Temat: Nowoczesny patriotyzm

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.

Podstawa programowa:

VIII. Wspólnoty narodowe/etniczne i ojczyzna.

Uczeń:

3) analizuje symbole Rzeczypospolitej Polskiej; wyjaśnia, czym powinna przejawiać się postawa patriotyczna młodego i dorosłego człowieka.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń powiększa treść własnej tożsamości lokalnej, regionalnej, etnicznej i obywatelskiej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, że patriotyzm przyjmuje różne formy i może być wyrażany nie tylko podczas wojny.

  • doświadcza patriotyzmu wyrażonego poprzez sztukę i dyskutuje na temat tej formy wyrazu.

  • nazywa i wyjaśnia różne rodzaje nowoczesnego patriotyzmu: kulturowego, społecznego, gospodarczego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • inicjatywność i przedsiębiorczość,

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Metody nauczania:

  • burza mózgów,

  • mapa myśli,

  • kula śniegowa,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem planszy interaktywnej, filmu, zdjęć.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • w parach,

  • grupowa

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Poznacie różne formy wyrażania patriotyzmu, od alternatywnych do tradycyjnej.

2. Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się słowo patriotyzm. Informuje, że uczniowie będą pracować metodą burzy mózgów, a swoje spostrzeżenia zapiszą w formie mapy myśli. Jeśli to konieczne, wyjaśnia metody. Wyznacza moderatora, który na tablicy będzie zapisywał pomysły uczniów, i czas na wykonanie zadania.

W trakcie pracy nauczyciel może zadawać pytania naprowadzające:

  • Jakie działania podejmuje ktoś, kogo nazywamy patriotą?

  • Czy można być patriotą jedynie w czasie wojny, kiedy ojczyzna wymaga obrony przed zewnętrznym wrogiem?

  • Czy można być patriotą w czasie pokoju?

  • Czy patriotyzm jest modny?

  • Czy młodzi ludzie bywają patriotami, czy to raczej domena naszych dziadków?

Po fazie twórczej uczniowie weryfikują swoje propozycje. Chętny/wybrany uczeń podsumowuje pracę klasy.

W zależności od kolejności realizacji lekcji o patriotyzmie można zamiast tego ćwiczenia poprosić kilku chętnych uczniów, by przeczytali swoje zadanie domowe o nowoczesnym patriocie ze swojej okolicy.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel prosi uczniów, by wyobrazili sobie, że opuszczają Polskę na długi czas. Pyta, które swoje „patriotyczne przyzwyczajenia” zabraliby ze sobą. Informuje, że klasa będzie pracować metodą kuli śniegowej. Prosi, by uczniowie wykonali zadanie, korzystając z planszy interaktywnej „My patriotic suitcase” z abstraktu „Modern patriotism”. Następnie w parach porównują swoje propozycje i ustalają wspólne rozwiązanie. Uczniowie gromadzą się w czwórkach i w podobny sposób konfrontują swoje stanowiska, a potem tworzą nowy układ na planszy. W dalszej części lekcji uczniowie łączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum klasy odpowiedzi wraz z argumentami zostają zapisane na planszy.

2. Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na cztery grupy. Informuje, że zadaniem każdej grupy będzie zaprezentowanie różnych form współczesnego patriotyzmu z uwzględnieniem ich wad i zalet. Określa też czas na wykonanie zadania.

Grupy mogą wybrać jeden z tematów:

  • projekty studentów Akademii Sztuk Pięknych (film i zdjęcia),

  • projekty graficiarzy (galeria zdjęć przedstawiających murale o tematyce patriotycznej),

  • działalność Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu,

  • współczesne piosenki o treści patriotycznej.

Uczniowie mogą korzystać z zasobów w abstrakcie, a także innych źródeł internetowych.

3. Grupy prezentują efekty swojej pracy. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, która z form nowoczesnego patriotyzmu jest dla uczniów najbardziej atrakcyjna lub z którą się najbardziej identyfikują.

Faza podsumowująca:

1. Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat opanowanych na lekcji wiadomości i umiejętności.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Znajdź współczesne artystyczne wyrazy patriotyzmu, które można by wykorzystać podczas uroczystości szkolnych związanych z ważnymi narodowymi i państwowymi rocznicami w miejsce dobrze znanych, ale wielokrotnie już słyszanych i oglądanych utworów.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

erroneous
erroneous
R1TWDUFhviPys
Nagranie słówka: erroneous

błędny

archaic
archaic
RlFJwM5xQMEDz
Nagranie słówka: archaic

archaiczny, przestarzały

shameful
shameful
R1061alnuMNG7
Nagranie słówka: shameful

wstydliwy

relevance
relevance
R1OlrMqf3JDrh
Nagranie słówka: relevance

znaczenie

supplemented with
supplemented with
R1TEC27NLnuXq
Nagranie słówka: supplemented with

uzupełniony

struggle
struggle
R5yEwuNiSCAan
Nagranie słówka: struggle

walka

Academy of Fine Arts
Academy of Fine Arts
RKGquY0JioSQj
Nagranie słówka: Academy of Fine Arts

Akademia Sztuk Pięknych

Teksty i nagrania

R11BSfuP3srt6
nagranie abstraktu

Modern patriotism

Modern patriotism breaks with the erroneous belief that love for Poland is something archaic or shameful. On the contrary, the attitude of respect and devotion to our homeland today has not lost its relevance. At the same time, the term „modern” suggests that some traditional categories and ways of cultivating patriotism shaped during the struggle for independence should be supplemented with a new look today. Patriotism can take many forms. Students of the Academy of Fine Arts in Warsaw have different associations about modern patriotism. Take a look at their projects.

Modern patriotism manifests itself in the form of graffiti, too. Take a look at a photo gallery taking this approach at patriotism.

Another interesting possibility of expressing love to our homeland are the activities of the Academy of Modern Patriotism (Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu). The projects implemented under the auspices of the programme connect tradition with modernity: they cherish the beauty of cultural heritage, prepare for responsible self‑government and social responsibility, and promote economic patriotism. Check them out on the Academy's website.

Patriotic songs are not only old songs from a yellowed songbook, but also modern hits. Their authors argue with history, describe the beauty of the country, confess their love for their homeland, but also ridicule national flaws. Many songs are ambiguous, they provoke reflection, or are a voice in a discussion. For sure you know some songs like that. If not, there is a list in your e‑textbook. You can also search for them on the Internet. Vote in class for the song that you like best. Look for new music tracks that talk about love for Poland, its history, great Poles. These can be songs from the last ten years. Listen to these songs. Create your own Top List of Patriotic Songs. You can use this list during celebrations during national holidays.