Wirtualne laboratorium – S
W jaki sposób zbadasz zachowanie następujących tlenków: , , , , oraz wobec wody? Wśród sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników chemicznych znajdują się te niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Poniżej multimedium znajduje się arkusz, który pomoże Ci zaprojektować eksperyment. Po jego przeprowadzeniu wykonaj poniższe zadania.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DdqDLSsi9
W jaki sposób można zbadać zachowanie następującym tlenków: , , , , oraz w wodzie? Zapoznaj się z opisem doświadczenia oraz wykonaj poniższe zadania.
Analiza eksperymentu:
Badanie zachowania tlenków w wodzie.
Problem badawczy:
Czy tlenki , , , , i reagują z wodą?
Hipoteza:
Spośród badanych tlenków, tylko tlenki o wzorach sumarycznych , i reagują z wodą.
Sprzęt laboratoryjny:
sześć probówek – podłużne U‑kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
sześć łyżeczek – długie trzonki wykonane ze szkła, porcelany lub metalu zakończone z jednej strony łyżeczką;
palnik gazowy – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób;
statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;
sześć szklanych pręcików – czyli bagietek szklanych, które stanowią pręty laboratoryjne służące do mieszania.
Odczynniki chemiczne:
woda destylowana; ; , , , , ; uniwersalne papierki wskaźnikowe.
Przebieg eksperymentu:
W probówce umieść niewielką ilość badanego tlenku.
Następnie do probówki wprowadź niewielką objętość wody destylowanej, a zawartość probówki wymieszaj szklanym pręcikiem.
W przypadku uzyskania mieszaniny niejednorodnej, ogrzej dodatkowo zawartość probówki w płomieniu palnika.
Zbadaj odczyn uzyskanego roztworu (w przypadku gdy zawartość probówki ogrzewano, zaczekaj aż mieszanina ochłodzi się). W tym celu, za pomocą szklanego pręcika, nanieś kroplę analizowanego roztworu na uniwersalny papierek wskaźnikowy.
Czynności od do powtórz dla każdego z badanych tlenków.
Obserwacje:
Po wymieszaniu tlenku wapnia, tlenku fosforu() i tlenku sodu z wodą, otrzymano klarowne bezbarwne roztwory (ciała stałe roztworzyły się). Po wymieszaniu tlenku krzemu(), tlenku glinu i tlenku cynku z wodą otrzymano mieszaniny niejednorodne, których wygląd nie zmienił się również po ogrzaniu w płomieniu palnika (ciała stałe nie roztworzyły się nawet po ogrzaniu układu).
Roztwory uzyskane po zmieszaniu tlenku wapnia i tlenku sodu z wodą zmieniły zabarwienie uniwersalnego papierka wskaźnikowego na niebieskie, a roztwór uzyskany po zmieszaniu tlenku fosforu z wodą - na czerwone. W pozostałych przypadkach uniwersalny papierek wskaźnikowy pozostał żółty.
Wyniki:
Tlenek wapnia, tlenek fosforu() i tlenek sodu reagują z wodą. Tlenek krzemu(), tlenek glinu i tlenek cynku nie reagują z wodą.
Wnioski:
Tlenek wapnia i tlenek sodu reagują z wodą tworząc zasadę - świadczy o tym zmiana zabarwienia uniwersalnego papierka wskaźnikowego na niebieskie. Tlenek fosforu() reaguje z wodą tworząc kwas, co potwierdziła zmiana zabarwienia uniwersalnego papierka wskaźnikowego na czerwone. Brak zmiany zabarwienia papierka wskaźnikowego w przypadku mieszanin powstałych przez wprowadzenie tlenku krzemu(), tlenku glinu i tlenku cynku do wody świadczy o tym, że tlenki te nie przereagowały z wodą. Hipoteza została potwierdzona.
Równania reakcji chemicznych (zapis cząsteczkowy):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Wskaż, po dodaniu którego tlenku, bądź tlenków, dostępnych w wirtualnym laboratorium do wody, powstał roztwór o odczynie zasadowym. Następnie napisz równania reakcji tych tlenków z wodą, stosując zapis jonowy skrócony.
Określ, które jony obecne w powstałych w wirtualnym laboratorium roztworach, zdecydowały o zmianie barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego.
Uzupełnij tekst.