Students identify each type of the following angles:
[Illustration 1]
Task
Open the applet and measuremeasuremeasure the following angles with the protractor.
[Geogebra Applet 1]
Students revise the definition of vertical anglesvertical anglesvertical angles.
Vertical anglesvertical anglesVertical angles have common vertex and the extensions of one angle’s arms are the corresponding arms of another angleangleangle.
Task
Students work individually, using the computers. Their task is the observe how the marked angles change. They check their assumptions in relation to a different pair of angles.
Students answer the following questions:
What is the relation between the vertical anglesvertical anglesvertical angles?
Students draw any vertical anglesvertical anglesvertical angles. Then they determine the measuremeasuremeasure of the angles drawn.
Students revise the definition of supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles.
Supplementary anglessupplementary anglesSupplementary angles have one common arm and the other arms together create a straight line.
Task
Students work individually, using computers. Their task is to observe how the measuremeasuremeasure of the supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles changes.
Students answer the following questions:
What is the sum of the observed supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles?
[Geogebra applet 3]
Students sum up the exercise
The sum of supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles is 180 degrees.
Task
Students draw any supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles. Then they measuremeasuremeasure them and calculate their sum.
An extra task:
Students determine the angles of the following ABCD parallelogramparallelogramparallelogram.
Suma miar kątów przyległych jest równa 180 stopni.
m0ced5afd05f11046_1528449000663_0
Kąty i ich rodzaje
m0ced5afd05f11046_1528449084556_0
Drugi
m0ced5afd05f11046_1528449076687_0
VIII. Kąty. Uczeń:
2) mierzy z dokładnością do 1° kąty mniejsze niż 180°,
3) rysuje kąty mniejsze od 180°;
4) rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty;
5) porównuje kąty;
6) rozpoznaje kąty wierzchołkowe i przyległe oraz korzysta z ich własności;
m0ced5afd05f11046_1528449068082_0
45 minut
m0ced5afd05f11046_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m0ced5afd05f11046_1528449552113_0
1. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i mierzenie kątów.
2. Wykorzystanie własności kątów wierzchołkowych i przyległych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m0ced5afd05f11046_1528450430307_0
Uczeń:
1. Rozpoznaje i mierzy kąty.
2. Wykorzystuje własności kątów wierzchołkowych i przyległych.
m0ced5afd05f11046_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m0ced5afd05f11046_1528449514617_0
1. Indywidualna.
2. Zbiorowa.
m0ced5afd05f11046_1528450135461_0
m0ced5afd05f11046_1528450127855_0
Uczniowie przypominają znane im rodzaje kątów.
Polecenie
Uczniowie rysują dowolne kąty ostre, rozwarte. Za pomocą kątomierza określają ich miary.
Polecenie
Uczniowie rysują kąty półpełne, pełne i zerowe.
m0ced5afd05f11046_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie określają rodzaj każdego z poniższych kątów.
[Rysunek 1]
Polecenie
Otwórz aplet i zmierz kątomierzem miary podanych kątów.