E-materiały do kształcenia zawodowego

Wymagania i materiały stosowane w stolarce budowlanej

BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej - Monter stolarki budowlanej 712906

s
bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter stolarki budowlanejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter stolarki budowlanej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter stolarki budowlanej 712906. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki:

  • a) montowanie, demontowanie i naprawa stolarki okiennej i drzwiowej,

  • b) montowanie, demontowanie i naprawa okien dachowych i włazów dachowych,

  • c) montowanie, demontowanie i naprawa bram.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.10.2 Podstawy budownictwa w montażu stolarki budowlanej

Uczeń:

  • 4) charakteryzuje materiały i wyroby budowlane związane z montażem i naprawą stolarki,

BUD.10.3. Montaż, naprawa i demontaż okien i drzwi balkonowych

Uczeń:

  • 1) rozpoznaje podstawowe parametry stawiane oknom i drzwiom balkonowym,

  • 3) rozróżnia izolacje stosowane w montażu okien i drzwi balkonowych.

BUD.10.4. Montaż, naprawa i demontaż okien dachowych i włazów stropowych

BUD.10.5 Montaż, naprawa i demontaż drzwi zewnętrznych i wewnętrznych

Uczeń:

  • 1) rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane drzwiom zewnętrznym i wewnętrznym.

BUD.10.6. Montaż, naprawa i demontaż bram

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje podstawowe parametry i wymagania stawiane bramom.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wymagań i materiałów stosowanych w stolarce budowlanej.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Wymagania i materiały stosowane w stolarce budowlanej składa się z trzech materiałów multimedialnych:

Uczeń dowie się, kim jest monter stolarki budowlanej, jakie powinien mieć kwalifikacje, a także wiedzę i umiejętności.

Przedstawia rodzaje stolarki budowlanej oraz rodzaje konstrukcji, np. okno stałe, otwierane, przesuwne, bramy rozwierane oraz segmentowe, drzwi jednodzielne, dwudzielne...

Uczeń zobaczy tu profesjonalnie wykonane zdjęcia prezentujące m.in: element ramowy okna drewnianego, element okna PVC oraz aluminiowego, konstrukcję okna dwudzielnego rozwieranego oraz PVC i drewniano‑aluminiowego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDQXWF0FuZInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wymagań i materiałów stosowanych w stolarce budowlanej.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDgZHEaY3gSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDdINM02scPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDBS5tPsZLPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD4Uwtf8ILNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWGSb5GQcInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu monter stolarki budowlanej

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter stolarki budowlanej

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z wymaganiami i materiałami stosowanymi w stolarce budowlanej. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, po obejrzeniu filmu, dzielą się na grupy. Zadaniem grup będzie przeprowadzenie analizy SWOT dotyczącej stolarki budowlanej. Uczniowie, wchodząc w rolę montera stolarki budowlanej, powinni zdefiniować silne i słabe strony zawodu, a następnie znaleźć możliwości rozwoju oraz zagrożeń, jakie mogą wystąpić na rynku stolarskim (np. konkurencja). Po zakończonym zadaniu grupy konfrontują swoje pomysły.

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają – w zaciszu domowym – film i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem. Czy zawód stolarza ma przyszłość? – pytanie to może stać się punktem wyjścia do wywiadu i analizy, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.

Grafika interaktywna

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną przedstawiającą rodzaje stolarki budowlanej oraz konstrukcji. Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli w kręgu i wypowiedzieli jedno zdanie, które koresponduje z wiadomościami przedstawionymi w grafice. Każdy uczeń zabiera głos tylko raz, jego wypowiedź powinna być zwięzła, tezy nie powinny się powtarzać. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje zasłyszane wypowiedzi, formułuje wniosek bądź rozpoczyna dyskusję.

Metoda ta, zwana „Informacją błyskawiczną”, służy rozjaśnianiu nowego materiału i efektywnemu przyswajaniu wiedzy.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów, by – po zapoznaniu się z grafiką interaktywną – zastanowili się, jak przedstawić informacje zawarte w grafice laikowi, czyli osobie, które nie zna się na omawianym temacie. Uczniowie w grupach przygotowują się do prezentacji. Wybierają jedną osobę, która zaprezentuje wyniki. W rolę laika może wcielić się sam nauczyciel, zadając odpowiednio sformułowane pytania, okazując zdumienie i sceptycyzm.

Dzięki tej metodzie uczniowie porządkują zdobytą wiedzę, uczą się bronić swoich argumentów.

Galeria zdjęć

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z wizualizacją nauczyciel prosi uczniów o stworzenie krzyżówki zawierającej wszystkie hasła znajdujące się w prezentowanym materiale. Dodatkowo punktowane będę krzyżówki z hasłem głównym (związanym z tematem). Uczniowie przedstawiają swoje propozycje, weryfikują pomysły.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film edukacyjny, grafika interaktywna oraz galeria zdjęć stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu filmu uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie  mapy myśli.

Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczeń może przygotować notatki w formie fiszek.

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może zrobić research dotyczący wymagań, materiałów i konstrukcji stosowanych w stolarce.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny

Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Grafika interaktywna

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do grafiki;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą znaleźć w książkach, filmach interesujące przykłady rodzajów stolarki budowlanej i przedstawić je na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z galerią;

uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w galerii;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z galerią, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści