E‑book Diagnozowanie stanu technicznego nadwozi pojazdów samochodowych

MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych - Blacharz samochodowy 721306

bg‑orange

Diagnozowanie stanu technicznego nadwozi pojazdów samochodowych

E‑BOOK

1

Spis treści

Wprowadzenie

W trakcie eksploatacji pojazdu nadwozie jest narażone na działanie wielu czynników zewnętrznych, które wpływają destrukcyjnie na stan techniczny nadwozia lub ramy pojazdu. A przecież zachowanie nadwozia w dobrym stanie jest warunkiem trwałości całej konstrukcji pojazdu, a co za tym idzie, warunkuje również bezpieczeństwo użytkowników pojazdu.

Diagnozowanie to proces dążący do określenia stanu technicznego maszyny lub pojazdu, czyli jego sprawności lub niesprawności, stopnia zużycia jego elementów, podzespołów i wielkości ewentualnych uszkodzeń. Rezultatem przeprowadzonego badania diagnostycznego powinna być diagnoza.

Diagnozowanie ze względu na sposób przeprowadzenia diagnozy możemy podzielić na:

  • diagnozowanie organoleptyczne – polega na wzrokowej, dotykowej, słuchowej, a w niektórych przypadkach nawet zapachowej kontroli stanu technicznego pojazdu,

  • diagnozowanie przyrządowe – polega na wykorzystaniu odpowiednich maszyn i przyrządów, np. czujników zegarowych, przyrządów kreskowych, wzorców długości, kształtu i przyrządów optycznych.

Proces diagnozowania pojazdu samochodowego możemy podzielić na etapy:

  • pomiar wartości parametrów diagnostycznych,

  • porównanie wyników pomiarów z wartościami wzorcowymi,

  • opracowanie diagnozy.

Diagnozowanie stanu technicznego nadwozi pojazdów samochodowych polega na sprawdzeniu, w jakim stopniu nastąpiło zużycie konstrukcji nośnej. Diagnozie poddaje się również szczelność płyty podłogowej i elementów nadwozia oraz jego geometrię.

Powiązane materiały multimedialne