E-materiały do kształcenia zawodowego

Zakładanie i prowadzenie upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – ogrodnik 611303, technik ogrodnik 314205

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 611303) i technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 314205): zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych, w tym wykonywanie prac związanych z prowadzeniem upraw roślin warzywnych, przyprawowych i grzybów jadalnych, roślin ozdobnych oraz sadowniczych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Uzyskanie kompetencji w kierunku wykonywania prac związanych z zakładaniem i prowadzeniem upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia i i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:

OGR.02.3.Prowadzenie produkcji sadowniczej

Osoba ucząca się:

OGR.02.3.1) stosuje metody rozmnażania roślin sadowniczych:

  • OGR.02.3.1) 1) stosuje terminologię szkółkarską, np. podkładka, zraz, matecznik, okulizacja, szczepienie, wstawka skarlająca, pośrednia, przewodnia;

  • OGR.02.3.1) 2) opisuje metody rozmnażania roślin sadowniczych;

  • OGR.02.3.1) 3) dobiera metody rozmnażania do gatunku uprawianej rośliny sadowniczej.

OGR.02.3.3) charakteryzuje etapy produkcji szkółkarskiej roślin sadowniczych:

  • OGR.02.3.3) 1) dobiera podkładki do warunków klimatycznych, glebowych i ekonomicznych gospodarstwa;

  • OGR.02.3.3) 2) przygotowuje glebę pod zakładanie mateczników podkładek generatywnych i wegetatywnych;

  • OGR.02.3.3) 5) określa zasady zakładania i prowadzenia sadów zraźnikowych;

  • OGR.02.3.3) 6) przygotowuje glebę pod założenie szkółki drzewek owocowych, krzewów owocowych oraz roślin jagodowych

  • OGR.02.3.3) 7) określa prace wykonywane w pierwszym roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych;

  • OGR.02.3.3) 8) określa prace wykonywane w drugim i trzecim roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych;

  • OGR.02.3.3) 9) opisuje metody produkcji materiału szkółkarskiego krzewów owocowych i roślin jagodowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Rozmnażanie i uprawa roślin sadowniczych – wskazówkiD5lSLhK2PSekwencje filmowe Rozmnażanie i uprawa roślin sadowniczych – wskazówki.

Praca z sekwencjami filmowymi wspomagają wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie sposobu rozmnażania roślin – generatywnie i wegetatywnie, wad i zalet różnych sposobów rozmnażania roślin sadowniczych,

  • wyłaściwy wybór i przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin szkółkarskich;

  • omówienie zabiegów uprawowych i pielęgnacyjnych;

  • charakteryzowanie czynności związanych z zakładaniem i prowadzenie szkółki krzewów lub drzewek owocowych,

  • omówienie obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych (np. maszyny i narzędzia do uprawy gleby, głębosz, kultywator, itp).

Plansza interaktywna Uprawy szkółkarskie drzew i krzewów owocowychD18RwR5dcPlansza interaktywna Uprawy szkółkarskie drzew i krzewów owocowych

Praca z planszą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie sposobów rozmnażania roślin sadowniczych;

  • omówienie metod prowadzenia mateczników podkładek wegetatywnych;

  • omówienie sposobów przygotowania do siewu nasion roślin sadowniczych i właściwego wysiewu nasion roślin sadowniczych;

  • właściwy wybór terenu i przygotowanie gleby pod założenie szkółki drzewek lub krzewów owocowych;

  • omówienie zabiegów uprawowych i pielęgnacyjnych stosowanych w uprawach szkółkarskich drzew i krzewów owocowych.

E‑book Wademekum uprawy drzew i krzewów owocowychDIwa9zRbaE‑book Wademekum uprawy drzew i krzewów owocowych

Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie sposobu rozmnażania roślin – generatywnie i wegetatywnie, wad i zalet różnych sposobów rozmnażania roślin sadowniczych,

  • omówienie metod prowadzenia mateczników podkładek wegetatywnych;

  • wyłaściwy wybór i przygotowanie terenu i gleby pod uprawę roślin szkółkarskich;

  • omówienie sposobów przygotowania do siewu nasion roślin sadowniczych i właściwego wysiewu nasion roślin sadowniczych;

  • charakteryzowanie czynności związanych z zakładaniem i prowadzenie szkółki krzewów lub drzewek owocowych,

  • omówienie zabiegów uprawowych i pielęgnacyjnych stosowanych w uprawach szkółkarskich drzew i krzewów owocowych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDXnXIuC3VInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zakładania i prowadzenia upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1ENbfgmlSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDdceVgwr3Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDGQSIvhX2Przewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD1E8NT1tiNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zakładanie i prowadzenia upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych.

Instrukcja użytkowaniaD192yyGucInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Rozmnażanie i uprawa roślin sadowniczych – wskazówki z ćwiczeniami 3, 4, 6 i 10;

  • plansza interaktywna Uprawy szkółkarskie drzew i krzewów owocowych z ćwiczeniami 1, 2 i 7;

  • e‑book Wademekum uprawy drzew i krzewów owocowych z ćwiczeniami 5, 8, 9 i 11.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o zakładaniu i prowadzeniu upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe Rozmnażanie i uprawa roślin sadowniczych - wskazówki

Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom film, a następnie prosi, aby podzielili się na dwie grupy. Jedna grupa ma za zadanie sporządzić uporządkowaną listę czynności zawodowych związanych z zakładaniem i prowadzeniem uprawy drzew owocowych, druga – taką samą listę, ale w odniesieniu do uprawy krzewów owocowych.

Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy grup. Po jej zakończeniu grupy prezentują swoje listy na forum.

Następnie nauczyciel prosi cały zespół klasowy o wskazanie punktów wspólnych dla obu rodzajów upraw, zadając pytania pomocnicze:

  • Jakie czynności trzeba wykonać zarówno przy uprawie drzew owocowych, jak i krzewów owocowych?;

  • Czy są czynności charakterystyczne wyłącznie dla uprawy drzew owocowych lub wyłącznie dla uprawy krzewów owocowych?;

  • Czy kolejność prac jest zasadniczo podobna w obu typach upraw?.

Dyskusja kończy się ewentualnymi modyfikacjami list przygotowanych przez grupy oraz podsumowaniem nauczyciela lub chętnego/wybranego ucznia.

2. Plansza interaktywna Zakładanie i prowadzenie upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, z których każda otrzymuje do opracowania postaci krótkiej prezentacji jedno z pól planszy interaktywnej: - grupa 1: sposoby rozmnażania roślin; - grupa 2: metody prowadzenia mateczników podkładek wegetatywnych; - grupa 3: sposoby produkcji podkładek generatywnych; - grupa 4: zakładanie i prowadzenie szkółki drzewek owocowych; - grupa 5: zakładanie i prowadzenie szkółki krzewów owocowych.

Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi, aby grupy kolejno zaprezentowały efekty swoich działań na forum klasy. Nauczyciel ocenia prace uczniów według takich kryteriów jak umiejętność selekcji informacji oraz umiejętność przekazania wiedzy w przystępnej formie.

3. E‑book Wademekum uprawy drzew i krzewów owocowych

Praca w parach

Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary. Każda para we własnym zakresie dzieli się treścią e‑booka i zapoznaje się ze swoją częścią, sporządzając notatki.

Osoby stanowiące parę wymieniają się notatkami i/lub streszczają sobie nawzajem części e‑booka. W ten sposób, ucząc się od siebie, zyskują wiedzę z całości multimedium.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Sekwencje filmowe Rozmnażanie i uprawa roślin sadowniczych – wskazówki

Praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie w domach wyszukują w Internecie ogólne informacje o rocznych kosztach upraw szkółkarskich krzewów i drzew owocowych przez pierwsze 3 lata od założenia. Powinni przy tym uwzględnić narzędzia potrzebne do najważniejszych prac.

Na lekcji uczniowie w parach wymieniają się zebranymi wiadomościami. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi, aby pary kolejno przedstawiły swoje ustalenia na forum. Inni uczniowie mogą komentować i uzupełniać wypowiedzi kolegów i koleżanek. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem tej części lekcji, a po jej zakończeniu dokonuje podsumowania lub prosi o to chętną/wybraną osobę.

2. Plansza interaktywna Zakładanie i prowadzenie upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie w domach zapoznają się z planszą interaktywną, zawierającą podstawowe informacje dotyczące upraw szkółkarskich drzew i krzewów owocowych. W ten sposób przygotowują się do zajęć, na których nauczyciel zadaje pytania odnoszące się do zagadnień ujętych w multimedium, a następnie inicjuje dyskusję na temat: „Z jakimi trudnościami można się zetknąć podczas zakładania i prowadzenia upraw szkółkarskich oraz jak można te trudności pokonać?”.

Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami; mogą je komentować zarówno inni uczniowie, jak i nauczyciel. Dyskusję zamyka podsumowanie w wykonaniu wybranej/chętnej osoby.

3. E‑book Wademekum uprawy drzew i krzewów owocowych

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią e‑booka i przygotowanie linków do stron internetowych – nieujętych w netografii – które poszerzają informacje zawarte w multimedium. Uczniowie dzielą się linkami z pozostałymi osobami poprzez zamieszczenie ich na stronie lub w dokumencie, do których wszyscy mają dostęp z możliwością edycji. Na lekcji nauczyciel omawia krótko źródła znalezione przez uczniów, komentując zwłaszcza rzetelność danych. Prosi też uczniów, aby wskazali ewentualne trudności, jakie pojawiły się podczas kwerendy.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji filmowych;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimediów;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce, a uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą zadbać o formalny aspekt pracy;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści


Zawiera co najmniej:

  • wyszczególnienie realizowanych celów, jednostek efektów kształcenia i efektów kształcenia

  • informację o strukturze e‑zasobu i powiązaniach pomiędzy elementami e‑zasobu

  • wskazówki wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej, m.in.:

  • organizowania pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć

  • organizowania pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej)

  • indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi

  • z uczniami z SPE

  • minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z poradnika

Daje możliwość co najmniej:

  • zaznaczania tekstu

  • robienia zakładek

  • robienia notatek

  • zapisywania na swoim komputerze wersji ostatecznej

  • rejestrację/wykonanie zdjęcia obiektu ustawionego na ekranie widoku / zrzutu z ekranu, dokumentu do formatu jpg/png

  • drukowania informacji