What should a boy be like? (And what should a girl be like?)
you will learn about the differences in bringing up boys and girls in ancient Greece
you will evaluate old customs from a modern perspective
you will define male and female characteristics
you will develop information based on popular science text
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Make a crossword.
Work in groups. This task is to present the information about the differences in boys and girls’ upbringingupbringing in the ancient Greece. Present the information in an interesting way. You can use one of the available programmes, i.e.: Power Point, Prezi. The most important part of your presentation is the text to which you can add more information and illustrations. Remember about respecting the copyrights.
Majority of the Greek writers indicated that the social roles of men and women are different, so the boys and girls should be differently prepared to fulfil them. Girls’ education was perceived as unnecessary: in the future they were supposed to give birth and take care of the household.
Text for group I
Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i RzymuDziewczęta do siódmego roku życia pozostawały pod opieką matki i opiekunki, wolne od wszelkich obowiązków. Potem wychowanie ich przybierało inne formy w Atenach, inne w Sparcie, a jeszcze inaczej wyglądało na wyspach […].
W Atenach zaznajamiała się dziewczynka z prowadzeniem gospodarstwa domowego, z robotami kobiecymi, jak tkactwo czy przędzenie, nie zaniedbywano jednak podstawowego wykształcenia, a więc uczyła się czytać i pisać. […] Program nauki dla dziewcząt obejmował także śpiew i taniec, gdyż umiejętności te były kobietom potrzebne w związku z ich udziałem w uroczystościach religijnych. Nie stroniły także kobiety od poznawania literatury, były jednak odsunięte od rozmów na tematy literackie w gronie mężczyzn. […] pogląd Platona, iż kobiety posiadają zdolności nie mniejsze niż mężczyźni i powinny otrzymywać równie staranne wykształcenie, długo pozostawał bez echa w społeczeństwie ateńskim, a fakt, że poezję kobiecą […] reprezentują kobiety z Lesbos, Beocji, Argos, Sykionu, a nie ma wśród nich ani jednej przedstawicielki […] Aten, świadczy także o wyłączeniu kobiet ateńskich z kręgu życia intelektualnego.
Source: Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983, s. 288–290.
Text for group II
Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu[…] Królewna Nauzykaa, która – jak mówi: „wszystko ma na swej głowie”, sama przypomina ojcu o swoich obowiązkach, „trzeba zawieźć do rzeki i wyprać bieliznę […]”, sama „wyniosła ze skarbca świetlistą odzież i ułożyła na wozie pięknie gładzonym…”, ona też „chwyciła bicz i cugle błyszczące, smagnęła muły…”. A nad rzeką nie ograniczyła się jej rola do nadzorowania służebnic, lecz pracowała wraz z nimi. A gdy wracały do domu, znowu Nauzykaa powoziła […]. Dziewczęta wcześnie przyzwyczajano do pracy; pod opieką matki uczyły się przędzenia, tkactwa, prowadzenia gospodarstwa domowego, nabywały też praktyki w domowym lecznictwie. […]
W Sparcie, zgodnie z ogólną tendencją w tym kraju, wychowanie dziewcząt było podobne do wychowania chłopców: na pierwsze miejsce wysuwano sprawność i tężyznę fizyczną. Przygotowywano przecież dziewczęta na matki przyszłych obywateli‑żołnierzy. Uprawiały więc dziewczęta gimnastykę […], ćwiczyły się w biegach, rzucie dyskiem, nawet w zapasach […], uczyły się śpiewu i tańca.
Source: Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983, s. 288–290.
Text for group III
Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i RzymuOd siódmego roku życia chłopcy przechodzili […] pod opiekę ojca. W okresie kreteńskim i achajskim chłopiec […] zaprawiał się we władaniu bronią, uczył się muzyki i tańca, które to umiejętności były nieodzowne ze względu na obowiązujący udział w obrzędach i uroczystościach religijnych. Pewnym przygotowaniem do udziału w życiu publicznym była umiejętność przemawiania. Ponadto przygotowywał się chłopiec do życia praktycznego, uczył się prowadzić gospodarstwo, zaznajamiając się z pracą na roli lub w winnicy, a nawet powinien był zapoznać się z praktyczną „medycyną”. W eposach homerowych panowie pracują wraz ze służbą, nieobca jest im praca przy budowie okrętu […].
Grecki program szkolenia obejmował i na równi traktował wychowanie intelektualne, muzyczne i fizyczne. […] Syntezą tych […] elementów miała być owa klasyczna równowaga ciała i ducha, wszystkich zdolności fizycznych i umysłowych – owa osławiona kalokagathia (kaloskaiagathos – piękny i dobry). […]
Takie ujęcie myśli pedagogicznej u starożytnych należy przede wszystkim odnieść do Ateńczyków, którzy dążyli do pełnego rozwoju osobowości człowieka, gdyż Spartanie dbali głównie o wychowanie fizyczne […].
Source: Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983, s. 288–290.
Text for group IV
Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i RzymuNiezależnie jednak od różnych opinii chłopcy byli od początku kształceni przez trzech nauczycieli, którymi byli: gramatysta, kitarysta i paidotryba. Ważne zadanie przypadało gramatyście: on bowiem uczył chłopców zasad pisania i gramatyki, uczył ich czytać i udzielał podstawowych wiadomości z rachunków. […] I tutaj wkraczał drugi nauczyciel – kitarysta, który uczył chłopców gry na lirze czy kitarze […]. Wreszcie dopełniał wykształcenia paidotryba, nauczyciel gimnastyki, wychowania fizycznego, trener, pod kierunkiem którego chłopcy ćwiczyli się […] w biegach, skokach, rzucaniu włócznią i dyskiem […]. Niewątpliwie wychowanie fizyczne miało na celu nie tylko przygotowanie do zawodów sportowych, ale i pewną zaprawę do służby wojskowej. […]
Inną zupełnie formę miało wychowanie chłopców w Sparcie, gdzie kosztem wykształcenia intelektualnego rozwijano wychowanie fizyczne, które miało na celu przygotowanie młodzieży do służby wojskowej. […]
Wykształcenie intelektualne Spartan ograniczało się poza umiejętnością czytania i pisania do opanowania kilku pieśni wojennych i religijnych oraz pewnych wiadomości związanych z tradycjami Sparty z zakresu jej historii, religii i obrzędowości. […] Dla sprawdzenia odpowiedniego przygotowania i wytrzymałości młodego człowieka poddawano go […] próbie: pierwszą próbą była silna chłosta przed ołtarzem Artemidy Orhii, którą chłopiec powinien był znieść bez jęku.
Source: Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983, s. 288–290.
Present the results of your work, then together create one presentation devoted to the customs of the ancients Athenians and Spartans. Save it on your class’ disc.
Complete the sentences with the names of the Greek teachers.
He taught the rules of grammar and spelling. He also taught reading and the basics of counting - .....................
He taught how to play the cithar or the lyre - ...................
The teacher of gymnastics, physical education, the trainer, under his direction the boys practised [...] jumping, running, discus and spear throw - .....................
Suggest your own sequence for the keywords from this topic. You can do it according to what was interesting, moving, surprising, etc. for you. Justify your suggestion.
- discipline
- upbringing
- Sparta
- obligations
- differences
- boys
- girls
- Athens
Keywords
upbringing, boys, girls, differences, the ancient Greece
Glossary
wychowanie
przędzenie
tkactwo
rzut dyskiem
rzut włócznią
lira
kitara
chłosta
tężyzna fizyczna
męstwo