E-materiały do kształcenia zawodowego

Działanie zabezpieczeń drzwi urządzeń dźwigowych

ELE.09. Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych – technik urządzeń dźwigowych 311940

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik urządzeń dźwigowych 311940. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie czynności związanych z obsługą i konserwacją urządzeń dźwigowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.09.4. Organizowanie prac związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych

Uczeń:

ELE.09.4.4. stosuje metody eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń.

ELE.09.5. Konserwacja urządzeń dźwigowych

Uczeń:

ELE.09.5.1. posługuje się dokumentacją techniczną dotyczącą konserwacji urządzeń dźwigowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Zabezpieczenia drzwi urządzeń dźwigowych”DKsV8WQh0„Zabezpieczenia drzwi urządzeń dźwigowych” to wizualizacja 3D przedstawiająca działanie zabezpieczeń drzwi dźwigu osobowego przed niepożądanym otwarciem poza strefą odryglowania, z wykorzystaniem grafiki 3D. Zasób „Budowa i działanie zabezpieczeń drzwi urządzeń dźwigowych”DmomJ4OXG„Budowa i działanie zabezpieczeń drzwi urządzeń dźwigowych” to grafika interaktywna, która przedstawia budowę i działanie krzywki ryglującej drzwi dźwigu osobowego.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD18m1kRp7Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1EOMLB5gSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDdlZH5FxMPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1Hua1OOHPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDb1ZDbftcNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDEUrY4h20Instrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z zakresu techniki dźwigowej.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Wizualizacja w 3D „Zabezpieczenia drzwi urządzeń dźwigowych”

Praca samodzielna, praca w parach, praca całego zespołu

Uczniowie zapoznają się z wizualizacją 3D i układają po osiem pytań sprawdzajacych wiedzę na temat budowy i działania zabezpieczeń drzwi dźwigowych. Następnie dobierają się w pary i spośród swoich pytań wybierają sześć, ktore uważają za najlepsze. Pary dobierają sie w czwórki i wybierają spośród swoich pytań cztery najlepsze pytania.
Wyselekcjonowane pytania trafiają do nauczyciela który sam lub z pomocą chętnych uczniów organizuje dla zespołu klasowego quizz. Chętne osoby odpowiadają na pytania. Pozostali uczniowie mogą weryfikowac odpowiedzi i dyskutować na temat przygotowanych pytań.

Grafika interaktywna „Budowa i działanie zabezpieczeń drzwi urządzeń dźwigowych”

Praca w parach

Uczniowie, pracując w parach, analizują przykładowe elementy budowy zabezpieczeń drzwi urządzeń dźwigowych. Następnie wybrane pary omawiają niezbędne elementy zabezpieczeń na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby uzupełniają je.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Wizualizacja w 3D „Zabezpieczenia drzwi urządzeń dźwigowych”

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na grupy, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień.

Przykładowe zagadnienia: budowa zamka drzwi wychylnych, budowa zamka drzwi automatycznych, zasada działania zamka.

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, schematy, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 3 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Po zakończeniu wszystkich prezentacji, uczniowie oglądają dalszą część wizualizacji i sporządzają notatki.

Grafika interaktywna „Budowa i działanie zabezpieczeń drzwi urządzeń dźwigowych”

Praca samodzielna

Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów, np.:

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;

  • uczniowie, którzy szybciej opanują materiał, mogą pełnić funkcję konsultantów i pomagać osobom z trudnościami np. w konstruowaniu pytań o wyższym poziomie trudności;

  • uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), researchu lub porządkowaniu dokumentacji.

Wizualizacja 3D „Zabezpieczenia drzwi urządzeń dźwigowych”

  • przy analizie wizualizacji 3D należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania;

  • uczniowie z dysleksją i trudnościami z koncentracją mogą zapoznawać się z wizualizacją we własnym tempie;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą pomagać w zbieraniu pytań do quizu, losowaniu ich i doczytywaniu na forum zespołu klasowego;

  • podczas quizu warto pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; ich aktywność można ocenić w fazie pracy w grupach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1Y8DVvCS9pIt